Economic

INTERVIU // Ștefan Iamandi: R.Moldova e singura țară vitivinicolă care exportă 85% din vinul pe care îl produce

În zilele în care s-a marcat cea de-a XXIII-a ediție a Zilei Naționale a Vinulu, au avut loc peste 50 000 de degustări în baza carnetului de degustător, dintre care 18 000 pentru vin alb, 14 000 pentru vin roșu și 8 000 de degustări pentru vinuri spumante, anunță Ștefan Iamandi, directorul Oficiului Național al Viei și Vinului. Republica Moldova este unica țară vitivinicolă care exportă 85% din vinul pe care îl produce, iar 50% din vinurile noastre sunt pe piața Uniunii Europene, a constatat funcționarul într-un interviu pentru Moldova 1.

Moldova 1: Cum a fost acest weekend și care sunt noutățile de care am avut parte?

Ștefan Iamandi: A fost în corespundere cu noul nostru slogan și a fost uimitor de bun, deoarece avem un număr record, am bătut toate recordurile la toate capitolele: la vânzări, bilete, numărul turiștilor. Inclusiv la prognoza meteo, deoarece nu am avut parte de așa multă ploaie cum era așteptat.

Moldova 1: Puteți să ne dați și anumite cifre, de exemplu, câți vizitatori în total au fost și nu doar?

Ștefan Iamandi: Da, dar la capitolul vizitatori acum este un pic mai dificil să vă spun. Urmează în câteva zile să vă transmitem această informație, deoarece urmează să recepționăm date de la vamă, de la poliție, de la organizatori. Ceea ce putem să oferim exact acum este numărul de degustări și carnete vândute. În premieră, am implementat sistemul de carnet al degustătorului digitalizat. Ceea ce ne permitea să vedem situația reală la oră, chiar și la minut. În prezent, avem peste 50 000 de degustații în baza carnetului de degustător. Peste 4000 de carnete de degustător, iar fiecare carnet permitea câte 12 degustații. Ceea ce avem posibilitatea să vedem că, din 50 000, 18 000 de degustații au fost de vin alb, 14 000 de degustații - pentru vin roșu, 8000 de degustații - spumant și câte 5000 - vin rose.

Moldova 1: Din aceste date pe care ni le-ați prezentat, cum arată tabloul celor care degustă vinul la noi, ce preferințe au?

Ștefan Iamandi: A fost o atmosferă internațională. Din ceea ce am putut vedea și discuta, chiar și fără cifre, că am ajuns în situația de până la 2019 de până la pandemie, deoarece am avut foarte mulți turiști. Se auzea limba străină la fiecare cort, de la limba română până la japoneză, chineză, daneză, engleză. Deci era o sărbătoare internațională. Și încă o dată confirmă faptul pe cate l-am menționat până la eveniment că nu în zadar trei ani la rând Ziua Vinului a obținut distincția de magnat al regiunii. Mai mult ca atât, ieri am cerut informații despre cozile la ieșirea din țară, erau imense și în mare parte datorită vizitatorilor la Ziua Vinului care se întorceau înapoi în România.

Moldova 1: Cum promovăm țara noastră și vinul pe care îl avem, care e o carte de vizită pentru noi pe arena internațională, în afară de acest eveniment - Ziua Vinului, care a devenit emblematică?

Ștefan Iamandi: Săptămâna aceasta chiar, sâmbătă – duminică, organizăm Festivalul Vinului la București. Un eveniment foarte important pentru noi. Noi dorim să accentuăm contactul direct cu consumatorul. Vor participa 51 de crame. Este, de asemenea, și partea artistică într-un parc vestit din București. Deja a început de mult timp campania de comunicare. Noi vedem un potențial în organizarea evenimentelor. Avem și un eveniment la Cluj. Mai mult ca atât, noi am avut deja organizate evenimente la Varșovia, Amsterdam, însă încheiem anul cu două evenimente la Quebec și Tokyo. Dintr-un continent pe altul.

Moldova 1: Dacă e să ne referim, de exemplu, la exporturi, cum stă Republica Moldova la acest capitol? Dacă și-a revenit complet după pandemie și după crizele prin care am trecut?

Ștefan Iamandi: Din punct de vedere al valorii, noi am depășit deja cifrele de până la pandemie. În primele șapte luni ale anului acesta, noi avem o creștere de plus 17 procente în volum și plus 22 de procente în valoare. În premieră, Statele Unite au devenit piața numărul unu pentru importul vinurilor îmbuteliate din Republica Moldova. A depășit România care este tradițional piața noastră. Aceasta inclusiv se datorează efortului a câteva vinării care au izbutit să obțină contracte excelente pe piața Statelor Unite.

Moldova 1: În ce măsură suntem noi competitivi față de ceilalți producători, de exemplu, Portugalia, care la fel are un volum foarte mare?

Ștefan Iamandi: Avantajul nostru sunt soiurile noastre autohtone, deoarece toată lumea cunoaște deja despre soiurile internaționale, cum ar fi Cabernet, Merlot, Chardonnay, însă ceea ce noi prezentăm sunt în primul rând soiurile noastre tradiționale autohtone precum Feteasca, Feteasca Albă Regală, Rara Neagră și soiuri de selecție nouă. Noi uimim consumatorul prin aceste vinuri care reprezintă terroir-ul nostru. Totodată, comunicăm despre rezultatele noastre și un mesaj forte este faptul că toată țara, Republica Moldova, trăiește cu sectorul vitivinicol. Nu este doar o industrie undeva acolo aparte, pe lângă alte sute de industrii cum este în alte țări. În cazul nostru, este o industrie strategică pentru Republica Moldova. Și unde te duci în Republica Moldova întâlnești turiști care vin pentru un potențial vinificator sau vinărie din orice localitate din Republica Moldova.

Moldova 1: Pe de altă parte, știm că agricultura, dar și vinificația a fost afectată de schimbările climatice. Dacă putem să facem față cererii internaționale, dar și locale?

Ștefan Iamandi: Ceea ce este important e să înțelegem cu toții că schimbarea climatică este în Republica Moldova deja de câțiva ani. Pe noi ne afectează, ne afectează grav, deoarece anul acesta recolta a scăzut cu 30% din cauza secetei, din cauza temperaturilor înalte și în lipsa posibilității de irigare.

Totodată, anul acesta a fost un an excelent din punct de vedere al exporturilor de vinuri, vinificatorii noștri depun un efort enorm ca să reziste acestor obstacole, acestor provocări pe care le întâmpină. Însă sarcina noastră, a Oficiului Național al Viei și Vinului, este promovarea vinului de calitate, organizăm foarte multe campanii de comunicare, promovarea brandului de țară, evenimente peste hotare. Noi exportăm 85% din vinul nostru. Practic, tot vinul este exportat și este unicul exemplu din lume ca țară vitivinicolă. Vedem deja rezultate clare la efortul comun.

Moldova 1: Dar scade calitatea sau se modifică calitatea vinurilor?

Ștefan Iamandi: Nu, în mare parte nu se modifică deoarece vinificatorii noștri găsesc soluții din punct de vedere al vinificației. Soluționarea acestei probleme, provocările sunt mai mult din lipsă de irigare. Pot să afecteze în unele momente concentrația randamentului propriu-zis pe care îl obțin și din cauza aceasta avem cu 30% mai puțină recoltă de struguri.

Moldova 1: Știu că atunci când se merge pe piața internațională este și nivelul de ambalare și dacă corespunde standardelor impuse?

Ștefan Iamandi: Noi am fost onorați în cadrul Zilei Naționale a Vinului de vizita comisarului european pentru Agricultură și Dezvoltare Rurală, Janusz Wojciechowski, împreună cu domnul viceprim-ministru, domnul Bolea, cu care am discutat aceste aspecte. Într-adevăr, sectorul vitivinicol a fost printre primele care a fost armonizat la legislația Uniunii Europene. Cu 10 ani în urmă, am redirecționat exportul din țările CSI către cele ale Uniunii Europene. Deci, 50% din vinurile noastre sunt exportate acolo și este practic unicul domeniu din sectorul agricol unde e așa mare pondere. Ceea ce înseamnă că demult ne-am făcut temele pentru acasă. Suntem aproximativ la 80 - 90% armonizați la legislația Uniunii Europene. Fiindcă odată ce dorești să accesezi o piață, ești obligat să joci după regulile impuse care sunt în joc, sunt niște reguli foarte clare în cazul Uniunii Europene și vinificatorii noștri demult au reușit să se adapteze lor.

Moldova 1: Vă mulțumesc tare mult pentru această discuție și vă mai aștept și cu alte ocazii la Moldova 1.

Citește mai mult