Social

Cu peste 300 de întrebări mai mult la proba teoretică pentru viitorii șoferi. Explicațiile ASP și MEC

Majorarea numărului de întrebări în testele la proba teoretică pentru viitorii șoferi ar permite mai multor țări să recunoască permisele de conducere moldovenești. De asemenea, noile ajustări vor spori securitatea în trafic, susțin reprezentanții Agenției Servicii Publice (ASP). În același timp, în rândul viitorilor șoferi există păreri împărțite cu privire la necesitatea adăugării mai multor întrebări. Unii spun că vom avea participanți la trafic mai bine pregătiți, alții consideră că întrebările se vor repeta, iar acest lucru doar va complica testarea pentru candidați.

Moldova 1 / captură-video
Sursa: Moldova 1 / captură-video

Începând din 1 iulie 2024, în testele la proba teoretică în vederea obținerii dreptului de a conduce vehicule vor fi integrate noi întrebări, anunță ASP. Potrivit sursei, acestea se referă la siguranța rutieră, protecția antiincendiară sau comportamentul conducătorilor auto față de bicicliști.

„Noi cunoaștem că se schimbă situația în trafic, apar aceiași conducători ai trotinetelor, apar bicicliști. Acestea nu au fost în bilete, nu au fost mai multe situații legate de situații cu bicicliști sau persoane care conduc trotineta. Apar niște marcaje noi. Apar niște reguli antiincendiare noi, mai mult ca atât, directiva europeană, ce ține de permisele de conducere și alte acte normative și reguli de circulație rutieră”, a explicat șeful Departamentului înmatriculare a mijloacelor de transport și calificare a conducătorilor auto în cadrul ASP, Iacov Zavtur.

Potrivit Ministerului Educației și Cercetării, instituție care aprobă Materialul didactic, modificările au fost făcute în urma negocierilor în plan internațional privind posibilitatea de recunoaștere a permiselor de conducere emise de Republica Moldova. Totodată, în urma acestor modificări, ASP anticipează că noii șoferi vor fi mai bine pregătiți.

„100% că o să fie rezultate pozitive. Ca să înțelegeți, la noi în Republica Moldova nu este cea mai mare cantitate de întrebări. Ca de exemplu, în țările europene, în Germania sunt 1500 de întrebări, dar în Italia în genere sunt 7000 de întrebări”, a mai spus Iacov Zavtur.

Din 1 iulie, în testele la proba teoretică în vederea obținerii dreptului de a conduce vehicule vor fi integrate 318 întrebări noi. Numărul acestora crește cu circa 30%, de la 940 la 1258. După ajustare, numărul de întrebări la care vor trebui să răspundă viitorii șoferi va rămâne neschimbat, 24 pentru categoriile A și B, 30 de itemi pentru categoriile BE, C, D și F, iar pentru categoriile CE și DE - 36 de întrebări. În același timp, în majoritatea țărilor europene examenele teoretice conțin între 30 și 50 de întrebări, cu unele excepții. În Muntenegru sau Ungaria, viitorii șoferi trebuie să răspundă la 70 și respectiv 75 de întrebări.

Unele surse au declarat pentru noi că aceste modificări sunt inexplicabile, din motiv că Regulamentul Circulației Rutiere nu a suferit mari schimbări în ultima perioadă. Mai mult decât atât, acestea au acuzat reprezentanții ASP și Ministerului Educației și Cercetării că în urma noilor modificări ar avea de câștigat autorii și cei care vând cartea „Întrebări si teste", din care elevii se pregătesc pentru examene.

„MEC nu are nici o atribuție cu cartea și nu participă la elaborarea cărților, mai mult, elevii se pot pregăti de examen folosind varianta electronică a întrebărilor de pe pagina web oficială a MEC-ului, iar răspunsurile le pot elabora împreună cu profesorii lor, fără a fi obligați să apeleze la anumite materiale editate. Editurile care au publicat „Întrebări și teste” nu sunt contractate de către MEC”, au comunicat reprezentanții Ministerului. Și Agenția Servicii Publice a dezmințit aceste acuzații.

„Noi nu putem cu întrebările care au fost 2-3 ani în urmă să ne menținem securitatea în trafic. Mai mult ca atât că noi am avut niște standarde nu exact ca în Europa și noi la moment ajustăm cerințele pe care noi le avem și abordarea aceasta la ceva nou este o abordare psihologică a fiecărei persoane căreia nu-i plac modificările”, a declarat șeful Departamentului înmatriculare a mijloacelor de transport și calificare a conducătorilor auto.

Părerile viitorilor șoferi sunt împărțite cu privire la necesitatea adăugării mai multor întrebări la testele de circulație. Unii respondenți consideră că adăugarea de întrebări suplimentare este normală și necesară pentru a asigura o cunoaștere mai profundă a teoriei și pentru a forma șoferi mai bine pregătiți și respectuoși în trafic. Totuși, alții sunt de părere că adăugarea de întrebări suplimentare nu este necesară, deoarece multe întrebări se repetă și au aceeași bază, ceea ce ar putea complica testul pentru candidați.

„Cred că e ceva normal. Eu cred că vor fi mai multe, dar tot aceleași, repetate. Bicicliștii tot sunt participanți la trafic.”

„Nu prea cred că e necesar pentru că multe întrebări se repetă din tot aceeași categorie și nu cred că e necesară adăugarea mai multor întrebări pentru că toate au aceeași bază.”

„Eu cred că va fi complicat pentru toți și că sunt prea multe întrebări. Desigur, testul trebuie să fie dur pentru ca doar oamenii care cunosc regulile de Circulație Rutieră să-l poată susține.”

„Cred că sunt necesare mai multe întrebări pentru ca (n.r. viitorii șoferi) să cunoască mult mai bine toată teoria”, au spus viitorii șoferi.

Menționăm că Ministerul Educației și Cercetării a efectuat o analiză privind promovarea examenelor la 1 ianuarie 2023 și 1 aprilie 2024. În cele 15 luni, la Agenția Servicii Publice pentru susținerea examenului de obținere a permisului s-au înscris 44051 de candidați, dintre care au susținut proba teoretică din prima încercare doar 23921, iar proba practică, doar 6909 candidați. Astfel, fiecare a doua persoană susține examenul la proba teoretică din prima încercare, iar la proba practică rata de promovare din prima încercare este de circa 15%.

Bogdan Nigai

Bogdan Nigai

Autor

Citește mai mult