Social

Calea Ferată din Moldova vinde echipamente vechi pentru a acoperi restanțele salariale ale angajaților

Calea Ferată din Moldova a scos la mezat un nou lot de echipamente vechi, în speranța să acumuleze fondurile necesare pentru plata restanțelor salariale. Este vorba în special de locomotive și vagoane care au depășit cu mult termenul de exploatare. Din cauza stării tehnice precare și a lipsei investițiilor în modernizare, aceste unități nu mai pot fi utilizate.

85 de locomotive vor fi scoase la licitație. Dintre acestea, doar 15 se află la Chișinău, restul - la stația din Berești. Toate au o vechime de 25 de ani, iar lipsa pieselor de schimb face exploatarea lor o adevărată provocare pentru inginerii de la CFM.

„Nu are sens să investești bani în reparație pentru că e mai simplu să adaugi un pic și să cumperi o locomotivă nouă, decât să reanimezi aceste vechituri. În procesul de exploatare, locomotivele au fost reparate. Spre exemplu, locomotivele Diesel, după fiecare 120 de mii de kilometri, au fost duse la reparație. Reparația capitală a locomotivelor Diesel nu se mai face din anul 2008”, a relatat inginerul șef, CFM, Iurii Preguza.

La stația din Basarabeasca sunt și vagoane refrigeratoare, care la fel, sunt învechite. La vânzare vor fi scoase 17 vagoane de acest tip, inclusiv deșeuri de metale feroase și neferoase, precum și piese de schimb neutilizate.

„Pentru licitație se pregătesc vagoane-cisterne, platforme. Documentele se pregătesc deja și vor fi expuse la licitație”, a precizat Iuri Franișin, șef adjunct de departament la CFM.

„Mișcare nu este, piese de schimb nu sunt. Scoatem de la unul și punem la altul. Când am venit la depoul de locomotive erau nouă secții сu locomotive cu trei secțiuni”, a relatat Rodion Ceavdari, inginer-șef al depoului Basarabeasca.

Restanțele salariale ale CFM față de cei aproximativ cinci mii de angajați sunt de peste 190 de milioane de lei. Potrivit Ministerului Infrastructurii și sindicatelor, datoriile ar putea fi achitate până în toamna acestui an.

Amintim că feroviarii au protestat de mai multe ori pentru că nu le sunt achitate restanțele salariale, care au ajuns la milioane de lei. Totodată, este de menționat faptul că circa o mie de pensionari care continuă să lucreze la Calea Ferată ar putea rămâne fără lucru în urma reducerilor de personal, anunțate recent de CFM, în contextul unui proces amplu de optimizare a cheltuielilor.

Calea Ferată din Moldova se confruntă cu un șir de probleme care periclitează activitatea întreprinderii. Pentru a redresa situația în domeniu, Guvernul își propune să relanseze activitatea CFM prin investiții în infrastructură. Astfel, anual, statul ar putea aloca, timp de cinci ani, 400 de milioane de lei pentru întreținerea și modernizarea rețelei feroviare, în baza unui contract multianual care urmează a fi semnat între Ministerul Infrastructurii și Calea Ferată din Moldova, în urma unor consultări publice.

Situația la CFM a început să se agraveze după luna august 2022, atunci când tranzitul feroviar din Ucraina a scăzut drastic, odată cu redeschiderea portului Odesa. Asta a dus la diminuarea veniturilor întreprinderii și la întârzieri tot mai mari la plata salariilor angajaților, care au început să se confrunte cu restanțe de câteva luni. În plin regres financiar și cu datorii de milioane de lei la salarii, CFM a decis să instituie, din septembrie 2024, un program de patru zile lucrătoare pe săptămână.

Marina Negară

Marina Negară

Autor

Citește mai mult