Social

Transportatorii auto cer aprobarea noilor tarife sau amenință cu proteste

Transportatorii auto ar putea ieși la proteste dacă autoritățile nu vor aproba metodologia elaborată anul trecut privind ajustarea tarifelor. Într-o scrisoare publică adresată premierului Dorin Recean, Asociația Patronală a Operatorilor de Transport Auto (APOTA) subliniază că, din cauza întârzierii aprobării metodologiei pentru tarifele de transport, multe rute au fost abandonate și un număr mare de localități a rămas fără servicii de transport regulat. Contactați de Teleradio-Moldova, autoritățile au anunțat că vor reveni mai târziu cu un comentariu.

Transportatorii așteaptă un răspuns de la Guvern în cel mult două săptămâni, iar în funcție de decizia luată de autorități, APOTA va decide dacă să iasă la protest sau nu, a menționat, pentru Radio Moldova, președintele Asociației Patronale a Operatorilor de Transport Auto (APOTA), Oleg Alexa. Acesta susține că ramura este pe punctul de a falimenta din cauza tarifelor neajustate și în lipsa unei metodologii clare. Oleg Alexa mai susține că de câțiva ani în acest domeniu nu s-a investit, unitățile de transport sunt exploatate până la epuizare, după care rutele se închid, iar transportatorii sunt puși în situația de a-și încheia activitatea.

În primul rând, vorbim despre lipsa metodologiei de calculare a tarifelor pentru serviciile de transport, a metodologiei care, conform prevederilor Codului transporturilor rutiere, trebuia să fie aplicată încă din iunie 2024. Așa cum metodologia nu este până astăzi, evident că tariful rămâne schimbat și nu se ajustează la fluctuațiile prețurilor la componentele care intră în tariful nostru, în cheltuielile transportatorilor. Asta și are consecințe grave și negative asupra ramurii, iar transportatorii abandonează rutele. Acesta este un proces continuu și care, cu părere de rău, nu poate fi oprit decât prin investiții, atragerea pasagerilor prin unități performante”, a spus Oleg Alexa.

În plus, transportatorii sunt nemulțumiți și de încercările de a elimina obligațiile legale privind instalarea sistemelor e-gps, tahografelor și limitatoarelor de viteză, a mai spus Oleg Alexa.

Noi deja de mai multe ori am atras atenția că conținutul legislației noastre diferă foarte mult de legislația europeană. În primul rând, scopul și metodele, dar și la limitatoarele de viteză, iar în privința GPS-ului și a tahografelor în genere nu există așa un sistem cum încearcă ministerul nostru să-l implementeze în Republica Moldova sub paravanul necesității integrării europene. Toate aceste trei sisteme sunt puse peste noi, ele la rândul lor dăunează ramurii. Noi acum încercăm, până a recurge la proteste, încercăm să depășim această situație cu ajutorul prim-ministrului, sigur dacă vom reuși”, a adăugat el.

Șoferii cu care am discutat spun că situația se agravează pe zi ce trece din cauza lipsei de pasageri și a scumpirilor în lanț la carburanți.

Pasageri nu sunt, lucrăm nu chiar vesel. Oameni nu sunt, bani nu sunt”;

Ei trebuie să scadă prețurile la piese de schimb și la motorină. Oamenii au plecat peste hotare, venit nu prea este, doar două zile în săptămână când ne mai încărcăm”;

Nu avem călători. Statul nu trebuie să construiască clădiri, dar să deschidă uzine și fabrici ca să poată veni copiii să lucreze acasă. Să aibă salariu bun, familie”.

Solicitați telefonic să se pronunțe pe marginea revendicărilor APOTA, reprezentanții Ministerului Infrastructurii și Dezvoltării Regionale au anunțat că vor reveni cu un comentariu.

Amintim că, în luna septembrie 2024, Asociația Patronală a Operatorilor de Transport Auto (APOTA) a solicitat o întâlnire urgentă cu prim-ministrul Dorin Recean pentru a discuta despre problemele cu care se confruntă ramura și au cerut retragerea proiectelor de lege care afectează negativ activitatea lor.

Dumitru Petruleac

Dumitru Petruleac

Autor

Citește mai mult