Social

Sfaturile psihologului pentru a diminua stresul cauzat de notele la examene: cum ar trebui să reacționeze părinții și elevii

Zilele în care elevii își află notele la examene sunt, de regulă, încărcate de emoții puternice atât pentru copii, cât și pentru părinți. Pentru mulți, notele devin motiv de bucurie, mândrie, dar și de stres sau dezamăgire. Psihologul Victoria Gonța a explicat la emisiunea „Bună Dimineața” de la Moldova 1 ce rol joacă susținerea familiei și cum pot părinții să transforme această perioadă tensionată într-una de învățare și consolidare emoțională.

Chiar dacă pentru unii copii rezultatele sunt previzibile, emoțiile nu lipsesc niciodată. Psihologul menționează că nota nu este cel mai important factor care influențează viitorul unui adolescent, însă impactul emoțional este real și prezent.

Sprijinul părinților este cheia. Adolescenții care simt că sunt iubiți și acceptați, indiferent de ce scrie pe foaia de examen, sunt mai relaxați și mai motivați să învețe din experiențe.

„Copiii, adolescenții care sunt din start susținuți de către părinți sunt mai relaxați și atunci când iau notele. Ce ar însemna această susținere? Ești copilul meu în orice condiție, te iubesc așa cum ești, indiferent de ce note ai luat, valoarea ta nu scade”, a afirmat psihologul.

Din păcate, nu toți părinții reușesc să ofere acest cadru sigur. Uneori, frica de a fi certat sau umilit amplifică stresul copilului.

„Stresul copilului este amplificat, uneori chiar înzecit, de către părintele anxios, care mai mult tremură și leșină de la notele care sunt acolo afișate sau care devine agresiv pentru acea notă pe care a luat-o copilul, oferindu-i sute de întrebări și umilințe”, a continuat Victoria Gonța.

Consecințele unei presiuni constante sunt serioase. Mulți copii ajung să creadă că valoarea lor depinde strict de performanță, pierzând din vedere calități personale esențiale.

„Foarte mulți copii dezvoltă asocierea asta între personalitate și rezultate. Este focusat pe performanță și chiar crede că rezultatele lui, performanța, este tot ce valorează el”, a mai explicat psihologul.

Un rezultat mai slab nu ar trebui să demoralizeze un elev. Dimpotrivă, eșecurile pot deveni lecții valoroase pentru viitor. Victoria Gonța spune că, pentru unii adolescenți, o notă mică poate declanșa o motivație sănătoasă.

„Mulți copii care au trecut prin eșec au dezvoltat o reziliență mult mai bună pe viitor la stres decât cei care nu s-au confruntat niciodată cu eșecul”, arată aceeași sursă.

Totuși, părinții trebuie să fie atenți la semnele care indică un stres prea mare: tulburările de somn, alimentația dezordonată, retragerea din activități plăcute sunt primele indicii că adolescentul are nevoie de ajutor.

„Un stres distructiv se recunoaște prin anumite simptome. În primul rând, sunt tulburate unele activități de rutină ale copilului. De exemplu, somnul. Copilul nu poate dormi, se frământă foarte mult, stă mai mult pe internet și nu poate să se relaxeze. Totodată, părintele nu poate să nu vadă că fie mănâncă prea mult, fie prea puțin sau copilul refuză să mănânce”, a atras atenția psihologul.

Potrivit Victoriei Gonța, un aspect esențial este comunicarea constantă cu adolescenții, nu doar în zilele de examene, ci pe parcursul întregului an școlar. Doar astfel părinții pot înțelege ce îl frământă pe copil și îi pot oferi sprijin real.

„Nota nu este copilul. Copilul este o valoare în sine, este o personalitate care trece prin anumite etape și poate să aibă și eșecuri”, a punctat ea.

Victoria Gonța reamintește că fiecare copil are nevoie să simtă iubire necondiționată și sprijin, mai ales atunci când greșește sau cade. Ridicarea dintr-un eșec, alături de familie, rămâne una dintre cele mai puternice amintiri formative.


Precizăm că primele rezultate ale examenelor naționale de absolvire a gimnaziului au fost afișate pe 24 iunie în toate școlile din țară. Peste 32.000 de elevi au susținut probele, iar rata de promovare la această etapă este de 88,78%, mai mică decât anul trecut cu circa 6%.

Pe 26 iunie, vor fi publicate și rezultatele la examenele de bacalaureat.

Bogdan Nigai

Bogdan Nigai

Autor

Citește mai mult