Fostul director al CFM: 135 de milioane reprezintă datoriile salariale, iar 95% din vagoane au termenul de exploatare până în 2025
Datoriile salariale ale angajaților de la Calea Ferată din Moldova (CFM) se ridică la 135 de milioane de lei. Este vorba de perioada noiembrie - ianuarie, a anunțat Oleg Tofilat, în cadrul unei conferințe de presă în care a făcut totalurile a trei ani cât s-a aflat în funcția de director al CFM. Acesta a precizat că una dintre soluțiile urgente pentru stingerea datoriilor la salarii, sunt creditele de la bănci. Tofilat s-a referit și la starea vagoanelor întreprinderii. Potrivit lui, 60 la sută dintre acestea sunt în stare rea, iar 40%, în stare critică.
Fostul director al Căii Ferate din Moldova Oleg Tofilat a menționat că angajații își vor primi într-un final salariile, însă, nimeni nu știe când. Una din soluțiile propuse de el este contractarea unui credit.
„Noi am lucrat foarte mult la posibilitatea de atragerea unui credit bancar. În toamnă nu a fost posibil din cauza la anumite diferențe. Acum, posibil această situație să fie depășită și, respectiv, noua administrație să poată contracta un credit, asta ar fi calea cea mai rapidă. Aceste găuri pot fi acoperite prin instrumente de politici sau instrumente de capitalizare. Acestea nu sunt la latitudinea mea și anume din cauza aceasta am și considerat judicios să îmi prezint cererea de demisie”, a declarat fostul director al CFM, Oleg Tofilat.
O mare problemă enunțată de Tofilat este faptul că după anul 2025, nu vor mai putea fi utilizate locomotivele decât în baza unor acorduri interstatale, deoarece sunt într-o stare tehnică deplorabilă.
„Toate locomotivele de manevră sunt de o vârstă respectabilă, cam ca subsemnatul, iar din vagoane practic 95 la sută nu vor trece de anul 2025 cu termenul de exploatare nedepășit. Toate vagoanele cerealiere le expiră termenul prescris de exploatare în 2025. Ele nu vor mai fi admisibile în transportul internațional”, a mai precizat Tofilat.
Pe 29 ianuarie 2024, Oleg Tofilat și-a depus cererea de demisie. Situația la CFM a început să se agraveze după luna august 2022, când a scăzut tranzitul din Ucraina, odată cu redeschiderea portului de la Odesa. Pierderile estimative al întreprinderii au constituit aproape 150 de milioane de lei în anul 2023. Noul director interimar al CFM a fost numit Serghei Tomșa.