Economic

AND: 60% din banii pentru drumuri, valorificați în primele opt luni ale anului

Republica Moldova a reușit să valorifice, în primele opt luni ale anului, aproximativ 60% din cele 2,68 de miliarde de lei alocați pentru întreținerea, reparația și construcția drumurilor, din bugetul planificat, au declarat pentru Radio Moldova reprezentanții Administrației Naționale a Drumurilor (AND). În linii mari, aceștia afirmă că lucrările se desfășoară conform programului, iar până la sfârșitul anului fondurile vor fi valorificate în proporție de 100%. Totuși, o problemă esențială rămâne insuficiența resurselor financiare pentru a putea schimba semnificativ starea drumurilor din țară, fiind necesar un buget de cel puțin 4 miliarde de lei anual, mai semnalează AND.

Lucrările au fost efectuate prin intermediul celor 12 companii specializate. Printre măsurile realizate se numără întreținerea drumurilor publice naționale pe timp de vară și iarnă, amenajarea stațiilor pentru pasageri, a sensurilor giratorii, a intersecțiilor și a trecerilor pentru pietoni.

Directorul interimar al Administrației Naționale a Drumurilor, Sergiu Bejan, a explicat că în ultimii ani sunt realizate progrese în ceea ce privește eficiența și rapiditatea desfășurării lucrărilor datorită unei schimbări de procedură. Licitațiile pentru o parte dintre proiecte au fost organizate încă din toamna anului 2024, ceea ce a permis începerea lucrărilor odată cu încălzirea vremii.

„De exemplu, acum, cu sfârșitul verii, luna a opta, avem aproape 60%. Avem 97 la sută executată anexa 1 pe cele 36 de obiecte licitate toamna - le-am executat 97%. Cele pe care le-am executat după luna iunie, când ni s-au alocat suplimentar bani și noi am făcut încă 31 de licitații - deja avem executat 40%. Nu ești nici pe departe o încetineală sau greu. Din contra, mergem foarte bine în comparație cu alți ani. În comparație cu anii precedenți, 2016 și 2021, când nu se asimilau 11%, 12%, 13% de pe an”, a menționat Sergiu Bejan.

Bugetul fondului rutier pentru 2025 este cu aproximativ 800 de milioane de lei mai mare decât cel din 2024. În plus, lucrările sunt completate de proiecte finanțate cu sprijinul partenerilor europeni, prin credite și granturi gestionate conform regulilor instituțiilor financiare internaționale.

Totuși, rămâne o problemă: insuficiența de fonduri pentru a acoperi necesarul real. Capacitatea companiilor de construcții ar permite absorbția a până la 4 miliarde de lei anual. Abia la acest nivel s-ar putea repara într-un ritm accelerat drumurile aflate în stare proastă sau foarte rea.

„Capacitatea crescută a întreprinderilor locale o avem peste 4 miliarde de lei, și necesarul nostru este cam aici. Dacă nouă ni se alocă cifra în jur de 4 miliarde de lei pe an, noi garantăm până în 2030 că scăpăm de toate drumurile din varianta albă. Drumurile rele și foarte rele să le diminuăm în comparație cu cele bune și foarte bune. Pentru că noi acum ce facem acum este bine: am făcut în patru ani 700 km, dar totuși nu putem cu puterea pe care o avem acum financiară de 2,7 miliarde pe an să depășim creșterea față de descreșterea drumurilor rele și foarte rele”, a explicat directorul interimar al AND.

În prezent, în Republica Moldova aproximativ jumătate din drumuri sunt în stare jalnică, iar în ultimii trei ani, procentul drumurilor bune a crescut doar cu 11%, potrivit unui raport al Curții de Conturi. Directorul Asociației Drumarilor Antreprenori, Boris Gherasim, susține că este nevoie de alocarea a cel puțin 4-4,5 miliarde de lei anual pentru a reduce semnificativ procentul drumurilor deteriorate și pentru a ajunge, în patru-cinci ani, la nivelul din 2016-2017, când doar 25% dintre drumuri erau în stare proastă. Acesta mai spune că starea rea a drumurilor generează pierderi economice anuale de miliarde de lei.

„Pentru salvarea drumurilor nu se fac în ultimii patru-cinci ani tratament bituminos, care era înainte 400-500 de kilometri pe an și salvează drumurile, le conservă, toate crăpăturile le salvează. Adică noi am ajuns la aceea că starea e foarte rea”, afirmă Boris Gherasim.

În prezent, Administrația de Stat a Drumurilor are în derulare 72 de contracte pentru drumuri naționale și locale, precum și opt proiecte de construcții capitale, inclusiv poduri și drumuri regionale importante. Totodată, instituția gestionează aproximativ 6000 de kilometri de drumuri, dintre care: 631 km de drumuri expres, 2011 km de drumuri naționale și 3350 km de drumuri regionale.

Dumitru Petruleac

Dumitru Petruleac

Autor

Citește mai mult