Accidentele rutiere cauzate de șoferi băuți, tot mai frecvente: Poliția raportează o creștere de 5%
Numărul accidentelor rutiere cu implicarea șoferilor în stare de ebrietate este în creștere cu 5 la sută față de anul trecut. Potrivit poliției, 235 de astfel de cazuri au fost înregistrate în primele opt luni ale anului. În aceeași perioadă, aproximativ 4.000 de șoferi au fost prinși beți la volan și s-au ales cu dosare contravenționale și penale.
Șoferii băuți la volan reprezintă un pericol public, iar pedepsirea acestora trebuie să fie foarte dură, pentru a preveni eventualele accidente rutiere, soldate și cu deces, consideră cetățenii cu care am discutat. Unii oameni mai spun că sunt alarmați de iresponsabilitatea unor șoferi și solicită ca aceștia să rămână fără permis de conducere.
„Legea trebuie să lucreze, să n-avem cumetri, să sune, să ne scape de iresponsabilitate”;
„Toată viața să nu aibă voie să urce la volan”;
„Pedepsiți trebuie să fie. Foarte bine făcut, toți banii aceștia trebuie să fie în fondul statului pentru a ridica oleacă viața mai bună a oamenilor, pensiile. Ei se vor învăța minte și nu vor urca beți la volan. Asta e periculos”.
Sancțiunile pentru șoferii băuți au fost înăsprinte la începutul lunii septembrie, după modificarea Regulamentului privind modul de testare alcoolscopică și examinare medicală a șoferilor. Conducătorii auto băuți riscă amenzi de până la 150 de mii de lei și privarea de dreptul de a conduce de până la trei ani, a afirmat la emisiunea „Spațiul Public” de la Radio Moldova șeful Direcției monitorizarea traficului rutier de la Inspectoratul General al Poliției, Igor Postu.
„Dacă e să vorbim despre gradul minim de ebrietate, acesta cuprinde amenzi de la 35.000 de lei până la 50.000 de lei sau arest contravențional de 10-15 zile și suspendarea dreptului de a conduce de la 6 luni la 3 ani. Dacă vorbim despre gradul avansat de ebrietate, se aplică o pedeapsă penală, unde aceasta este prevăzută deja de la 75.000 de lei până la 150.000 de lei sau privațiune de libertate începând de la un an chiar până la patru, cinci ani. Sancțiuni complementare sunt și anularea dreptului de a conduce”, susține ofițerul.
După recentele modificări, Poliția are mai multe pârghii pentru a sancționa astfel de infracțiuni, mai spune Igor Postu. El amintește că anterior amenzile erau mult prea mici, fiind stabilite încă în 2018.
„Anterior, era de la caz la caz, nu prevedea anume arestul. Noi odată cu intrarea în vigoare și cu modificarea tuturor regulamentelor, am aplicat deja în 10 cazuri reținerea pe 72 de ore, respectiv o dată chiar și la refuzul persoanelor. Pentru refuzul de a trece testul la alcoolemie a fost înăsprită pedeapsă chiar cu arestul”, a mai explicat Igor Postu.
Potrivit Inspectoratului General al Poliției, în primele opt luni ale anului, s-au produs 235 de accidente rutiere din cauza șoferilor aflați în stare de ebrietate, în creștere cu 12 cazuri sau cu 5 la sută față de perioada similară a anului trecut. Drept urmare, 11 persoane au decedat și 136 au fost traumatizate.