Igor Grosu: Republica Moldova este un teren de testare pentru propaganda Moscovei

Republica Moldova este utilizată de Moscova drept teren de testare pentru principalele narațiuni de propagandă, a declarat președintele Parlamentului, Igor Grosu, într-un interviu acordat pentru Euronews România. Potrivit acestuia, multe dintre mesajele menite să destabilizeze spațiul informațional își fac drum spre România, prin intermediul promotorilor locali și al unei audiențe receptive la surse media rusești.
Totul începe de aici, din Basarabia. Țineți minte? Cu antivaccinismul, în pandemie. Apoi, cu poveștile despre război, despre criza Europei, despre cei 30 de mii de sirieni, vânzarea terenurilor… Și de aceea încearcă la noi, pentru că există și această minoritate: vorbitorii de limbă rusă sau consumatorii de informații din Rusia. Apoi văd ce se adaptează aici și propagă mai departe în România. Asta este toată explicația mea și eu privesc lucrurile astea foarte simplu.
În efortul de a combate dezinformarea, autoritățile de la Chișinău au introdus măsuri concrete, cum ar fi suspendarea licențelor de emisie pentru unele televiziuni sau blocarea site-urilor ce promovau narațiunile de propagandă rusești, în special în raport cu războiul din Ucraina. Însă o parte dintre aceste televiziuni au trecut în mediul online, la care autoritățile au pârghii limitate de intervenție, a mai spus Igor Grosu. Potrivit lui, singura soluție rămâne colaborarea cu giganții tehnologici.
„Ori reușim să stabilim o relație – și uneori reușim, alteori nu – cu giganții tehnologici. Acum parcă se conturează ceva bun. Unii dintre ei au fost în vizită la Chișinău, în mai. Nu vreau acum să-i laud prea tare. Vreau să văd rezultatul. Și după aceea să spun dacă s-au ținut de cuvânt”, a precizat Igor Grosu.
Întrebat de jurnaliștii români dacă închiderea unor televiziuni poate fi considerată un act de cenzură, Igor Grosu a fost ferm: „Este dreptul legitim de a ne apăra țara și spațiul informațional”. Totodată, șeful Legislativului a avertizat că dezinformarea poate influența direct rezultatele unor procese electorale.
Rusia ar fi investit peste 200 de milioane de euro în campanii de dezinformare care vizează Republica Moldova, cu scopul de a influența alegerile parlamentare din toamna acestui an.
Rețelele rusești de propagandă „Pravda” și „Matrioșka” sunt responsabile pentru răspândirea a mii de materiale manipulative menite să submineze încrederea publicului în instituțiile democratice și a provoca diviziuni în societate, folosind materiale false, site-uri clonă și mesaje traduse în mai multe limbi pentru a pătrunde inclusiv în presa internațională.
Rețelele identificate operează în mai multe limbi și folosesc o varietate de tehnici: site-uri clonă, conturi false, videoclipuri contrafăcute și mesaje care imită surse credibile. Publicația The Insider notează că Matrioșka a lansat în aprilie 2025 prima sa campanie direcționată explicit către Republica Moldova, distribuind pe platformele X și Bluesky clipuri care o acuză pe Maia Sandu de propagandă, corupție și represalii împotriva opoziției.
Pe lângă Matrioșka, rețeaua „Pravda” – formată din peste 190 de site-uri și 140 de subdomenii – redistribuie automat conținut adaptat pentru diverse regiuni. Datele Disinformation Observatory arată că Republica Moldova este cea mai intens vizată țară din regiune, depășind de peste 50 de ori media de propagandă înregistrată în Europa Occidentală.