Social

Sute de angajați ai nodului feroviar din Bălți și-au sistat activitatea în semn de protest față de restanțele salariale

Sute de angajați ai nodului feroviar din Bălți și-au sistat activitatea în semn de protest față de restanțele salariale. Oamenii spun că nu au fost remunerați de 7 luni și le este greu să reziste în asemenea condiții. Mulți dintre ei au depus cereri de demisie, iar alții ar putea recurge la aceeași măsură, dacă nu vor primi banii care li se cuvin. Probleme similare sunt și la celelalte noduri feroviare.

Activitatea Gării Feroviare din Bălți este paralizată. Sute de angajați de aici au decis să-și întrerupă munca în semn de protest față de neachitarea salariilor, a precizat șeful secției de întreținere a căii ferate Bălți, Alexei Cruglii, pentru emisiunea Zi de Zi de la Radio Moldova.

În listele de personal sunt 250 de angajați. Dintre aceștia, 146 au depus cererile pentru suspendarea contractelor individuale de muncă din cauza restanțelor salariale acumulate de mai multe luni. Majoritatea munceau în calitate de montatori. Ce se va întâmpla mai departe, deocamdată, nu am un răspuns. Filiala de la Bălți nu are posibilități financiare, nici mecanisme să achite datoriile salariale. Lucrătorii nodului feroviar care au depus cereri de demisie nu se vor întoarce la serviciu atât timp cât nu sunt achitate restanțele. Când se va întâmpla asta nu vă pot spune.

Și la Gara Feroviară Internațională Ungheni angajații se confruntă cu aceleași probleme salariale. Aici Gheorghe Cucu activează de mai bine de 40 de ani. Acesta își aduce aminte cât de prestigioasă și aglomerată era pe timpuri gara. El spune că în prezent a scăzut semnificativ numărul de curse, dar și de pasageri.

Părerea mea este că nu are cine călători acum. Noi am vrea să activăm. Eu am ajuns la pensie. Nu-mi pare rău, de fel, dacă aș fi eliberat. Îmi pare rău că nu avem cui lăsa. Cadre nu vin la lucru. Să-i convingi că mâine va fi mai bine, nu pot. La Ungheni tot au fost proteste. Nu am văzut rezultat, cum au fost restanțe la salariu.... Din potrivă, au crescut încă o lună. În timpul de față avem șapte luni de zile restanță la salariu. Eu sunt pensionar și am cu ce mă întreține, dar sunt persoane care nu au pe nimeni, activează numai aici.

Probleme similare au fost semnalate și la nodul feroviar din Ocnița, unde toți angajații își vor suspenda activitatea, începând cu 17 martie, dacă nu li se vor achita salariile restante. Totodată, în data de 14 martie începând cu ora 10.00, aceștia vor ieși să protesteze.

În total, datoriile salariale la Calea Ferată din Moldova se ridică la aproximativ 190 de milioane de lei.

Pentru a redresa situația în domeniu, anual statul ar putea aloca, timp de cinci ani, 400 de milioane de lei pentru întreținerea și modernizarea rețelei feroviare, în baza unui contract multianual care va fi semnat între Ministerul Infrastructurii și Calea Ferată din Moldova, se arată în proiectul supus consultărilor publice. Finanțarea, care urmează a fi alocată din bugetul de stat și fonduri externe, este văzută drept o oportunitate de revitalizare a căilor ferate din Republica Moldova. Totuși, experții avertizează că succesul acestui proiect depinde și de o conducere eficientă, capabilă să valorifice oportunitățile pieței și să asigure o gestionare sustenabilă a fondurilor.

Amintim că, pe 14 februarie, câteva sute de feroviari au protestat la Chișinău, în fața Guvernului, Parlamentului și instituției prezidențiale, iar alți angajați ai CFM au manifestat în aceeași zi la cele mai importante noduri feroviare din regiuni. Ulterior, pe 28 februarie, protestele au fost continuate de angajații gărilor din Basarabeasca și Bălți.

Problemele financiare ale întreprinderii Calea Ferată din Moldova au început în 2009, când transportul de mărfuri a scăzut de peste două ori. Declinul a urmat și în 2016, iar în 2022, situația s-a agravat și mai mult, când tranzitul feroviar din Ucraina s-a redus drastic, odată cu redeschiderea portului Odesa. Ministerul Infrastructurii și Dezvoltării Regionale a anunțat că restanțele salariale pentru luna august 2024 ar putea fi achitate în curând, însă datoriile vor fi plătite pe etape. Concomitent, autoritățile încearcă să reducă cheltuielile prin implementarea unor proiecte de modernizare.

Citește mai mult