Social

Doi moldoveni au cucerit cel mai înalt vârf din Munții Pirinei. Drapelul Republicii Moldova, arborat la 3404 metri altitudine

Doi moldoveni au cucerit, în această vară, cel mai înalt vârf din lanțul muntos Pirinei. Dumitru Bordea și Veaceslav Ceban, stabiliți de mai mulți ani în Franța, sunt primii cetățeni ai Republicii Moldova care au arborat drapelul țării noastre la 3404 metri altitudine, pe muntele Aneto. Deși nu au fost bine pregătiți pentru această experiență, aceștia își propun să cucerească și alți munți, cu o pregătire mult mai bună. Acum, însă, spune Dumitru, au reușit să facă ceea ce mulți nu ar reuși.

Foto: Dumitru Bordea
Sursa: Foto: Dumitru Bordea

Traseul a fost complicat, spune Dumitru. S-au echipat corespunzător, dar, potrivit lui, a fost necesară o pregătire sportivă mai bună.

„În total, am făcut 14 ore de mers încontinuu. Am avut câte 5-6 minute pauză și, când am ajuns sus, cred că undeva 20 de minute ne-am odihnit. Șapte ore am urcat și șapte ore am coborât. O jumătate din drum am avut parte de zăpadă. Acolo este zăpadă permanent. Dar a fost destul de cald, am ales o perioadă destul de bună. A fost destul de complicat pentru că nu am avut o pregătire specială. A fost necesar un pic de sport, mai mult decât ne-am gândit noi. Echipamentul am avut grijă să fie unul corespunzător și asta e un plus. Trei ore numai prin zăpadă și destul de abrupt și făceai 20-30 de pași, trebuia să te oprești, să-ți tragi aer și iarăși din nou”, a povestit Dumitru Bordea într-un interviu pentru „Teleradio-Moldova”.

Dumitru spune că împreună cu prietenul său au reușit să facă ceea ce mulți nu ar reuși.

„Am început să întrebăm toată diaspora cine poate să ne dea un drapel. Așa cum toată diaspora noastră e destul de puternică, au încercat să ne ajute și am găsit repede drapelul. A fost o plăcere enormă, să fluture drapelul, să-l arborăm acolo. Ne-am simțit ca parte a Moldovei care a putut să facă un lucru pe care nu mulți ar putea să-l facă. Sunt foarte mulți care ajung la jumătate de drum și nu urcă până sus. A fost o mândrie pentru ambii, ținând drapelul în mână la așa o înălțime”, a menționat moldoveanul.

În septembrie Dumitru, alături de alți prieteni, își propune să ajungă pe un alt vârf din masivul Pirinei - Vignemale, iar anul viitor pe Montblanc.

„Ne-am gândit inițial să fie ca un hobby - „Hai să încercăm!”. Acuma după ce am reușit să ridicăm Aneto am stabilit împreună să fie mai mult decât un hobby. În septembrie când o să mergem, încă doi prieteni vor să meargă cu noi. Poate, încet, încet, să-l facem nu doar un hobby, dar să meargă mai mulți oameni cu noi, noi deja în calitate de ghid pentru ei”, a conchis Dumitru.

Dumitru Bordea este originar din Republica Moldova și este stabilit de șapte ani în Franța.