Social

Între furtuni și mare liniștită: Povestea unui marinar din R. Moldova, care a vizitat 50 de țări

Atunci când navighează pe mare, rămâne mereu impresionat de apusuri și răsărituri, de salturile delfinilor și balenelor. Spectaculoase i se par și tornadele din timpul furtunilor, pe care le-a și imortalizat în câteva fotografii. În ciuda riscurilor și a timpului petrecut departe de țărm, Alexandru Coarnă, ofițer maritim de profesie, susține că profesia de marinar are farmecul ei.

„Vara este mult mai liniștită, iarna - un pic ciufulită, am putea spune. Și primăvara, toamna, întâlnim furtuni deseori”, își descrie Alexandru Coarnă experiențele trăite pe mare prin prisma anotimpurilor.

Tot el a precizat, într-o discuție cu jurnalista Daniela Gherman de la Radio Moldova, că a întâlnit și mare calmă, fără pic de adiere de vânt, dar astfel de momente sunt rare.

De-a lungul carierei, marinarul a avut parte și de furtuni cu valuri uriașe, de peste 10 metri. În astfel de situații, nava este de multe ori acoperită aproape complet de apă. Pentru a preveni anumite situații de risc în timpul furtunilor, vasul trebuie pregătit foarte bine.

„Toate lucrurile de la bordul navei trebuie fixate, întrucât pot fi pierdute peste bordul navei, se pot sparge, se pot distruge, pot lovi persoanele sau pot vătăma persoanele de la bordul navei. Este o situație foarte delicată”, a explicat Alexandru Coarnă la Radio Moldova.

Vasul pe care navighează Alexandru Coarnă în prezent este un tanc petrolier. Ofițerul maritim a bifat deja peste 10 voiajuri, fiecare din ele durând câte șase luni, timp în care a reușit să viziteze în jur de 50 de țări, acumulând și o vastă experiență în navigație.

Potrivit lui, la bordul navei sale, echipajul este format din 18 membri, însă numărul lor poate să difere în funcție de tipul de vas. De exemplu, numărul echipajului pe navele de croazieră poate fi de ordinul sutelor.

Pe o navă maritimă, funcțiile sunt împărțite în două mari categorii, funcții de punte - navigație și funcții de mașină, mecanică sau tehnică - plus alte funcții auxiliare, de exemplu personalul medical. Comandantul este cel care răspunde de tot – navă, marfă, precum și echipaj.

„La conducerea navei se află comandantul, este urmat de căpitan, doi ofițeri, apoi este departamentul mașină, șeful mecanic-inginer, șeful de echipaj, timonieri, marinari, pompagiu, motorist, bucătar, cadet...”, a enumerat marinarul nostru.

Potrivit lui Alexandru Coarnă, echilibrul emoțional este un factor important în meseria de marinar și, pentru că este nevoie de relaxare, la bordul navei se poate găsi și o sală de sport. De asemenea, membrii echipajului pot juca table, șah sau pot pescui.

Datorită meseriei sale, ofițerul maritim a reușit să ajungă în circa de 50 de țări. În prima sa misiune, el a vizitat Africa de Sud, India, Singapore, Mozambic, Thailanda.

Chiar dacă în următoarele deplasări a ajuns și în Mexic, Maroc, Israel și în multe alte state, cel mai impresionat a rămas de Africa de Sud, unde era o plajă imensă, cu valuri foarte mari și mulți surferi. Tot acolo, a vizitat un parc acvatic, unde a avut oportunitatea să facă scufundări la rechini și să vadă o impresionantă varietate de pești în acvariu.

În scurt timp, marinarul Alexandru Coarnă urmează să plece în Africa de Vest, o zonă de navigație recunoscută pentru riscul ridicat de piraterie.

În ciuda riscurilor și a timpului petrecut departe de țărm, Alexandru Coarnă a declarat, la Radio Moldova, că profesia de marinar are farmecul ei, iar el este decis să și-o exercite cu devotament.

Autor: Valeria Cîrjeu, stagiară

Redacția  TRM

Redacția TRM

Autor

Citește mai mult