Social

Din anul viitor, elevii claselor a noua vor susține examenul anual la centre specializate, ca la Bac

În perioada 19-23 august, va fi desfășurată o probă adițională a examenului de clasa a noua pentru a oferi copiilor o a treia șansă de a susține examenul. Decizia a fost luată din cauza scăderii ratei de promovabilitate în urma reevaluărilor, a declarat ministrul Educației și Cercetării, Dan Perciun.

„Îndemnul nostru către profesori, către director, către șefii de direcție, în special din raioanele vizate, este să se mobilizeze și să ajute copiii să treacă un examen simplu, elementar, de clasa a noua, cel puțin cu nota 5, după nouă ani de studii”, a spus ministrul.

Totodată, el a anunțat că, din anul viitor, elevii claselor a noua vor susține examenul la centre speciale, după modelul celor de Bac.

„Deci instituții de învățământ desemnate în calitate de centru de desfășurare a examenului, unde vor merge copiii pentru a-l susține și unde vom putea să asigurăm o monitorizare pe întreg teritoriul Republicii Moldova a bunei desfășurări a examenului. Totodată, vom evalua centralizat lucrările la examenul de clasa a noua, așa cum facem și în cazul examenului de bacalaureat. O să aplicăm în esență aceleași reguli la clasa a noua, pe care le aplicăm și la bacalaureat, cu excepția camerelor de luat vederi. Deci, nu o să introducem camera anul viitor, dar vom avea centre de desfășurare a examenului, vom avea monitorizare externă și vom avea evaluarea centralizată a lucrărilor”, a explicat ministrul.

Dan Perciun a precizat că, în acest an, 400 de voluntari au mers în opt raioane ale Republicii Moldova, în 189 de instituții de învățământ pentru a asista la desfășurarea probei de examen în acele instituții. Ulterior, circa 30% dintre lucrări au fost reevaluate la Chișinău, pentru a verifica cât de corect au fost evaluate la nivel raional. Drept rezultat, rata de promovabilitate a scăzut. Spre exemplu, în raionul Cimișlia, unde anul trecut rata a fost de 100%, anul acesta a ajuns la 64%.

„Deci aveam 37% din toți elevii de clasa 9 din Cimișlia care nu au putut susține examenul de matematică, deci 4 din 10 copii. La Cantemir rata de promovabilitate a scăzut de la 97% la 68%, la Drochia - de la 100% la 73%, la Șoldănești - de la 100% la 78%, la Cahul - de la 100% la 80%, la Nisporeni - de la 88% la 83%, la Dondușeni - de la 99% la 85%, la Briceni - de la 100% la 89%, la Anenii Noi - de la 100% la 92%. Încă o dată am să reiterez că vorbim doar despre reevaluarea a 30% din lucrări. Asta înseamnă că, probabil, dacă am fi reevaluat toate lucrările am fi văzut o scădere și mai dramatică. Și asta este astăzi realitatea, cel puțin în aceste raioane”, a menționat Perciun.

Potrivit ministrului, aceste rezultate vorbesc despre faptul că examenul în ansamblu nu reflectă pe bune competențele și cunoștințele elevilor și ascunde realitatea, mimând în esență calitatea. Ministrul a amintit că, potrivit evaluărilor PISA, 50% din toți copiii de clasa a noua, deci 15.000 de copii, în fiecare an nu ating un nivel minim de competență la lectură sau matematică, sau știință. „Iar când vorbim în special de mediul rural, de școli foarte mici, putem vorbi de o rată de analfabetism funcțional de aproape 80-90%. În același timp, până acum, la examenul de clasa a noua, aveam o rată de promovabilitate de 100%. Aveam, dintr-o parte, evaluările internaționale, care spuneau ceva, și evaluarea noastră națională, desfășurată de direcțiile raionale, care zicea că în esență în sistem totul este bine. În acest an, ca urmare a acestei intervenții pe care o desfășoară ministerul, alături de Agenția pentru Curriculum și Evaluare, vedem că, de fapt, evaluările internaționale se confirmă atunci când facem și noi evaluări și examene corecte”, a mai spus ministrul.

Citește mai mult