Ministerul Educației promovează profilul generalist în licee. Puține școli se arată interesate

În liceele din Republica Moldova se discută tot mai mult despre posibilitatea introducerii profilului generalist, începând cu clasa a X-a. Unii elevi și părinți sunt însă reticenți cu privire la această experiență nouă în mediul educațional. Deși Ministerul Educației și Cercetării a anunțat că noul profil nu este obligatoriu și rămâne la discreția școlilor, doar câteva instituții de învățământ s-au arătat deschise pentru a adopta acest profil din septembrie curent.
Programa profilului general include Limba și literatura română, Limba străină, Matematica, Fizica, Biologia, Chimia, Informatica, Istoria, Geografia, Educația pentru societate și Educația fizică. Literatura universală a fost eliminată la acest profil.
Directorul Liceului Teoretic „Mihai Eminescu” din Sipoteni, raionul Călărași, Dumitru Bob, susține că instituția nu va introduce profilul generalist în acest an, dar îl consideră o soluție bună pentru instituțiile de învățământ mici din mediul rural. La acest liceu, în acest an a fost aprobată o singură clasă cu profil umanist. Elevii cu interes spre științele reale sunt nevoiți să se transfere în alte localități pentru a-și urma pasiunile, din cauza lipsei unei astfel de clase.
„Noi discutăm reconceptualizarea învățământului liceal, la ani buni de când s-a discutat aspectul respectiv și abia acum s-a ajuns aici. Am discutat și am concluzionat că poate peste un an implementăm și noi. Atâta timp cât universitățile din țară nu pun atât de mult accent pe profilul absolvit, lipsa de studenți, bănuiesc eu, acesta este motivul. Și își dau seama că la profilul real sunt puțini elevi și îi iau pe toți”, a spus directorul instituției pentru Radio Moldova.
Și la Liceul Teoretic din Mălăieștii Noi, raionul Criuleni, directoarea Mariana Cotoman afirmă că, deși instituția a inițiat toate procedurile pentru a deschide o asemenea clasă, reticența elevilor a înclinat balanța către păstrarea profilului umanist. Această opțiune vine din preferința clară a elevilor pentru profilul umanist, influența rezultatelor bune la acest profil în anii trecuți și o ezitare generală a profesorilor și părinților față de schimbări.
„Ne-am gândit să încercăm și noi — am propus această idee spre discuție chiar în cadrul unei adunări cu părinții clasei a IX-a. Le-am prezentat varianta de a opta pentru profilul generalist și le-am explicat care sunt oportunitățile, condițiile, planul-cadru, absolut tot. Ulterior, copiii au reflectat, au discutat și cu colegii lor de la profilul umanist. Anul acesta, am avut o promoție foarte bună la umanist, inclusiv o medie de 10 la bacalaureat. Astfel, colegii le-au recomandat și lor să meargă tot pe profilul umanist. În final, alegerea s-a făcut în mare parte în funcție de solicitarea elevilor”, ne-a explicat Mariana Cotoman.
Aceasta mai spune că profilul generalist oferă o flexibilitate mai mare în alegerea disciplinelor opționale și deschide mai multe oportunități pentru elevi.
„A fost o experiență foarte bună, eu susțin acest profil, pentru că oferă elevului mai multe posibilități de dezvoltare. Am simțit, totuși, o anumită reținere din partea profesorilor. Planul-cadru prevede aceleași discipline de bază, dar acum elevii pot alege trei opționale pe care să le studieze mai aprofundat. Dispar discipline precum a doua limbă străină sau Literatura universală, care nu erau printre preferatele elevilor. Am discutat și cu alți colegi din țară – unii încă sunt ezitanți”, a adăugat ea.
Ministrul Educației și Cercetării, Dan Perciun, a explicat pentru Radio Moldova că scopul profilului generalist este de a răspunde nevoilor reale ale elevilor și ale pieței muncii.
„Obiectivul este simplu - să avem mai mulți tineri care să aibă posibilitatea să-și exploreze această pasiune, dacă o au. Or astăzi, în condițiile în care practic fiecare al doilea liceu din Republica Moldova oferă doar o clasă, întotdeauna aceste clase au un profil umanist. Acest fapt afecta posibilitatea pentru un număr semnificativ de elevi să-și urmeze pasiunea în aceste domenii și, ulterior, îngreuna accederea la o specialitate tehnică în cadrul universităților. Noi ne dorim să avem mai mulți programatori, mai mulți ingineri, mai mulți chimiști, mai mulți biologi”, a declarat oficialul.
Precizăm că perioada de admitere la liceele din Republica Moldova va începe pe 14 iulie. Primele rezultate vor fi anunțate pe 27 iulie. A doua etapă a admiterii se va desfășura în perioada 4-13 august.