INTERVIU // Dionis Cenușă: Obiectivul Rusiei în Georgia, Moldova și Ucraina e discreditarea guvernelor care promovează valorile UE
Rusia utilizează euroscepticismul și alegerile europene drept instrumente pentru a promova perspective alternative de dezvoltare în Georgia, Republica Moldova și Ucraina. Principalele obiective ale sale în aceste țări sunt subminarea valorilor Uniunii Europene și discreditarea guvernelor și a actorilor politici care susțin orientarea europeană, afirmă Dionis Cenușă, expert asociat la Centrul pentru Studii Est-Europene din Vilnius.
Analistul a explicat pentru Moldova 1 că Uniunea Europeană trebuie să reacționeze și să-și exprime viziunea strategică privind dezvoltarea acestor țări, care sunt parte a planului de extindere în Europa de Est.
Moldova 1: Discutăm acest subiect în continuare cu expertul asociat al Centrului pentru Studii Est-Europene de la Vilnius, Dionis Cenușă, care este în legătură directă cu noi. Așadar, punctul final în această dispută ar putea fi pus în câteva săptămâni, dacă, desigur, acest proiect va fi votat în a treia lectură. În acest context, vreau să vă întreb în ce măsură rezistența publică ar putea să pună presiune pe parlamentarii georgieni?
Dionis Cenușă: După cum vedem, există o mobilizare a societății în Georgia. Vorbim, în primul rând, despre persoanele tinere, dar și despre oameni care protestează în alte orașe decât Tbilisi. Vorbim despre o intensificare a protestelor, deja două săptămâni s-a protestat. Acum, din câte am observat eu din știri, urmează ca noi persoane să adere la protestele din Tbilisi, care vor veni din regiuni. Deci vorbim despre un interes maxim al societății civile, în primul rând, și al susținătorilor acesteia de a rezista și de a se opune împotriva acestei legi extrem de controversate, care într-adevăr pune în pericol viitorul european al Georgiei.
Moldova 1: Care este miza de fapt a acestei inițiative de a înainta un proiect care a stârnit atâta revoltă printre cetățeni?
Dionis Cenușă: Da, există un semn de întrebare, de ce acum, când țara urmează sau trebuie să arate cum își face temele pe acasă, pentru a avansa și a ajunge din urmă Ucraina și Republica Moldova în termen în ceea ce privește deschiderea negocierilor cu Uniunea Europeană. Probabil, cel mai bun răspuns este interesul guvernării de a rămâne la putere. Deci, vorbim despre un regim oligarhic, care și-a dat arama pe față. Am văzut discursul foarte ostil al oligarhului Bidzina Ivanishvili, care a spus foarte clar ce urmează să aibă loc după adoptarea acestei legi. Și anume că opoziția va fi persecutată în cel mai direct sens al acestui cuvânt, iar ONG-urile vor fi monitorizate îndeaproape pentru a nu deveni rezistență politică în calea perpetuării actualei guvernări la putere.
Moldova 1: Dacă e să nu ținem cont de protestele care au loc acum pe străzile din Tbilisi, vreau să vă întreb în ce măsură evenimentele politice din Georgia au tangențe cu ceea ce se întâmplă la noi și cum apreciați reacția comunității europene în ambele cazuri?
Dionis Cenușă: După cum am scris într-o analiză recentă, într-adevăr, există paralele între ceea ce se întâmplă în Georgia și în Republica Moldova, având în vedere factorul rusesc. Dar trebuie să înțelegem că în George avem o guvernare care acționează într-o măsură ce favorizează Rusia. Ceea ce face regimul de la Tbilisi nu putem spune că este întocmai dirijat de la Moscova, dar cu siguranță impactul acestor acțiuni va favoriza acțiunile sau strategia Rusiei împotriva vectorului european din Georgia. Iar în cazul Republicii Moldova, vorbim despre o ofensivă a factorului rusesc, despre acțiuni foarte specifice realizate cu ajutorul actorilor politici de la Chișinău, care au evident conexiune directă cu Moscova. Deci e puțin altfel gândită interacțiunea sau acțiunile Rusiei pentru a-și atinge obiectivele sale.
În ambele cazuri, însă, Uniunea Europeană trebuie să acționeze, trebuie să-și manifeste viziunea strategică privind dezvoltarea acestor două țări deoarece, până nu demult, acestea erau parte a zonei gri. Iar odată cu includerea acestora în pachetul de extindere, atât Georgia, cât și Republica Moldova, inclusiv Ucraina, fac parte din viziunea Uniunii Europene privind dezvoltarea relațiilor sale cu Europa de Est și cu statele care implementează deja de câțiva ani buni Acordul de asociere, deci sunt parteneri foarte apropiați ai Uniunii Europene.
Moldova 1: Deși majoritatea cetățenilor atât de la noi, cât și din Georgia, își manifestă dorința de apropiere față de Uniunea Europeană, totuși avem în ambele țări forțe politice și nu doar care-și manifestă această tendință spre Rusia. Cum ar putea, de exemplu, Moscova să folosească aceste disonanțe geopolitice din cele două țări pentru a-și promova propria agendă?
Dionis Cenușă: În primul rând, vorbim despre discreditarea guvernelor sau a actorilor politici care promovează vectorul european. Iar în al doilea rând, acțiunile Rusiei sau ale actorilor proruși țin de compromiterea Uniunii Europene per se. Deci vorbim despre două obiective majore pe care Rusia le urmărește în aceste țări și care se realizează atât împotriva actorilor locali care promovează agenda europeană, cât și împotriva intereselor Uniunii Europene, discreditând atât ceea ce face Bruxelles-ul în aceste țări, cât și ceea ce se întâmplă în interiorul Uniunii Europene. De aceea alegerile europene și valul de euroscepticism pe care îl vedeam în prezent va constitui un mijloc prin care Rusia va încerca să promoveze viziuni alternative privind dezvoltarea Georgiei, Moldovei și Ucrainei, printre altele.
Moldova 1: Dacă e să ne referim la Republica Moldova, ținând cont că se apropie scrutinul din toamnă, dar și referendumul privind integrarea europeană, în ce măsură credeți că aceste influențe sau tentative de a influența anumite decizii ale Moscovei ar putea să deturneze parcursul european al țării noastre?
Dionis Cenușă: Probabilitatea este foarte mare că Rusia va folosi această oportunitate, din punctul meu de vedere, strategică de a întoarce lucrurile pe spate în Republica Moldova, dar depinde foarte mult de modul cum guvernarea, cum partidul de la guvernare va comunica cu populația. La fel și de capacitatea societății de a rezista dezinformării și altor influențe hibride pe care Rusia le folosește în acest scop. Deci depinde, pe de o parte, de modul cum comunică guvernarea, dar și de capacitatea cetățenilor de a înțelege unde este o știre falsă și unde există adevăr absolut privind oportunitățile Republicii Moldova legate de integrare europeană.