Social

Feroviarii au protestat în fața Guvernului și Parlamentului: cer achitarea restanțelor salariale

Feroviarii au protestat din nou în fața Guvernului și Parlamentului, nemulțumiți de restanțele salariale. Acțiunea a început la ora 10:00, iar sindicaliștii avertizează că situația în cadrul Căilor Ferate ale Moldovei (CFM) este critică: lipsa de motorină și problemele logistice afectează circulația trenurilor, în timp ce subfinanțarea pune în pericol întregul sistem feroviar.

Feroviarii protestatari se îndreaptă spre Parlament și Președinție

Manifestanții cer sprijin de la Guvern: „Oamenii nu au ce mânca, copiii nu au cu ce merge la școală”

Unii dintre protestatarii prezenți la manifestația feroviarilor au vorbit despre situația dificilă cu care se confruntă angajații CFM din cauza restanțelor salariale acumulate mai multe luni la rând.

„Noi am votat pentru ei, ne-au spus că vor fi vremuri bune. Și acum? Oamenii nu au ce mânca, copiii nu au cu ce merge la școală. Avem nevoie de ajutorul Guvernului, suntem încă o întreprindere de stat. Dacă statul are nevoie de căile ferate, să ne ajute!", a spus o femeie venită de la nodul feroviar Bălți. Aceasta a precizat că angajații nu și-au mai primit salariile de șase luni.

Video Player is loading.
Current Time 0:00
Duration 0:00
Loaded: 0%
Stream Type LIVE
Remaining Time 0:00
 
1x
  • Chapters
  • descriptions off, selected
  • subtitles off, selected

    Promisiuni pentru feroviari: trei salarii vor fi achitate în următoarele două luni

    Ministrul Infrastructurii și noul șef al CFM, Sergiu Cotelnic, au ieșit în fața protestatarilor feroviari, anunțând că prioritatea conducerii este achitarea restanțelor salariale. Potrivit acestora, în următoarele două luni, urmează să fie plătite trei salarii restante, iar CFM va primi motorină din rezerva de stat a Guvernului.

    Vladimir Bolea a mai declarat că Guvernul își propune să relanseze activitatea CFM prin investiții în infrastructură: „Noi vrem să încărcăm căile ferate cu muncă și, ca să le putem încărca cu muncă, noi trebuie să reparăm segmentul de la Văleni”.

    Într-o postare pe Facebook, ministrul a mai reiterat că „CFM trebuie să producă bani și să își onoreze obligațiile pentru munca angajaților”.

    Protestatarii solicită intervenția urgentă a autorităților pentru achitarea restanțelor, respectarea legislației privind drepturile salariaților și majorarea salariului minim la 5500 de lei. În caz contrar, mulți dintre ei amenință că își vor suspenda contractele de muncă.

    Acțiunea are loc la doar două zile după ce sute de angajați ai nodului feroviar din Bălți și-au sistat activitatea în semn de protest, iar unii dintre ei au depus cereri de demisie.

    Probleme similare au fost semnalate și la nodul feroviar din Ocnița, unde toți angajații își vor suspenda activitatea, începând cu 17 martie, dacă nu li se vor achita salariile restante.


    Pentru a redresa situația în domeniu, anual, statul ar putea aloca, timp de cinci ani, 400 de milioane de lei pentru întreținerea și modernizarea rețelei feroviare, în baza unui contract multianual care va fi semnat între Ministerul Infrastructurii și Calea Ferată din Moldova, se arată în proiectul supus consultărilor publice. Finanțarea, care urmează a fi alocată din bugetul de stat și fonduri externe, este văzută drept o oportunitate de revitalizare a căilor ferate din Republica Moldova. Totuși, experții avertizează că succesul acestui proiect depinde și de o conducere eficientă, capabilă să valorifice oportunitățile pieței și să asigure o gestionare sustenabilă a fondurilor.

    Amintim că, pe 14 februarie, câteva sute de feroviari au protestat la Chișinău, în fața Guvernului, Parlamentului și instituției prezidențiale, iar alți angajați ai CFM au manifestat în aceeași zi la cele mai importante noduri feroviare din regiuni. Ulterior, pe 28 februarie, protestele au fost continuate de angajații gărilor din Basarabeasca și Bălți.

    Problemele financiare ale întreprinderii Calea Ferată din Moldova au început în 2009, când transportul de mărfuri a scăzut de peste două ori. Declinul a urmat și în 2016, iar în 2022, situația s-a agravat și mai mult, când tranzitul feroviar din Ucraina s-a redus drastic, odată cu redeschiderea portului Odesa. Ministerul Infrastructurii și Dezvoltării Regionale a anunțat că restanțele salariale pentru luna august 2024 ar putea fi achitate în curând, însă datoriile vor fi plătite pe etape. Concomitent, autoritățile încearcă să reducă cheltuielile prin implementarea unor proiecte de modernizare.

    Bogdan Nigai

    Bogdan Nigai

    Autor

    Citește mai mult