ÎN CONTEXT// Victor Parlicov: Există o conjunctură să luăm gaze la preț bun. Nu sunt premise pentru creșterea tarifelor
Subiectul tarifelor la gaze este unul sensibil și politizat deși acesta este stabilit de Agenția Națională de Reglementare în Energetică (ANRE), susține ministrul Energiei, Victor Parlicov. „La moment există o conjunctură bună să luăm gaze la preț bun și nu există premise pentru creșterea tarifelor”, a declarat oficialul în cadrul emisiunii ÎN CONTEXT de la Moldova 1. Parlicov a dezvăluit că principala cale prin care se pot micșora facturile în perioada rece este să se investească în eficiența energetică, iar Guvernul va veni cu o alternativă la compensațiile în factură. „Cu certitudine, un mecanism de compensare pentru consumatorii vulnerabili va rămâne, indiferent dacă vor crește sau nu tarifele”.
Moldova 1: Așadar, cum rămâne cu tarifele - vor fi la fel, indiferent de ce se poate întâmpla sau nu pe piața internațională?
Victor Parlicov: În primul rând, trebuie să înțelegem că tarifele le stabilește ANRE, iar ei au propria logică și metodologie. Eu vreau să asigur toată lumea că noi mergem exact pe ideea de a minimiza costurile pentru toți și fiecare își face partea lui de lucru. Deci, sunt întreprinderile care achiziționează și încearcă să obțină cele mai bune prețuri, este Ministerul Finanțelor și Banca Națională a Moldovei care asigură stabilitatea macrofinanciară și cursul valutar să nu deraieze. Este Ministerul Muncii, Protecției Sociale, Guvernul - în esență, care oferă compensații. Deci, sunt mai multe instrumente prin care Guvernul are posibilitatea să tempereze și să intervină, dar tarifele propriu-zise le calculează ANRE.
Moldova 1: Există totuși niște studii care pot să vadă ce se va întâmpla sau cum vor evolua prețurile sau dacă vor evolua?
Victor Parlicov: Acum, în această perioadă, urmărim o scădere a prețurilor la gaze pe bursele internaționale. Și prognoza noastră pe care o facem în cadrul ministerului, pentru că am dezvoltat și această capacitate în minister, să facem prognoze pe termen scurt, mediu. Există premise de scădere în continuare a prețurilor pe burse. Prin urmare, există o șansă bună să obținem gaze la prețuri bune. Respectiv, într-adevăr, contează volumele și prețurile din iarnă, mai puțin contează volumele mai mici pe care le-am consumat vara.
Moldova 1: Dar când vor avea loc achiziții pentru iarnă? Mai avem acum rezerve și stocuri de gaze?
Victor Parlicov: Da, o parte din gaze sunt stocate, o parte din gaze urmează a fi cumpărate și aici este la fel, așa cum am spus, important e să se potrivească momentul. Am avut și un șir de ședințe la minister în care am partajat cu întreprinderile, cu Moldovagaz, cu Energocom, viziunea noastră și prognozele noastre vizavi de evoluția tarifelor. Noi vedem, cel puțin în prezent, pe următoarele săptămâni, o temperare a prețurilor pe piață. A fost o panică legată de evenimentele din regiunea Kursk, asta a săltat prețurile. Acum se revine la normal.
Moldova 1: Dar rămâne această nesiguranță din regiunea Kursk, suntem în continuare în stare de alertă timpurie.
Victor Parlicov: Da, chiar dacă a fost această nesiguranță, ea deja a fost absorbită de prețurile de la bursă și acum această incertitudine, inclusiv în prețurile de la bursă de astăzi, este deja inclusă. De asta prețurile merg în jos.
Moldova 1: Mai ales că în primele zile nu era clar cine controlează acea stație de compresare, chiar dacă poate la nivel oficial se cunoștea sau era o informație cvasi secretă, dar a devenit clar pentru cei din presă peste câteva zile că, iată, Ucraina controlează acea stație de compresare a gazelor.
Victor Parlicov: De aceea a și fost panică pe bursă. Panica, de obicei, se pornește de la incertitudine și lipsa de informație. Și foarte bine că lucrurile s-au temperat, foarte bine că prețurile merg în jos și într-adevăr există premise reale ca să nu fie nevoie să umblăm la preț.
Moldova 1: De fiecare dată când ați fost ÎN CONTEXT, ați refuzat să răspundeți la întrebarea, să dăm cu zarul: vor crește prețurile sau nu. Dar cum apreciați dumneavoastră, dacă se va menține această tendință, există șanse să avem prețuri sau tarife mai mici?
Victor Parlicov: Eu nu în zadar încerc să las, știți, dă-i Cezarului ce e al Cezarului. De tarife este responsabil ANRE și subiectul tarifelor la noi, în mod normal, în mod natural, este politizat pentru că este un subiect sensibil. Dar am văzut și în reportajul pe care l-ați avut, câtă lume la noi, din păcate, se încălzește cu lemne. Și noi ceea ce urmărim acum la minister este un program la nivel național pentru investiții în eficiența energetică a clădirilor, inclusiv să dăm o viziune în cadrul Strategiei energetice și a Planului național cu privire la energie și climă cu privire la cum facem, unde îi trecem pe consumatorii ăștia care astăzi se încălzesc cu sobe cu lemn. Pentru că nu putem lăsa la infinit această problemă, trebuie să ne civilizăm, trebuie să ajungem în secolul 21. Și aceste soluții sunt examinate, există mai multe opțiuni și soluții și sobe mai eficiente, produse industrial și încălzire pe bază electrică și tot ce doriți.
Guvernul face tot posibilul ca soluțiile pe care le vor avea consumatorii să consume mai puțină energie, în primul rând. Pentru că eu am repetat asta cu mai multe ocazii. Noi plătim facturi mari nu atât din cauza tarifelor, noi plătim facturi mari, pentru că un metru pătrat de clădire pe care îl întreținem noi cheltuim de două ori mai multă energie decât în Uniunea Europeană. Pentru că clădirile sunt prost izolate, pentru că clădirile sunt cu surse ineficiente de încălzire, cum sunt sobele, spre exemplu. Și principala cale prin care noi putem să micșorăm facturile la oameni esențial este să investim în eficiența energetică. Și pentru asta se creează aceste programe la nivel național, atât subvenții pentru consumatorii casnici și din casele individuale, cât și cele din blocurile rezidențiale.
Moldova 1: Deci, până la urmă nu știm dacă vor fi reduse tarifele, dar cel puțin nu vor crește.
Victor Parlicov: În prezent, nu există premise pentru creșterea tarifelor, prețurile s-au corectat, a fost o perioadă de vârfuri de prețuri. Prețurile vin într-o corecție. În prezent, eu cred că există o conjunctură bună ca să luăm gaze la preț bun și să nu fie nevoie să se intervină la tarife.
Moldova 1: Poate nu sunteți dumneavoastră direct responsabil de compensații. În primul sezon rece, când a fost aplicat mecanismul, a fost pentru toți în aceeași proporție, apoi a urmat un proces de selecție. Ce urmează în acest sezon rece?
Victor Parlicov: Da, nu ține direct de competența Ministerului Energiei, este competența Ministerului Muncii și Protecției Sociale, dar evident, ca membru al Guvernului, cunosc ce se întâmplă. Există câteva procese, dar important este că cel puțin pentru sezonul care urmează nu cred că există o alternativă la compensațiile din factură și sigur că ele vor fi determinate pe măsură ce vom ști dacă va trebui sau nu va trebui să modificăm tarifele și pe măsură ce vom clarifica mai bine numărul de oameni care trebuie să beneficieze de compensație.
Moldova 1: Adică nu știți sigur dacă vor rămâne aceiași beneficiari?
Victor Parlicov: Evident că ei se schimbă de la an la an pentru că asta depinde de veniturile tale, cineva câștigă mai puțin, cineva câștigă mai mult. Dar, cu certitudine, un mecanism de compensare pentru consumatorii vulnerabili va rămâne. El va funcționa pe parcursul perioadei următoare și statul, Guvernul va avea grijă de acei consumatori care au nevoie de sprijin, indiferent că vor crește tarifele sau nu, chiar și cu tarifele existente, lumea a beneficiat de compensații.
Moldova 1: Despre tranzitul de gaze prin Ucraina. Rusia insistă să livreze mai departe în Ungaria, în Slovacia. Am văzut că este și un conflict diplomatic acolo între Ungaria și Ucraina și privind petrolul și privind gazele. Pe noi acest lucru ne afectează, pentru că energia electrică la prețurile pe care le avem astăzi e asigurată de această livrare de gaze rusești prin Ucraina.
Victor Parlicov: Deci vreau să spun două chestii. Una, sigur că ne dorim să se păstreze acea rută tradițională prin care gazele sunt livrate în regiunea transnistreană, pentru că asta ar simplifica lucrurile, asta ar însemna că rămân condițiile actuale de funcționare. Dar evident că nu depinde de noi, vedeți că asta afectează relațiile între țări mult mai mari. Și rolul nostru este să ne pregătim de orice scenariu. Și, așa cum am spus, în planul de iarnă noi am prevăzut inclusiv scenariul în care nu va continua livrarea prin ruta tradițională. Nu înseamnă că asta se va întâmpla, deși partea ucraineana insistă, și inclusiv am văzut declarațiile domnului Zelenski că nu va mai exista un tranzit prin Ucraina. Insistă și câteva țări din Uniunea Europeană. Noi trebuie să fim gata, indiferent de care va fi modelul sau care va fi ruta prin care se va livra gazul. Respectiv, există rute alternative.
Moldova 1: Dar rutele alternative nu înseamnă că și tranzitul va fi mai scump, pentru că e o cale mai lungă până ajunge?
Victor Parlicov: E o cale mai lungă. Dar obligațiile Gazprom-ului erau de a livra gazele la hotar. Și, tradițional, de mulți, mulți ani de zile, regiunea transnistreană nu achită costul gazelor. Acum, dacă mă întrebați pe mine, eu cred că celor din regiunea transnistreană le e cam totuna cu cât să nu achite acest gaz.
Moldova 1: Da... e clar. Nu știți cât poate dura de fapt această convenție sau înțelegere cu gaze rusești și energie?
Victor Parlicov: Contractul actual este un contract valabil și în care Gazprom-ul și-a asumat obligația să le livreze.
Moldova 1: Eu am în vedere cât va funcționa această înțelegere ca să fie energia electrică produsă în stânga Nistrului cu aceste gaze rusești pe care nu le achită cei din regiunea transnistreană și spuneți că pentru ei nici nu contează cu cât nu le achită.
Victor Parlicov: În esență, acest contract este un contract între Gazprom și Moldovagaz, semnat până la sfârșitul anului 2026, aproape de sfârșitul anului. Respectiv, mai departe urmează deja să vedem dacă toate părțile își vor onora obligațiile contractuale. Dar previzibilitatea acestui contract e anul 2026. Până atunci noi reieșim din faptul că toate părțile își onorează obligațiile.
Moldova 1: Putem avea acum încredere în Gazprom?
Victor Parlicov: Eu vreau să vă spun că toată lumea înțelege că este o problemă regională, legată de regiunea transnistreană, o problemă de securitate regională. Nu este o problemă energetică, e o problemă de securitate regională. Și eu nu cred că la Moscova acum vrea cineva să destabilizeze regiunea transnistreană. Noi pornim de la premisa că toată lumea caută soluții.
Eu vă amintesc că în anul 2019, la sfârșitul anului, la fel expira contractul de tranzit prin Ucraina. Și atunci tot era o panică. Va fi tranzit, nu va fi? Se va semna un nou contract, nu se va semna un nou contract? Atunci în regim de urgență, Gazprom a delegat o companie fiică, o companie proprie, care făcea lucrări pentru ei, să meargă în Bulgaria și să facă lucrări la gazoductul transbalcanic pentru a putea să-și onoreze contractele, obligațiile contractuale de livrare în Balcani, chiar dacă nu va exista tranzit prin Ucraina. Acum nu-i nevoie de asemenea acte de eroism. Deci este nevoie pur și simplu să schimbi două virgule în contract și poți livra prin ruta alternativă. De aia noi pornim de la premisa că ăsta este scenariul de bază. Dar sigur că trebuie să ne pregătim de toate scenariile.
Moldova 1: Vreau să trecem în revistă unele subiecte despre licitația lansată privind regenerabilele și câteva estimări și prognoze privind acele proiecte care sunt în desfășurare: linia electrică de la Vulcănești la Chișinău și linia electrică Bălți-Suceava. Cum decurg lucrurile? Dacă suntem în ritmul corespunzător? Mai întâi despre licitație, există investitori mari care vor să construiască centrale regenerabile în Republica Moldova?
Victor Parlicov: Există un interes, mai mult ca atât, în cadrul procedurii de elaborare sau al documentației pentru această licitație, noi am văzut că există două grupuri mari de investitori. Unii care deja s-au pregătit demult de această licitație, și-au făcut și niște investiții. Și un grup de investitori care sunt interesați, dar nu au pregătit proiectele din timp. Noi am încercat să facem acest Regulament pentru licitații, inclusiv ca să poată participa cât mai multă lume, inclusiv să aibă suficient timp cei care au venit acum sau care se interesează și să aibă suficient timp pentru a se pregăti și a oferta la această licitație. Pentru că este important să fie un proces competitiv, transparent, pentru că astfel obținem cel mai bun preț pentru consumatori. În esență, noi suntem interesați ca la sfârșitul acestui proces să avem energie produsă local, sigură, verde și la prețuri competitive.
Moldova 1: Va îmbunătății acest lucru mixul energetic din Republica Moldova?
Victor Parlicov: Cu certitudine. În primul rând, noi vom atinge ținta, sunt absolut sigur că ținta de 30% de energie electrică regenerabilă o vom atinge înainte de 2030. Eu sunt la fel sigur că prețurile pe care le vom obține în urma licitației pentru regenerabile, și la solare, dar și la eoliene, nu vor fi foarte departe de prețurile pe care le putem obține, pe care le avem acum de la MGRES (n.r. Centrala termoelectrică de la Cuciurgan).
Respectiv, asta va fi o producție locală, o producție sigură și verde, care nu depinde de conjunctura politică sau de prețul internațional la gaze. De aia eu sunt un mare fan al acestor investiții și vreau ca în urma acestor licitații să putem anunța și acele 165 MW de energie regenerabilă care vor fi instalate și preț apropiat, sper poate și mai mic decât cel pe care îl avem acum de la MGRES.
Moldova 1: Cum decurg lucrările pe infrastructură și proiectele pe infrastructură, cel puțin cu linia Vulcănești – Chișinău care e în construcție?
Victor Parlicov: Linia Vulcănești – Chișinău este în construcție, a început. Pe 23 septembrie vom mai avea un eveniment la care vom prezenta lucrările care se vor face și la stația de la Chișinău. Conform graficului, ele trebuie finalizate la sfârșitul anului 2025. Noi am reintrat în grafic, a fost o întârziere anterior. Am recuperat-o, se lucrează cu mai multe echipe. Avem niște constrângeri care nu vizează sectorul energetic, care vizează capacitatea noastră, ca stat, să facem delimitările de teren și evaluările de teren. Dar sper că cei de la IPOT (n.r. Institutul de Proiectări pentru Organizarea Teritoriului) vor recupera și vor crește capacitatea, pentru că proiecte infrastructurale în timpul apropiat vor fi mai multe. Ele vor viza nu doar sectorul energetic și rolul lor va fi un rol important pentru viteza de implementare a proiectelor.