Digitalizare accelerată în învățământ: catalogul electronic, implementat în tot mai multe școli din Republica Moldova

Digitalizarea educației avansează într-un ritm accelerat. Un exemplu elocvent îl constituie extinderea utilizării catalogului electronic în tot mai multe școli din țară. Dacă anul trecut acesta era implementat în 604 instituții de învățământ general, pentru noul an de studii au fost depuse încă 135 de solicitări noi, ceea ce înseamnă o acoperire de 63% la nivel național. În cazul instituțiilor de învățământ profesional-tehnic, progresul este și mai evident, toate fiind deja conectate la catalogul electronic.
Precizarea a fost făcută de Victoria Musienco, șefa Serviciului Tehnologiei Informației și Comunicațiilor (STIC) din cadrul MEC, invitată a emisiunii „Bună dimineața” de la Moldova 1.
„Catalogul electronic este un sistem informațional care este destinat organizării și evidenței reușitei zilnice a elevilor și a întregului proces educațional. Este un sistem care a fost implementat de către Ministerul Educației și Cercetării (...) Cu fiecare an, numărul instituțiilor crește, aceasta ne bucură și, cu siguranță, vedem și rezultatele implementării acestuia”, a declarat șefa STIC.
Victoria Musienco a menționat că ideea de a introduce catalogul electronic a apărut ca răspuns la provocările generate de perioada pandemiei. Proiectul a fost lansat inițial în câteva instituții, iar treptat numărul acestora a crescut. Chiar și acum, când procesul educațional se desfășoară cu prezență fizică, catalogul electronic aduce beneficii semnificative tuturor actorilor implicați – profesorilor, părinților, elevilor și, desigur, administrațiilor școlare, care pot accesa într-un mod simplu, rapid și securizat toate datele din sistem.
„Catalogul electronic reflectă pe de plin toate datele care au fost inițial prevăzute în catalogul fizic, totodată fiind și funcționalități noi, datorită faptului că este un sistem electronic care permite prelucrarea datelor mai eficientă, mai rapidă, mai simplă, a precizat Victoria Musienco.
Decizia de utilizare a catalogului electronic îi aparține instituției de învățământ. Reprezentanta MEC a explicat că administratorii instituțiilor de învățământ pot gestiona, prin intermediul catalogului electronic, calendarul școlar și orarul lecțiilor. Cadrele didactice au acces la datele despre lecții, pot introduce teme pentru acasă, note și absențe, în timp ce elevii și părinții pot vizualiza aceste informații, cu condiția ca accesul să fie validat de profesori.
Accesul părinților în sistem este asigurat de către diriginte, care generează un cod unic, valabil exclusiv pentru datele copilului. Elevii pot intra în platformă doar dacă părinții le creează acest cod de acces.
Un avantaj important al platformei este faptul că nu necesită echipamente speciale.
„Este un beneficiu major că platforma nu are anumite cerințe tehnice față de echipamentele de pe care este accesată. Respectiv, poate fi accesat de pe calculator, laptop sau un telefon mobil”, a subliniat Victoria Musienco.
Totodată, pentru a asigura un proces de funcționare eficientă a platformei, MEC organizează anual sesiuni de instruire online, ceea ce permite participarea unui număr cât mai mare de cadre didactice. Pe lângă instruiri, sunt puse la dispoziție ghiduri de utilizare, iar pe tot parcursul anului, utilizatorii beneficiază de suport prin intermediul Centrului Tehnologii Informaționale în Educație.
Părinții pot afla dacă instituția de învățământ în care învață copilul lor utilizează catalogul electronic, accesând pagina oficială a Ministerului Educației și Cercetării. Acolo există un compartiment dedicat acestei platforme, unde este publicată lista școlilor care au implementat sistemul, inclusiv cele aflate în primul an de utilizare, aflate în perioada de tranziție.
Potrivit șefei STIC, părinții care consultă această listă trebuie doar să urmeze pașii descriși pe site, unde sunt explicate clar acțiunile necesare pentru a putea accesa informațiile referitoare la propriii copii.
Victoria Musienco a precizat că Ministerul Educației și Cercetării își asumă responsabilitatea de a arhiva toate informațiile din catalogul electronic.
„La sfârșit de an, toate datele care au fost introduse sunt stocate sau se generează un raport final care reflectă și acele pagini din catalogul de hârtie, care trebuie să fie păstrat în instituție. El va rămâne oricum”, a explicat șefa STIC.
Aceste informații vor fi păstrate timp de 75 de ani, în conformitate cu reglementările actuale de arhivare.
CITIȚI ȘI: