INTERVIU // Vasile Pușcaș: Sper ca, în trei-patru ani, Republica Moldova să finalizeze negocierile de aderare la UE
Republica Moldova este determinată să urmeze calea europeană, dar este și un angajament al Uniunii Europene de a merge pe drumul acesta al negocierilor și vă asigur că procesul poate fi ireversibil. Asigurările au fost făcute pentru Moldova 1 de către fostul ministru român al Integrării Europene, Vasile Pușcaș. Fostul negociator-șef al României a anticipat că, în trei-patru ani, țara noastră ar trebui să finalizeze negocierile și să pregătească un proiect de Tratat de aderare pentru a fi parafat și ratificat de Parlamentele celor 27 de state membre ale UE.
Moldova 1: Desfășurăm subiectul cu fostul negociator-șef al României pentru aderarea la Uniunea Europeană, Vasile Pușcaș. Așadar, o zi istorică pentru Republica Moldova, care va deschide astăzi oficial negocierile de aderare la Uniunea Europeană la doar doi ani de la depunerea cererii de aderare și de la obținerea statutului de țară candidată. Cum ar trebui să negocieze Republica Moldova cu Uniunea Europeană ca să nu rateze aderarea până în 2030?
Vasile Pușcaș: În primul rând, dați-mi voie să spun că mă bucur enorm și am chiar emoții pentru ziua de astăzi și mai ales urez primului ministru și negociatoarei-șefe Gherasimov baftă multă, așa cum se zice la început de drum. Este o determinare a dumneavoastră de a urma calea europeană, dar vreau să vă spun că tot în același timp este un angajament al Uniunii Europene de a merge pe drumul acesta al negocierilor cu Republica Moldova. Evident, și cu celelalte state, cu Ucraina și cu statele din Balcanii de Vest, dar vorbim acum de Republica Moldova, de a merge până la capăt, adică până când se ajunge la Tratatul de aderare. Ceea ce va trebui să se întâmple, sper foarte mult, undeva în trei-patru ani cred că Republica Moldova ar trebui să finalizeze negocierile, să aibă un proiect de Tratat de aderare pentru ca după aceea, după ce este parafat Tratatul de aderare, să treacă printr-un proces destul de anevoios de ratificare în Parlamentele statelor membre. Și cum sunt 27 de state membre, vă imaginați că nu este simplu acest proces de ratificare. Acum eu vă spun că aveam emoții, fiindcă, vă rog să mă credeți, am și declarat când am fost ultima oară la dumneavoastră, la Chișinău, că mie nu îmi face mare plăcere să mă gândesc, să-mi amintesc de momentele negocierilor pe care le-am desfășurat. Fiindcă, așa cum se zice, cum s-a spus și astăzi, vor fi foarte dificile, vor fi anevoioase, vor fi solicitante pentru Guvern și pentru echipa de negocieri.
Dar asta este formula prin care un stat candidat aderă la Uniunea Europeană, iar ceea ce trăiește negociatorul-șef, trăiește el și echipa lui și de aceea spun că acum mă uit spre dumneavoastră cu mare, mare bucurie și cu mare emoție. Și vă doresc să mergeți pe drumul acesta al negocierilor până la Tratat, fără nicio întrerupere, fără nicio pauză și fără vreun accident de parcurs, în așa fel încât totul să decurgă într-o formă, aș zice eu, liniștită, prin acumulări, în așa fel încât la momentul 2030, Republica Moldova să fie foarte bine pregătită de a fi membru al Uniunii Europene.
Moldova 1: Dată fiind viteza cu care au evoluat lucrurile, ce model de aderare credeți că ar fi mai potrivit pentru țara noastră? O aderare treptată, pe capitole de negocieri, sau una clasică, după ce sunt închise toate capitolele?
Vasile Pușcaș: Acum vreau să vă spun că nu depinde numai de dumneavoastră, nu depinde numai de Republica Moldova. Depinde foarte mult de modul în care Consiliul Uniunii Europene va gândi procesul acesta de aderare. Depinde de modul în care Republica Moldova va fi pusă în pachet cu Ucraina sau separat, va fi pusă în pachet și cu statele din Balcanii de Vest și așa mai departe. Sunt foarte multe elemente de conjunctură pe care evident că Guvernul Republicii Moldova le va rezolva pe parcursul acestor ani. Ceea ce cred eu că este însă foarte important e ca Republica Moldova să fie foarte bine pregătită la toate capitolele. Subliniez, la toate capitolele. Să aibă performanțe foarte bune la capitolele și drepturile fundamentale și la capitolele foarte importante ale pieței interne, în așa fel încât acumularea aceasta pe parcursul derulării negocierilor să se vadă și în creștere economică, și în raporturile sociale.
Eu vreau să vă spun că, din anul al doilea de negociere, datorită faptului că ne-am concentrat foarte mult pe anumite lucruri, creșterea economică în România a fost de 2%, numai prin aportul convergenței cu piața internă. În ceea ce privește Republica Moldova, sunt convins că poate fi un procent și mai mare. Vom vedea însă cum va strategiza Guvernul, echipa de negociere acest proces care va fi mult mai bine ilustrat, repet, în strategizare, după ce se va termina cea de-a doua parte a evaluării legislației, a screening-ului, cum se zice. Dar eu cred că trebuie să aveți ca obiectiv aderarea deplină și trebuie să mergeți cu toate capitolele sau, cum se spunea într-un roman pentru tineri de la noi, „cu toate pânzele sus”.
Moldova 1: Procesul de negocieri și ulterior integrarea deplină și integrală a Republicii Moldova sunt procese ireversibile sau ar putea interveni anumite circumstanțe care să tergiverseze sau să amâne aceste procese?
Vasile Pușcaș: Este un proces ireversibil atâta timp cât toate forțele politice din țară se angajează la aplicarea legislației și a politicilor europene. Pot să apară sincope, pot să apară accidente în situația în care un Guvern sau anumite grupări politice pun frână, pun bariere acestui proces, iar procesul de integrare să știți că pune deoparte, marginalizează acele state care nu țin pasul, ritmul și direcția cu ceea ce e politică europeană și legislație europeană. Astfel încât depinde foarte mult de voința politică internă ca procesul să fie ireversibil. Din partea Uniunii Europene vreau să vă asigur că procesul poate fi ireversibil.
Moldova 1: Republica Moldova este avantajată de faptul că are deja tradusă în limba română toată legislația europeană și că poate prelua experiența României în negocierile de aderare la Uniunea Europeană. Pe de altă parte, țara noastră, spre deosebire de România, nu pare să aibă noroc deocamdată de o reformă reală în domeniul justiției. Ce greșeli, dacă le putem zice așa, ar trebui să evite Republica Moldova pe durata negocierilor?
Vasile Pușcaș: O greșeală care ar putea apărea sau mai multe greșeli pot apărea în situația în care Republica Moldova ar încerca să copieze un model sau altul. Ar încerca să facă precum România, ar încerca să facă precum Ungaria sau Polonia, sau Cehia, cine vreți dumneavoastră. Cred că cel mai util și cel mai eficient în procesul de negociere este ca țara să-și urmărească interesul și să-și urmărească obiectivul, ținând cont de propriile resurse și încercând să-și maximizeze eficiența acestor resurse în procesul de aderare. Nu vă gândiți la greșeli neapărat. Greșelile, chiar dacă apar, pot să fie corijate. Ceea ce este însă foarte important, este ca toate capitolele să fie văzute interdependent. O greșeală este aceea, de exemplu, de a ține capitolele despărțite și a nu înțelege că toată legislația europeană este un pachet. Doar dacă vezi din motive metodologice au fost decupate pe acele capitole și să încerci să te duci numai cu un capitol în față și să le lași pe celelalte la o parte.
România a făcut la începutul procesului așa pentru că a urmărit în primul an anumite obiective politice, dar a avut costuri după aceea, în anul doi și trei, încât a trebuit să facă niște eforturi enorme de recuperare. Deci, ce sfătuiesc eu Guvernul și cetățenii Republicii Moldova este să pornească de astăzi, după ce se finalizează această conferință interguvernamentală, să pornească sistematic și fără oprire pe drumul acesta. Va avea acumulări, va avea rezultate și va avea satisfacție.
Moldova 1: Vă mulțumim foarte mult pentru această intervenție.
Vasile Pușcaș: Felicitări tuturor!