Începând cu 15 februarie, se scumpesc biletele la tren. Cum justifică majorările de preț CFM și ce spun călătorii
Cursele naționale de tren vor fi mai scumpe începând cu 15 februarie. De exemplu, prețul unei călătorii de la Chișinău la Strășeni se va majora cu patru lei, până la 18. Iar Chișinău-Ungheni va costa 55 de lei în loc de 27. Responsabilii de la Calea Ferată din Moldova (CFM) justifică scumpirile prin cheltuielile mari ale întreprinderii, care trebuie acoperite, în timp ce pasagerii spun că vor simți creșterea prețurilor.
Veronica Sajin face în fiecare zi naveta din satul Bumbăta, raionul Ungheni, până în capitală. Femeia este angajată de mai bine de două decenii la Calea Ferată.
„E greu, e ușor, dar ce să facem? Banul trebuie să-l facem, nu ne dă nimeni nimic. Ne trezim, la patru jumătate e trenul și plecăm la serviciu, nu avem de ales, la 06:07 mergem acasă, merg cu trenul două ore jumătate”, povestește Veronica Sajin.
Mariana Lincov vine din același sat. Este cofetar în capitală. Femeia spune că scumpirea biletelor îi va afecta considerabil veniturile.
„Altă ieșire din situație nu avem, nu-s posturi de muncă în raion, și suntem nevoiți să facem naveta. Lumea cred că nu e de acord, că salariile sunt foarte mici. Noi suntem în lupta pentru existență la moment. Noi dacă nu ne mai ocupăm cu altceva, cu vânzări de acasă, nu ne ajunge”, spune femeia.
Și alți oameni care circulă frecvent cu trenul spun că scumpirea călătoriilor le va subția veniturile.
„O să ne fie greu, o să fiu nevoită să caut în altă parte de lucru. Ce să facem? În fiecare zi să dai așa mulți bani, cu ce rămâi? Cu drumul, cu lucrul, cu chinul.”;
„E foarte greu, de la ora 3:00 ne trezim și la 7:00 suntem pe loc. Dar ce să facem? E greu, trebuie să fie salariul mai mare față de scumpirile care sunt acum.”;
„- Pentru ce venim la tren? Să nu cheltuim mai mult, decât cu microbuzul, dar așa dacă ne ridică prețul, ori să merg în frigul acesta și după să merg la farmacie, ori în microbuz să merg, unde e călduț și bine.”;
„Circulăm zi la zi cu trenul. Priviți în ce condiții mergem dimineața și seara. Înghețăm. Dacă biletul se va scumpi, așa după cum e vorba, și salariul cum e mic până la cinci mii de lei... spuneți, familia cu ce o mai ținem? Cu ce plătim apa, canalizarea? Ce să mâncăm?”
Potrivit CFM, ultima dată, biletele au fost majorate în anul 2015.
„În prezent, nu avem nicio susținere din partea statului ca trenurile suburbane să circule. Prețurile de acum nu acoperă cel puțin cheltuielile pentru motorină, nemaivorbind deja de salarii. Prețul pentru bilete va crește circa de două ori, care posibil că va influența la menținerea activității acestui tren suburban”, spune Elena Balan, șefa Direcției Strategii și Investiții, CFM.
Cursa Chișinău-Ungheni este singurul tren suburban care mai circulă în Republica Moldova. La începutul lunii ianuarie, au fost anulate două curse suburbane din cauza situației financiare dificile care împiedică continuarea circulației acestora. Este vorba de Chișinău-Bender și Bălți-Slobozia-Rogojeni.
