Mituri combătute: Campanie de informare despre beneficiile integrării europene, desfășurată la Ungheni

O campanie locală de informare despre valorile europene – „Ungheni, un pas mai aproape de Europa” – este desfășurată în prezent în raionul Ungheni. Tatiana Marian, președinta AO YWCA „Femeia Moldovei”, susține că inițiativa a pornit de la rezultatele referendumului constituțional de anul trecut, când, la Ungheni, 56,75% dintre cetățeni au votat împotriva integrării europene.
Locuitorii din Ungheni sunt informați despre beneficiile integrării în Uniunea Europeană (UE) pentru fiecare cetățean.
„Acesta a și fost laitmotivul inițiativei noastre locale, luând în considerație rezultatele (de la referendum – n.r.) pe municipiu, inclusiv satele care sunt în componența Ungheniului. De aceea, ne-am propus să sensibilizam locuitorii, să informăm care sunt valorile fundamentale ale UE, care sunt beneficiile aderării nu doar la nivel de țară ca stat candidat, dar și care vor fi beneficiile pentru fiecare locuitor”, a declarat Tatiana Marian la emisiunea Spațiul Public” de la Radio Moldova.
Tinerii și miturile despre UE
Alina Butnaru, șefa Centrului Raional de Tineret Ungheni, susține că și tinerii au contribuit la acel rezultat de la referendum, care a fost în defavoarea integrării europene.
„Am început de la activitatea comună, numită misiunea C.I.P. – cunoaște, înțelege, participă. Într-adevăr, și pe noi ne-au afectat datele care au fost la referendum. Și vina a fost mai mult țintită către publicul tânăr”, a arătat, la aceeași emisiune, Alina Butnaru.
Printre cele mai frecvente mituri combătute în cadrul campaniei s-au regăsit următoarele:
că aderarea la UE ar presupune obligativitatea căsătoriilor LGBT;
că integrarea ar aduce conflicte interetnice și culturale;
că agricultura nu va mai fi susținută și vom deveni mai săraci.
În realitate, 31% din bugetul UE este destinat agriculturii, susține șefa Centrului Raional de Tineret Ungheni.
La rândul său, Marina Zamă, specialist principal Tineret, Cultură și Sport din cadrul Primăriei municipiului Ungheni, a subliniat că tinerii și vârstnicii sunt categoriile cele mai vulnerabile la dezinformare.
„Anume tinerii și persoanele vârstnice sunt cei mai sensibili la informații, la dezinformare. Tinerii pentru că nu au experiență - vorbim de tinerii care încep să voteze - și persoanele vârstnice, care se lasă influențate de anumite informații cu ajutorul inteligenței artificiale, de anumite mituri și dezinformări”, a afirmat Marina Zamă.
Campania, extinsă și în alte raioane
În campanie s-au implicat și peste 50 de seniori, cu vârste între 62 și 93 de ani. Potrivit Rodicăi Guțu, managera Instituției Publice „Centrul de zi pentru persoane vârstnice” din municipiul Ungheni, aceștia au participat la workshopuri și la discuții intergeneraționale. Impactul a fost pozitiv, iar dialogul dintre generații a contribuit la înțelegerea beneficiilor integrării europene.
Președinta asociației obștești, Tatiana Marian, a anunțat că proiectul va fi implementat și în alte raioane din nordul, centrul și sudul țării.
„Au fost selectate zece localități, activități sau inițiative locale în așa fel, încât să atingă zece mii de persoane care, respectiv, vor multiplica aceste mesaje în familiile lor, comunități, pe stradă, în dialog cu APL, cu alți parteneri, cu presa locală. Pentru că integrarea europeană trebuie să o privim și din jos în sus”, a precizat Tatiana Marian, la Radio Moldova.
Campania „Ungheni – un pas mai aproape de Europa” reunește tineri, seniori și comunitatea locală, cu scopul de a combate dezinformarea și de a construi o societate mai bine informată despre drumul european al Republicii Moldova. Inițiativa este realizată de AO YWCA „Femeia Moldovei”, cu sprijinul Fundației Soros Moldova, prin Centrul CONTACT.