Premieră la Conferința Națională Vitivinicolă: modul special dedicat exportului și promovării internaționale

R. Moldova face pași importanți pentru a repoziționa vinul pe scena globală, trecând de la tradiție la competiție internațională. Producătorii vor discuta direct cu autoritățile și partenerii despre provocările și oportunitățile de pe piețele externe, în cadrul Conferinței Naționale Vitivinicole, care va avea loc pe 22 august. Pentru prima dată, programul evenimentului include un modul dedicat exclusiv promovării internaționale.
Oficiul Național al Viei și Vinului organizează vineri, 22 august, la Urban Business Center, cea de-a IX-a ediție a Conferinței Naționale Vitivinicole – cel mai important eveniment anual pentru industria vinului din R. Moldova - cu tema „Transformarea sectorului vitivinicol: de la tradiție la competiție globală”.
„Organizăm Conferința Națională Vitivinicolă de două ori pe an: prima - pentru a analiza rezultatele anului precedent, iar cea de-a doua, așa cum este acum, chiar înainte de campania de recoltare. În premieră, am structurat evenimentul pe patru module, iar unul dintre ele este dedicat exclusiv promovării internaționale. Am considerat important ca la aceste discuții să participe direct și reprezentanții vinăriilor, pentru a aborda împreună provocările de pe piețele externe, unde exportăm 85% din vinurile noastre”, a declarat, pentru Teleradio-Moldova, directorul Oficiului Național al Viei și Vinului, Ștefan Iamandi.
Evenimentul va reuni producători, autorități, experți locali și internaționali, dar și reprezentanți ai Uniunii Europene, pentru a discuta direcțiile strategice de dezvoltare a sectorului, într-un context marcat de integrarea europeană, competitivitatea pe piețele externe, adaptarea la digitalizare și inovație, dar și la schimbările climatice.
Conferința este structurată pe patru module tematice, dedicate politicilor și perspectivelor europene, promovării internaționale și dezvoltării piețelor de export, particularităților anului vitivinicol 2024–2025, precum și programelor de granturi pentru susținerea sectorului.
Printre temele centrale ale evenimentului se numără adaptarea producătorilor exportatori la rigorile pieței europene, oportunitățile de export și strategiile de poziționare prin identitate vizuală și storytelling.
Potrivit directorului ONVV, printre piețele strategice ale vinului moldovenesc se numără România, Polonia și Olanda, însă ONVV are în vizor și Coreea de Sud, Japonia, Canada, Danemarca și Belgia. Alte piețe analizate pentru anii următori sunt Germania, SUA și Marea Britanie.
De asemenea, experții în domeniu vor discuta despre impactul condițiilor climatice asupra calității vinului, iar reprezentanții instituțiilor naționale și internaționale vor prezenta programele de sprijin financiar destinate dezvoltării sectorului.
„Noi acordăm suport tuturor producătorilor, inclusiv celor mici. De exemplu, sprijinim festivalul dedicat micilor vinificatori, organizat în septembrie, și cofinanțăm participarea vinăriilor la concursuri internaționale, multe dintre ele desfășurate în țări europene. Totodată, includem producătorii în planurile de acțiuni pentru expoziții și târguri externe. În septembrie, la București, vom organiza Festivalul Vinului, cu peste 45 de vinării participante”, a relevat Iamandi.
În Republica Moldova sunt înregistrați circa 240 de producători de vin.
„Nu toți exportă, printre aceștia sunt producători care produc doar vin în vrac sau produc doar distilate de vin. În linii generale, exportă peste hotare aproximativ 70-80 de companii”, a precizat directorul ONVV.
Conferința Națională Vitivinicolă din acest an are și sprijinul partenerilor internaționali, inclusiv al Delegației Uniunii Europene la Chișinău. Ambasadorul Jānis Mažeiks, donatori și reprezentanți ai fondurilor de investiții, precum Ukraine Moldova American Enterprise Fund (UMAEF), vor participa la discuții și vor prezenta oportunități de finanțare pentru sector.