Căile ferate din Republica Moldova, tot mai aproape de modernizarea necesară
Ministerul Infrastructurii și Dezvoltării Regionale a semnat astăzi cu Banca Europeană pentru Reconstrucție și Dezvoltare și Comisia Europeană un Acord privind dezvoltarea infrastructurii feroviare. Astfel, vom avea acces la 43 de milioane de euro pentru reabilitarea unui tronson de 128 de kilometri de cale ferată.

Ministra Infrastructurii și Dezvoltării Regionale, Lilia Dabija, a subliniat că, odată cu declanșarea războiului de către Rusia în Ucraina, a apărut necesitatea imperioasă în infrastructura feroviară pentru tranzitarea mărfurilor.
„Remarc aici că, din totalitatea mărfurilor ce au tranzitat Republica Moldova, prin intermediul coridoarelor solidarității, o zecime a tranzitat Republica Moldova. Din păcate, doar 35% din totalitatea acestor mărfuri au fost orientate spre transportul feroviar. Evident că celelalte 65% ne-au afectat infrastructura rutieră și mediul înconjurător.”
În acest sens, a fost accesat un grant de 20 de milioane de euro de la Comisia Europeană și un credit de 23 de milioane de euro de la BERD.
Lilia Dabija a mai spus că, în prezent, au loc negocieri cu Banca Europeană de Investiții pentru accesarea a 10 milioane de euro grant și 10 milioane de euro credit pentru avansarea acestui proiect. Ministra Infrastructurii a precizat că, recent, Comitetul coordonator al Mecanismului pentru interconectarea Europei a aprobat finanțarea a trei proiecte transfrontaliere care au fost depuse anul trecut împreună cu România.
„Vom beneficia împreună cu colegii din România de o sumă de 45,8 milioane de euro. Din cadrul acestei sume, Republica Moldova va fi beneficiar al sumei de 18,6 milioane de euro, bani acordați sub formă de grant, care vor fi utilizați în dezvoltarea pentru podul de la Ungheni-Ungheni, pentru cel de la Leușeni-Albița și dotarea infrastructurii vamale pentru podul de la Giurgiulești-Galați”, a declarat ministra Infrastructurii și Dezvoltării Regionale, Lilia Dabija.
Potrivit Biroului Național de Statistică, în primele trei luni ale anului, au fost transportate peste 821 de mii de tone de mărfuri pe calea ferată, cu aproape 13 la sută mai puțin decât în primul trimestru al anului trecut.