Economic

Autoritățile vor să reanimeze Portul de Stat Giurgiulești. Acesta urmează a fi reconstruit până în 2028

Autoritățile vor să modernizeze Portul de stat Giurgiulești. În acest sens, ministrul Andrei Spînu, a prezentat un proiect de dezvoltare al obiectului de infrastructură. Acesta presupune atragerea unui partener privat pentru modernizarea sectorului naval, care va aduce beneficii nu doar pentru agricultorii și cetățenii din Republica Moldova, dar și pentru toată regiunea.

mdirgov.md
Sursa: mdirgov.md

„Acest proiect își propune să rezolve mai multe probleme cu care se confruntă sectorul naval în ultimii ani. Vom putea exporta cu 800 mii tone mai multe cereale prin portul de stat Giurgiulești. Va fi un proiect de practică exemplară pentru atragerea investițiilor private în Moldova. Investiții care vor crea locuri de muncă și vor ajuta agricultorii și întreaga economie să se dezvolte”, a spus Spînu.

Dezvoltarea portului va fi și o alternativă pentru exportatorii din Republica Moldova care nu se mai pot baza pe porturile ucrainene din cauza agresiuni rusești. Miniștrii Agriculturii și Mediului au salutat planul propus. Potrivit oficialilor acesta va avea un impact favorabil în asupra sectorului agricol și va menține ecosistemele din zonă.

„Dacă noi astăzi începem acest proces și în 2027 îl dăm în exploatare și în 2028 vor fi încărcate primele corăbii, va fi un succes extraordinar pentru Republica Moldova și în mod deosebit pentru agricultorii din Republica Moldova care-și vor putea exporta în toată lumea produsele cerealiere la prețuri extrem de competitive”, a declarat Vladimir Bolea.

„Eu sunt foarte încrezătoare că acest exercițiu de dezvoltare a portului va fi un exemplu frumos prin prisma protecției mediului, dezvoltarea unui sinergism dintre activitatea economică și protecția mediului, dezvoltarea mediului”, a menționat ministrul Mediului, Rodica-Iordanca Iordanov.

Lucrările ce ar urma să fie realizate sunt construcția de silozuri de cereale cu o capacitate de aproximativ 80 de mii de tone, dotarea cu încărcătoare de cereale cu viteză estimată de 1500 de tone per oră, amenajarea liniilor de cale ferată, a unei stații de descărcare feroviară, dar și construcția unei parcări și unei stații de descărcare a camioanelor. Costul estimativ al proiectului este de aproximativ 34 de milioane de dolari.

Până la sfârșitul anului 2025 ar urma să fie atrasă finanțarea necesară, iar construcția propriu-zisă a infrastructurii va dura din 2026 până în 2027. Din anul 2028 portul ar urma să activeze la potențial maxim.

Portului de Pasageri și Mărfuri Giurgiulești este gestionat de ÎS ”Portul Fluvial Ungheni”, întreprindere fondată în 1968. În prezent Portul de Pasageri și Mărfuri Giurgiulești este un port multifuncțional fluvio-maritim gestionat de stat, cu acces la sectorul maritim al Dunării, care activează după modelul porturilor de dimensiuni mici, operând diverse tipuri de mărfuri.

Carolina Străjescu

Carolina Străjescu

Autor

Citește mai mult