Politic

Interviu ÎN CONTEXT// Grigore Novac: Legile din Republica Moldova nu trebuie să fie votate situativ

Anul trecut, Guvernul a cerut scoaterea în afara legii a Partidului „Șor”. Se întâmpla după ce Statele Unite au introdus sancțiuni pentru Ilan Șor și formațiunea care îi purta numele. Au urmat și cele britanice la care s-au alăturat Uniunea Europeană și alte guverne occidentale. În luna iunie, Curtea Constituțională (CC) a emis o hotărâre prin care a declarat că Partidul „Șor” încalcă legea supremă prin acțiuni subversive și finanțare tenebră din afara țării.

Comisia de la Veneția comenta că scoaterea în afara legii a unei formațiuni politice este o decizie de ultimă instanță, dar justificată, pentru siguranța națională. Deputații au încercat să pună în practică decizia CC prin amendamente la Codul electoral, iar ulterior restricțiile au fost anulate.

Astăzi, Parlamentul a reluat de fapt procedura și a votat sancțiunile din nou potrivit interpretării oferite aseară de Înalta Curte. Conform noilor amendamente, nu pot participa în alegeri persoane învinuite de infracțiuni precum finanțarea politică ilegală și acțiuni subversive, politicienii excluși anterior din alegeri din cauza încălcării principiului finanțării transparente și persoanele sancționate internațional.

La ședința de astăzi a Legislativului, opoziția parlamentară nu a participat la dezbateri. Care sunt motivele a explicat socialistul Grigore Novac, deputat în fracțiunea Blocului Comuniștilor și Socialiștilor (BCS) în cadrul emisiunii „În Context” de la Moldova 1. Vedeți în continuare textul interviului.

Radu Osipov: Domnule Novac, de ce fracțiunea comuniștilor și socialiștilor a hotărât să nu participe la dezbateri, deși ați acuzat anumite atacuri asupra Partidului Socialiștilor și încercări de corupere politică în ajun de alegeri din partea Șor? Totuși, ați ales să nu participați la dezbaterile din plenul Parlamentului.

Grigore Novac: O dezbatere a unui proiect de lege pe bune se face din timp, dar când un proiect de lege e înregistrat cu o oră înainte de ședințele plenare ale Parlamentului, nu putem să vorbim despre calitatea actului justiției, care urmează ulterior a fi implementat. Noi, BCS, am fost cei care am propus modificarea constituției ca să curmăm din rădăcini acest flagel de migrare politică, cum e numit în Republica Moldova, astfel încât să punem o dată și pentru totdeauna punct la acest capitol. Noi am făcut chemare deschisă, nu o singură dată, în ședințele plenare. Dacă nu se dorește să fie semnat proiectul nostru, să iasă din guvernare sau să o facem pe linia Comisiei, ca să fie un proiect comun pe care îl semnează toate părțile. Numai ca să stopăm aceste fenomene. Cu siguranță, condamnăm astfel de acțiuni de corupere politică sau migrație politică de tot soiul și suntem împotriva ei. Și dacă ar fi necesar de modificat legea care curmă din rădăcini acest flagel, cu siguranță o vom face. Cât privește proiectul de astăzi, eu încă în primele ore ale dimineții am fost prezent la Biroul Permanent. Inițial, era preconizat pentru ora 08:00 și apoi pentru ora 09:00, pentru că proiectul nici măcar nu era înregistrat. Am văzut că, pe parcurs, până la începerea ședinței plenare, el a fost înregistrat.

Despre dezbateri. Eu, când am intrat în sala de ședințe, am oferit un comentariu colegilor din presă care m-au întrebat despre anumite prevederi. Am verificat cu 10 minute înainte de ședințele plenare și nici măcar nu era pe site-ul oficial al Parlamentului acest proiect. Eu nu pot să vin cu ochii închiși și eu nu sunt o mașinărie de vot și să votez toate laolaltă. Unul dintre argumentele de bază. Dacă un astfel de exercițiu în grabă rezolvă cumva problema pe care și-au propus-o cei din PAS? Nu știu. Dar cert este că legile din Republica Moldova nu trebuie să fie votate situativ, adică după situație. Același lucru se referă, în principiu, la Curtea Constituțională a Republicii Moldova. Pentru că noi, la același proiect avem două hotărâri diametral opuse care se bat cap în cap. Eu am activat foarte mult timp și în Comisia juridică, numiri și imunități, și în calitate de jurist, pot să vă zic că legile trebuie să aibă efect în timp. Noi, cei de la guvernare sau din opoziție, venim și plecăm, însă din urmă vin alții. Iată de ce graba, ca și data trecută, a stricat treaba. Ați văzut? Am avut o hotărâre a Curții care, pe de o parte, parcă a admis, și am avut hotărârea de aseară, care a dat peste cap totul. Și experții în drept constituțional nu mai înțeleg ce se întâmplă.

Radu Osipov: Spuneați despre modificarea Constituției în așa fel ca să fie pedepsită coruperea politică sau această migrație. Până la urmă, ar trebui demonstrată intenția de corupere. Aveți în vedere retragerea mandatului, în cazul acestor transferuri pe piața politică?

Grigore Novac: Normele constituționale să fie modificate și să sune în așa fel încât să interzică aleșilor poporului să migreze la alte formațiuni. Ori, dacă doresc din varii motive să se retragă, atunci să-și depună mandatul. Pentru că acest mandat de deputat nu aparține unei persoane, dar aparține poporului Republicii Moldova, care a delegat o persoană în forul legislativ.

Radu Osipov: De ce considerați că starea de urgență nu este justificată?

Grigore Novac: Starea de urgență se impune pe anumite segmente, cărora nu le văd rostul. Pentru că noi am avut deja a noua sau a zecea la număr, care nu acționează în spiritul textului care a fost pronunțat și prezentat de către prim-ministrul Republicii Moldova. Țin să menționez că premierul Recean, când a venit din start să conducă actualul cabinet de miniștri, a venit și ne-a spus că este ultima dată când vine să ceară starea de urgență. După aceasta au urmat încă două. Iată că în starea de urgență, Comisia Situații Excepționale practic preia atribuțiile constituționale pe care le are Parlamentul Republicii Moldova și Guvernul. Noi am avut cumva un scrutin prin care această comisie a fost împuternicită de lege și a fost mandatată cumva? Sigur că nu. Iată de ce actuala situație contravine normei legale și bunului-simț. Vreau să zic că în regiune nici România, nici Ungaria, nici Slovacia, nici Polonia, nimeni absolut nu a introdus starea de urgență, cu excepția Republicii Moldova. Toate aceste țări se mărginesc cumva cu vecinii noștri, Ucraina.

Radu Osipov: Chiar credeți că nu există riscuri de securitate? Da, suntem vecini cu acest război, suntem în vecinătatea războiului, dar, spre deosebire de aceste țări pe care le-ați menționat, Republica Moldova are o regiune pe care Guvernul nu o controlează, mai mult, există acolo și trupe ale Federației Ruse.

Grigore Novac: Țin să vă spun de nenumărate structuri ale statului, Serviciul de Informații și Securitate, președintele țării, speakerul Parlamentului și prim-ministrul Republicii Moldova au indicat că nu există amenințări directe la adresa securității naționale a Republicii Moldova. Nici un indiciu nu era că ne paște un pericol. Atunci când se fentează cu anumite norme, oamenii pur și simplu sunt trași pe sfoară, sunt amăgiți. Dacă dezvoltăm această idee, metodele lor nu scuză scopul. Noi, ca țară, nu avem pretenții față de vecinii noștri, mă refer geografic, față de nimeni. Suntem un popor pașnic și, conform sondajelor care reprezintă diferite case care fac studii sociologice, ne arată că problema de securitate regională îi preocupă pe moldoveni, însă ei își doresc liniște, pace și nicidecum atragerea în conflicte regionale. Pentru că noi suntem o țară mică și nu suntem mari actori care putem dicta, precum procedează vecinii români sau ucraineni.

Radu Osipov: Vorbeam mai devreme și de aceste influențe oligarhice. Nu credeți că sunt inspirate din exteriorul Republicii Moldova? Voi face aici referire la Igor Grosu, care a spus că, de fapt, Rusia încurajează acest fel de a face politică.

Grigore Novac: Eu până azi nu am văzut în afară de declarații sterile să se aducă ceva dovezi concrete. Dacă facem trimitere la Igor Grosu și la formațiunea politică pe care o reprezintă, Partidul Acțiune și Solidaritate, ei au toate pârghiile în acest stat ca să contracareze și să curme din rădăcini amenințările la adresa securității naționale. Și se pare că o fac cu brio. Tot fac percheziții, ceva se mai întâmplă modificând legile după bunul plac sau, cum am mai zis, situativ. Dar nu au venit cu indicii, cu dovezi concrete prin care să demonstreze că este implicat în anumite acțiuni alt stat, eu nu am văzut decât declarativ. Se fac foarte multe declarații, adeseori se fac iresponsabil. Dar pentru cetățenii acestei țări este important să vadă nu doar declarații, dar și probe incontestabile. Dacă se vine cu anumite declarații, să se vină și cu probe.

Radu Osipov: Fracțiunea comuniștilor și socialiștilor ar accepta în plenul Parlamentului să voteze împreună cu PAS sau unanim o declarație privind războiul Rusiei în Ucraina?

Grigore Novac: În legislatura trecută și în legislatura precedentă, am dat dovadă că lucrurile bune și benefice pentru cetățenii Republicii Moldova le-am votat nu o singură dată. La începutul acestei legislaturi am votat și modificarea Constituției. Deci au fost procese juridice pe care noi le-am început și au avut continuitate deja în mandatul actual al Legislativului. În ceea ce privește declarațiile care nu duc la nimic absolut ca efect juridic, țin să vă amintesc că, potrivit Articolului 11 din Constituția Republicii Moldova, țara noastră, Republica Moldova, este un stat neutru. Și în acest sens eu i-aș chema pe toți să respecte Constituția Republicii Moldova și fiecare articol din Constituție. Suntem cei care ar trebui să fim un model pentru cetățenii noștri. Dar ce exemplu ne dau unii atunci când ignoră unele prevederi constituționale? Sunt anumite prevederi legale care, ne plac sau nu, dar suntem obligați să le respectăm. Dura lex sed lex!

Radu Osipov: Vă mulțumesc pentru că ați fost cu noi.

Citește mai mult