Economic

Interviu ÎN CONTEXT// Irinel Scrioșteanu: Dezvoltarea infrastructurii va crește competitivitatea R.Moldova pentru investiții și exporturi

Conectarea Republicii Moldova cu Estul Europei prin România este scopul proiectelor de dezvoltare a infrastructurii realizate de țara noastră și statul vecin care este și singura zonă de hotar cu Uniunea Europeană. Secretarul de stat al Ministerului Transporturilor și Infrastructurii din România, Irinel Scrioșteanu, a declarat în cadrul unui interviu pentru Moldova 1 că dezvoltarea infrastructurii și domeniului transporturilor va crește competitivitatea Republicii Moldova pentru exporturi, dar și pentru investiții.

Lucia Vieru: Așadar, România și Republica Moldova au în comun nu doar o istorie, dar și multe proiecte comune. Unul se pare că începe să se contureze pe domeniul transporturilor. Se conturează un grup de lucru cu reprezentanți de la Chișinău, dar vreau să ne spuneți Dumneavoastră mai multe lucruri: ce își propune acest grup, de fapt?

Irinel Scrioșteanu: Am constituit astăzi prima întâlnire a grupului de lucru româno-moldovean în domeniul transporturilor. Cei doi miniștri au semnat încă din septembrie anul trecut un memorandum, care prevede constituirea acestui grup. Mie mi-a plăcut să-i spun că este un nou pod între România și Republica Moldova. De această dată un pod instituțional, un pod care vine să consolideze relațiile noastre, să consolideze schimbul de experiență între România și Republica Moldova cu scopul principal de a sprijini Republica Moldova în procesul de aderare la Uniunea Europeană, în procesul de negociere a capitolului transport cu Uniunea Europeană. Dar și în procesul de pregătire a viitoarelor proiecte care vor fi finanțate de Uniunea Europeană în domeniul infrastructurii de transport în Republica Moldova și conectarea Republicii Moldova cu România și, prin România, cu restul Europei.

Lucia Vieru: Pentru că ați menționat podurile. Unul dintre proiectele care leagă cele două maluri de Prut este construcția a patru poduri noi. La ce etapă se află acest proiect în acest moment?

Irinel Scrioșteanu: În ceea ce privește podurile peste Prut, avem o abordare strategică. În primul rând, am făcut pași pentru consolidarea și modernizarea podurilor existente. Am reabilitat deja primul pod, cel de la Giurgiulești-Galați. Încă trei poduri au documentația tehnică realizată: Podul de la Sculeni-Sculeni, Podul de la Oancea-Cahul sau Podul de la Albița-Leușeni. Toate trei vor fi reabilitate. În schimb, cel de la Albița-Leușeni va fi schimbat cu un pod nou pe patru benzi, de la două benzi trecem la patru benzi. Pentru că vizăm dezvoltarea infrastructurii de transport de la Tișița până la Albița. La nivel de drum expres este cel de-al doilea drum de mare viteză care va conecta Moldova de România. Bineînțeles, trecând la podurile pe care vrem să le executăm care și infrastructuri, noi avem cinci poduri prevăzute. Unul la nivel de autostradă, la Ungheni-Ungheni, care va face joncțiunea dintre A8 și viitoarea autostradă spre Chișinău. Și încă patru poduri, așa cum am spus, la nivel de drum național, o bandă pe sens în diferite puncte peste Prut: Stânca-Costești, Răducăneni-Bărboieni, Fălciu-Leca-Cantemir, în acea zonă, în proximitatea podului feroviar.

Lucia Vieru: Apropo de acest pod, care se va uni cu autostrada A8. Și acest proiect, autostrada A8 a suferit o mulțime de modificări, inclusiv termenul de finalizare a acestui proiect. Care este acum acest termen și când ne-am putea bucura atât noi, cât și cei din România de beneficiile acestui proiect?

Irinel Scrioșteanu: Pe zona Moldovei avem două autostrăzi principale. E vorba de A7, care este în execuție de la Ploiești până la Pașcani, peste 320 de kilometri. Și, într-adevăr, cea mai importantă infrastructură A8, care va traversa Carpații spre Vestul României și Europa de Vest.

Aici vorbim de două sectoare principale, zona montană, care a fost tratată separat, și zona de la Pașcani spre Iași-Ungheni. Pe zona montană, avem capetele pe zona de Transilvania și pe zona din proximitatea Pașcanului, care au fost deja licitate și se intră în execuție cu finanțare din PNRR (n.r. - Planul Național de Redresare și Reziliență al României). Pe zona montană pregătim primele două caiete de sarcini pentru scoaterea la licitație, proiectare și execuție și să identificăm soluții pentru celelalte patru tronsoane pe zona montană, pentru a putea fi scoase și acelea la licitație.

Dacă discutăm despre Iași-Ungheni, aici studiul de fezabilitate este în zona de aviz de mediu. Noi credem că până la sfârșitul anului, maxim primele luni ale anului viitor, să începem licitațiile pentru execuție lucrări.

Dintre podurile despre care v-am spus cel mai avansat este podul de la Ungheni-Ungheni la nivel de autostradă. Acolo suntem în licitație pentru execuție lucrări. Avem trei oferte depuse acum puțin timp. Sunt în evaluare. În mod normal, în două, maxim trei luni ar trebuit să avem rezultatul licitației, contract semnat și să intrăm în faza de proiect tehnic, care va dura undeva la șase luni. Maxim în iarna sau primăvara viitoare să începem efectiv lucrările la acest pod la nivel de autostradă. El este cu finanțare europeană pe mobilitate militară. Un proiect depus de România și câștigat cu această finanțare și tot acolo mai avem un proiect depus pe finanțare europeană, care va realiza conexiunea acestui pod cu infrastructura din Republica Moldova și cu infrastructura din România. În așa fel încât, dacă finalizăm lucrările la pod, înainte să finalizăm autostrada, el să fie totuși dat în folosință și folosit inclusiv cu puncte vamale.

Lucia Vieru: Ce beneficii ar urma să aducă toate aceste proiecte la nivel economic, social?

Irinel Scrioșteanu: Competitivitatea unei zone depinde foarte mult de conectivitate. Conectivitatea prin România, pentru că este singura zonă de graniță cu Uniunea Europeană, va crește competitivitatea Republicii Moldova și pe zona de exporturi și pe zona de investiții, pentru că se știe foarte bine, acolo unde se realizează infrastructură majoră de transport vin și investițiile străine și cele cu capital autohton sau alte tipuri de investiții care vor dezvolta zona.

Lucia Vieru: Vă mulțumim mult pentru această discuție și vă mai așteptăm neapărat la Chișinău și la Moldova 1.

Citește mai mult