Social

ONG-urile de media critică intervențiile autorităților din UTA Găgăuzia la legea care reglementează activitatea presei din regiune

Organizațiile neguvernamentale din domeniul mass-media au venit cu o reacție, după ce Adunarea Populară a Găgăuziei a aprobat, în ajun, în prima lectură, un pachet de amendamente la o lege locală care prevede, inclusiv, crearea unei noi proceduri de licențiere a activității posturilor TV și de radio din regiune. Mai exact, instituțiile media din UTAG vor putea obține, contra cost, o autorizație de licențiere numită „Izin”, ocolind, astfel, Consiliul Audiovizualului (CA) – unica autoritate care poate decide asupra oferirii licenței unui furnizor media. Într-o declarație făcută publică pe 26 iunie, opt ONG-uri de media au condamnat tentativele repetate ale autorităților Găgăuziei „de a submina libertatea presei” și au cerut retragerea „imediată” a inițiativei legislative.

Pe 25 iunie, Adunarea Populară a Găgăuziei a aprobat, în primă lectură, un pachet de amendamente la o lege locală ce reglementează activitatea mass-mediei audiovizuale. Proiectul vizează, între altele, crearea unei noi proceduri de licențiere a activității posturilor TV și de radio din regiune, care constă în obținerea din partea Direcției Generale Construcții și Infrastructură a UTAG, contra cost, a unei autorizații numite Izin. ONG-urile de media avertizează că respectiva novație legislativă presupune eludarea mecanismului de obținere a licenței de emisie din partea CA.

Amendamentele aprobate de organul legislativ al UTAG presupun, de asemenea, crearea unei proceduri de evaluare anuală a activității angajaților furnizorului public de servicii media audiovizuale GRT de către o „comisie specială”, în componența căreia ar urma să fie și un membru din organul legislativ local. Cele opt ONG-uri de media semnatare ale declarației susțin că inițiativa prezintă „un potențial major de subminare a independenței furnizorului public”.

„Instituirea unor mecanisme parale de autorizare, precum Izinul, din partea autorităților UTAG, constituie o tentativă de eludare a regimului de autorizare existent și contravine legislației statului, precum și tratatelor internaționale la care Republica Moldova este parte. (…) ONG-urile semnatare condamnă tentativele autorităților din UTAG de a submina libertatea presei, exprimându-și regretul cu privire la repetitivitatea derapajelor de acest fel”, se arată în declarație.

Organizațiile neguvernamentale din domeniul mass-media au cerut în acest context autorităților UTAG să retragă „neîntârziat” inițiativa legislativă, care, potrivit lor, „contravine flagrant Constituției Republicii Moldova și tratatelor internaționale la care Republica Moldova este parte”.

Contactată pentru un comentariu, președinta CA, Liliana Vițu, nu a răspuns apelurilor jurnalistului „Teleradio-Moldova”.

Codul serviciilor media audiovizuale prevede că CA este unica autoritate învestită prin lege să decidă asupra acordării actelor permisive de difuzare a unui anumit serviciu media audiovizual pe teritoriul Republicii Moldova. Normele constituționale prevăd în mod expres că pe teritoriul UTAG sunt garantate toate drepturile și libertățile prevăzute de Constituția și legislația Republicii Moldova. Regiunea poate fi administrată în temeiul actelor normative ale Adunării Populare doar în cazul în care acestea nu contravin Constituției și legislației Republicii Moldova.

Ecaterina Arvintii

Ecaterina Arvintii

Autor