Mii de angajați de la CFM lucrează fără salarii de 4 luni. Reacția APP
Mai mult de cinci mii de angajați ai Întreprinderii „Calea Ferată a Moldovei” (CFM) nu și-au primit salariile din luna martie. În total, este vorba de restanțe la lefuri de peste 130 de milioane de lei. Directorul Agenției Proprietății Publice (APP), Roman Cojuhari, susține că autoritățile sunt în căutare de soluții pentru a remedia situația. Unele active ale întreprinderii ar urma să fie scoase la licitație, iar din banii obținuți să fie plătite salariile angajaților.
Veaceslav Bugai este angajat al nodului feroviar din Basarabeasca. Bărbatul povestește că a ajuns în culmea disperării și nu mai are bani pentru a-și plăti serviciile comunale sau pentru a-și întreține familia. Acesta spune că este nevoit să caute alternative de lucru pentru a-și putea asigura existența.
„Ultima dată mi-au plătit pentru luna ianuarie în iunie. Este groaznic. Mai rău de atât deja nu poate fi. Mi-au tăiat deja gazul și lumina. Cei de la telefonie ne-au trimis amenzi, au întrerupt contractele cu noi. Cu ce să plătim? Nu e clar cum să trăim. Săpăm gropi, spălăm toalete, facem tot ce este posibil ca să putem câștiga un ban să hrănim copiii”.
În aceeași situație sunt și alți angajați ai nodului feroviar din Basarabeasca care își așteaptă salariile de mai bine de trei luni.
„Este foarte trist că așa întreprindere precum Calea Ferată a Moldovei a ajuns să nu trebuiască nimănui. Este foarte greu, este dureros și obijduitor. În special pentru feroviari. Să lucrezi atâta timp și la final...”.
„Sunt întârzieri de salariu. Au promis că va fi. Așteptăm vremuri mai bune”.
Între timp, responsabilii recunosc că situația este una complicată și complexă. Directorul Agenției Proprietății Publice, Roman Cojuhari, a declarat că autoritățile își propun să remedieze lucrurile prin valorificarea activelor neutilizate ale întreprinderii. Astfel, unele bunuri ar urma să fie scoase la licitație, iar din banii obținuți să fie achitate lefurile restante.
„Suntem la etapa de a achita salariile pentru luna martie, respectiv datoriile care sunt la salariu sunt pe trei luni și jumate. Săptămânal discut cu directorul de la întreprindere și ne străduim să întreprindem toate măsurile pentru a redresa situația. Am rugat să fie prezentată și o listă de clădiri, de active care pot fi date în arendă și valorificate”.
Situația la Calea Ferată a Moldovei a început să se agraveze după luna august 2022, când a scăzut tranzitul din Ucraina, odată cu redeschiderea portului de la Odesa. Tot de atunci, feroviarii au început să-și primească salariile cu întârziere de câteva luni. Pierderile estimative ale întreprinderii au constituit aproape 150 de milioane de lei în anul 2023.