„Istoria Românilor”, disputată în instanță: istoricii denunță o acțiune politică din partea Consiliului pentru Prevenirea și Eliminarea Discriminării

Ministerul Educației și Cercetării (MEC) va contesta în instanță avizul emis de Consiliul pentru Prevenirea și Eliminarea Discriminării, potrivit căruia denumirea disciplinei „Istoria Românilor” ar fi „discriminatorie”. Inițiativa consiliului este dur criticată atât de istorici, cât și de experți în drept constituțional, care o califică drept „acțiune cu motivație politică”, parte a unei „strategii de distorsionare a identității naționale”.
„Ministerul Educației și Cercetării a luat act de avizul emis de Consiliul pentru Egalitate privind denumirea disciplinei „Istoria Românilor” și îl va contesta în instanță, considerând necesară clarificarea situației prin intermediul unei proceduri judiciare. MEC reiterează angajamentul său față de promovarea unei educații de calitate, bazată pe valori democratice, respect pentru diversitate și adevăr istoric, în conformitate cu standardele curriculare în vigoare și cu realitățile statului Republica Moldova”, a anunțat astăzi instituția condusă de Dan Perciun.
Consiliul pentru Egalitate: Denumirea disciplinei „Istoria Românilor” are un caracter discriminator
Consiliul pentru Egalitate a emis, pe 15 mai curent, un aviz prin intermediul căruia recomandă modificarea denumirii disciplinei „Istoria Românilor”, susținând că aceasta ar reprezenta o formă de „discriminare directă” față de elevii din alte grupuri etnice. În opinia Consiliului, includerea în titlul disciplinei a unei singure identități etnice poate diminua sentimentul de apartenență a altor comunități și ar putea afecta coeziunea socială, precum și percepția asupra diversității culturale din Republica Moldova.
Consiliul atrage atenția că denumirea disciplinei se axează exclusiv pe un singur grup etnic, pe cel al românilor, într-o societate cu identități etnice și culturale diferite. Mai mult, instituția face referire la datele recensămintelor populației, efectuate în R. Moldova, potrivit cărora românii ar fi minoritari în stânga Prutului.
„Populația Republicii Moldova este formată din mai multe grupuri etnice și, conform Liniilor Directorii de la Ljubljana privind integrarea societăților diverse, educația este un mijloc principal de menținere și transmitere a elementelor esențiale ale identității și una dintre cele mai eficiente modalități de promovare a contactului și înțelegerii interculturale, precum și a unui sentiment comun de identitate civică. (...) Denumirea „Istoria Românilor” poate alimenta disensiunile interetnice și obstrucționa eforturile de construire a unei societăți coezive, multietnice, în care toți cetățenii se simt reprezentați în narațiunea istorică națională”, se arată în aviz.
Consiliul invocă, între altele, recomandările internaționale privind educația incluzivă și exemplele altor state în care denumirile disciplinelor de istorie evită referințele explicite la grupuri etnice. În acest sens, instituția recomandă Ministerului Educației să revizuiască denumirea disciplinei, optând pentru una „neutră din punct de vedere etnic”.
Istoric: „O lovitură politică împotriva băștinașilor”
Avizul este o inițiativă politică, dirijată din afara țării și în profundă contradicție cu cercetarea istorică autentică, susține doctorul în istorie Daniela Vacarciuc, directoarea Liceului Teoretic „Vasile Alecsandri” din Chișunău.
„Calific această inițiativă drept una politică, rusofonă, care vine ca o lovitură împotriva băștinașilor de aici. (...) Cred că este o melodie fredonată în aceeași cheie cu limba moldovenească, năzuințele de înstrăinare concertate din afară, pentru că, dacă s-ar veni la Moscova cu o astfel de inițiativă, împotriva lor ar fi luate alte măsuri, dar așa se folosesc de bunăvoința acestei populații băștinașe care întotdeauna a respectat poziția minorităților”, a comentat Daniela Vacarciuc pentru Teleradio-Moldova.
Profesoara a adăugat că, în calitate de autor de manuale, poate confirma că „toate manualele școlare conțin secțiuni care încurajează studierea istoriei minorităților naționale”.
„Suntem solidari cu Ministerul Educației, deoarece este o disciplină școlară însemnată în curriculum, în planul-cadru, în toată documentația școlară, pe care noi am acceptat-o și cerem să fim protejați. Noi ne educăm copiii în valorile naționale, în valorile locale, așa cum este regula universală pentru toate statele și toate comunitățile”, susține istoricul.
Totodată, aceasta atrage atenția că istoria românilor nu înseamnă istoria României, ci istoria poporului care s-a format în spațiul „de la Nistru pân' la Tisa”.
Alexandru Tănase: „Consiliul a preluat mecanic un fals stalinist și i-a dat forța unui aviz instituțional”
Și fostul președinte al Curții Constituționale, Alexandru Tănase, a avut o reacție dură în raport cu avizul Consiliului pentru Prevenirea și Eliminarea Discriminării, calificându-l drept o „decizie halucinantă” și „un aviz fals, abuziv și pronunțat în flagrantă contradicție cu legea”.
„Conținutul acestui aviz reprezintă, de fapt, o reluare, sub gir instituțional, a vechilor teze staliniste despre o pretinsă „națiune moldovenească” distinctă de cea română, constituind o lovitură directă la temelia identității românești a Republicii Moldova”, notează Tănase pe pagina sa de Facebook.
Alexandru Tănase atrage atenția că Avizul Consiliului pentru Prevenirea și Eliminarea Discriminării privind denumirea disciplinei „Istoria românilor” nu vine „din senin”. Potrivit lui, aceste acțiuni sunt parte a războiului hibrid dus de Federația Rusă împotriva Republicii Moldova.
„Un război fără tancuri, dar cu manuale școlare, fără soldați, dar cu sondaje manipulate, nostalgii toxice și instituții „neutre” convertite în vehicule ideologice. Este o piesă dintr-un mozaic de acțiuni concertate, menite să reactiveze vechea paradigmă sovietică: moldoveanul nu e român, iar limba română este doar o „opțiune politică”, nu o realitate istorică”, opinează Tănase.
Menționăm că, în prezent, disciplina „Istoria Românilor și Universală” este predată în clasele gimnaziale și liceale din învățământul general. În clasa a XII-a, elevii de la profilul real pot opta pentru această disciplină ca probă la examenul de bacalaureat, în timp ce pentru absolvenții profilului umanist este obligatorie.