Social

Mediul de afaceri din Republica Moldova a început să-și revină, conform celui de-al treilea Barometru de afaceri

Mediul de afaceri din Republica Moldova a început să-și revină în pofida faptului că este în continuare destul de afectat de războiul din Ucraina, lipsa angajaților sau creșterea prețurilor la diferite produse. Comparativ cu decembrie anul trecut, toate companiile din Republica Moldova au înregistrat în medie profituri mai mari cu peste cinci la sută. Datele au fost prezentate în cadrul celui de-al treilea Barometru de afaceri.

IPN.md
Sursa: IPN.md

Potrivit sondajului, situația este mai puțin pozitivă pe malul stâng al Nistrului. Din cauza faptului că acolo indicele la profit a fost de minus 32 de procente, a scăzut și indicele total.

„Avem o îmbunătățire semnificativă a barometrului, dar el este în continuare negativ, avem doi factori care îl fac să fie negativ și anume percepția privind politicile statului și situația din stânga Nistrului. Au fost, însă, și excepții la capitolul investiții în stânga Nistrului, unde se aștepta o creștere a acestora”, a declarat Mihai Bologan, directorul executiv al Companiei sociologice „Date Inteligente”.

Datele mai arată că, în continuare, companiile de pe ambele maluri ale Nistrului se confruntă cu probleme precum lipsa angajaților, plățile mari la impozite și creșterea prețurilor la diferite produse, cum ar fi produsele petroliere, sau la materie primă. Potrivit barometrului, companiile mari și cele industriale au avut o situație mai bună în această perioadă în ceea ce privește economia țării și chiar au înregistrat un indice pozitiv de trei la sută. Cea mai gravă situație se atestă însă în agricultură.

„Cei care vor să se dezvolte și să ia credite din bănci au nevoie în primul rând de încredere. Ceea ce constatăm la citirea rezultatelor acestui barometru este că nivelul de încredere progresează, dar rămâne insuficient. Iată de ce procesul de aderare a Republicii Moldova la Uniunea Europeană este foarte important, deoarece anume acest proces trebuie să aducă acea doză de încredere pentru întreprinderile din Moldova”, a menționat Paul Graham, ambasadorul Franței în Republica Moldova.

Cel de-al treilea Barometru de afaceri a fost realizat cu sprijinul financiar al Programului Națiunilor Unite pentru Dezvoltare în parteneriat cu Asociația Investitorilor din România, Camera de Comerț și Industrie din Moldova și Franța, dar și Camera de Comerț din Tiraspol. Sondajul a fost realizat pe un eșantion de aproximativ 400 de companii de pe malul drept și 60 de companii din stânga Nistrului și are o marjă de eroare de plus minus patru procente.

breakingnews.md/ Oameni de afaceri originari din Republica Moldova, care au creat și au dezvoltat afaceri în Irlanda
Sursa: breakingnews.md/ Oameni de afaceri originari din Republica Moldova, care au creat și au dezvoltat afaceri în Irlanda

Citește mai mult