Platformele Facebook și Google, folosite în scopuri de dezinformare în Republica Moldova
În războiul hibrid al Federației Ruse contra Republicii Moldova, unul din principalele instrumente de dezinformare sunt reclamele sponsorizate pe platformele Facebook și Google. Oligarhii fugari Ilan Șor și Veaceslav Platon sunt principalii actori maligni care folosesc aceste platforme, cheltuind zeci de mii de euro pentru a dezinforma, constată un studiu realizat de comunitatea WatchDog.
Una din principalele constatări este că din moment ce s-a anunțat inițierea referendumului privind integrarea europeană în aceeași zi cu alegerile prezidențiale, cei doi oligarhi fugari, Ilan Șor și Veaceslav Platon, au început să promoveze activ conținuturi sponsorizate care elogiază Rusia, pe de o parte, iar, pe de alta, discreditează Uniunea Europeană, dar și pe președinta Maia Sandu, asociată cu procesul de integrare.
Aproape 31 de mii de euro, în doar o lună, au cheltuit cei doi pentru a dezinforma pe Facebook. Scopul principal al campaniilor sponsorizate este de a semăna panică în societate, de a discredita procesul de integrare europeană a Republicii Moldova și de a spăla imaginea Rusiei. Lipsa transparenței în ceea ce privește sumele cheltuite complică eforturile de reglementare și de combatere a dezinformării. În prezent, autoritățile moldovenești nu au mecanisme eficiente de luptă cu astfel de instrumente de dezinformare, nu pot stopa aceste campanii sponsorizate și pot solicita doar post-factum stoparea lor de la platformele internaționale.
În aceste condiții, una din soluții este informarea cetățenilor despre circularea acestor falsuri. O altă soluție ar fi reglementarea mai eficientă a rețelelor de socializare, de exemplu prin racordarea Republicii Moldova la Actul privind Serviciile Digitale al Uniunii Europene, pentru a preveni utilizarea abuzivă a reclamelor sponsorizate în scopuri de dezinformare.