Social

Clase supraaglomerate în școlile din Chișinău: până la 40 de elevi într-o sală

TRM
Sursa: TRM

În multe din școlile din Chișinău, prezența a câte 40 de elevi într-o singură clasă a devenit o realitate tot mai frecventă, acceptată aproape ca o normă. În unele cazuri, elevii nu mai au loc fizic în sălile de clasă. Directorii de instituții încearcă să gestioneze situația cum pot mai bine. Profesorii, la rândul lor, recunosc că lucrul cu un număr atât de mare de elevi este o provocare zilnică și încearcă să-și desfășoare activitatea cât mai eficient posibil.

TRM
Sursa: TRM

Una dintre instituțiile de învățământ din Chișinău cu mulți elevi în clase este și Liceul „Mihai Viteazul”. Cei mai mulți copii sunt la treapta primară.

Maria Buruiană, învățătoare la acest liceu, este întâmpinată în fiecare dimineață de 36 de copii. A avut clase și mai mari, spune învățătoarea .

„Am avut ocazia, pe tot parcursul activității, să lucrez în clase numeroase. Am avut și 48 de elevi, și 45, și 40. Într-o clasă mare de ce mi-a plăcut întotdeauna să lucrez, pentru că a fost concurență sănătoasă între copii foarte buni și buni, și chiar și cei care învățau mai cu dificultate”, povestește Maria Buruiană.

Chiar dacă sunt mulți, învățătoarea spune că reușește să acorde atenție fiecărui copil în parte.

„Atunci când nu reușești să transmiți mesajul tuturor, în cele 45 de minute, copilul rămânând la program, oricum dialoghează cu profesorul, deci nu e scos din activitatea zilei”, subliniază Maria Buruiană.

TRM
Sursa: TRM

În clasele din treapta liceală, numărul elevilor depășește cifra de 40.

„Majoritatea școlilor sunt supraaglomerate și este o realitate la care trebuie să facem față. Nu este o chestiune care influențează pozitiv calitatea procesului educațional, dar este o provocare pe care, prin abordare didactică și metodologică corectă, o putem rezolva”, afirmă profesoara Natalia Grîu.

TRM
Sursa: TRM

Administrația Liceului „Mihai Viteazul” încearcă să organizeze procesul astfel încât în clasele cu mulți copii să predea profesori cu experiență.

„Profesorii lucrează cu mulți copii în clasă de mai mulți ani și ei deja sunt obișnuiți. Avem câteva cadre didactice, tineri specialiști anul acesta, ne-am străduit să nu supraîncărcăm clasele la ei, până o să se acomodeze”, subliniază directoarea liceului, Valentina Demerji.

Aceeași situație se atestă și la Liceul „Mihail Berezovschi” din Chișinău. Este una dintre școlile cu cel mai mare număr de elevi înmatriculați.

„Foarte multă lume vine din republică, anume să trăiască în Chișinău. Noi avem foarte multe case noi, dar nicio școală nu s-a ridicat. Am planificat inițial șase clase să deschidem cu un număr de 216 elevi, dar am deschis șapte clase”, spune directoarea liceului, Ana Eremei-Berezovschi.

TRM
Sursa: TRM

Dascălii spun că încearcă să facă față situației, dar, de multe ori, oboseala își lasă amprenta.

„Cu greu, dar am experiență destul de mare, mă strădui, pentru că asta este menirea noastră. Oboseala se resimte după cinci lecții, ne simțim stoarse”, povestește învățătoarea Nelea Onofrei.

Reprezentanții Direcției Educație a Primăriei Chișinău au o explicație pentru această situație.

„Avem foarte mulți părinți din suburbii, care iarăși au viza de reședință într-un sat sau într-o suburbie, dar își aduc copiii în municipiul Chișinău. Am recomandat și am insistat ca toți părinții care au viza de reședință în suburbii să meargă în școlile din aceste regiuni”, subliniază Daniela Muncă-Aftenev, reprezentantă a DGETS.

TRM
Sursa: TRM

Datele Direcției arată că în Chișinău activează 151 de școli, dintre care 18 la sută sunt suprasolicitate.

Redacția  TRM

Redacția TRM

Autor

Citește mai mult