Economic

Volume mai mari și prețuri mai bune: 85% din prunele moldovenești exportate ajung în UE

În ultimii 10 ani, comerțul extern al Republicii Moldova s-a schimbat în mod substanțial. Uniunea Europeană a devenit principalul partener, iar România a absorbit, de fiecare dată, șocurile noastre economice – de la embargourile rusești până la crizele recente – susține economistul Veaceslav Ioniță. Un exemplu elocvent este cel al prunelor. Dacă odinioară 100% din aceste fructe ajungeau în CSI, acum 85% sunt exportate în țările blocului comunitar. Germania, România și Polonia sunt câteva dintre țările Uniunii Europene care au devenit piețe tradiționale pentru exporturile de prune din Republica Moldova.

Prunele moldovenești se coc mai târziu. 70% din acestea sunt exportate în lunile septembrie și octombrie, când sezonul de recoltare în statele UE este pe sfârșite.

Anul trecut, peste 22.3% din prunele exportate din Republica Moldova au ajuns pe piața din Germania. Exportatorii au reușit să negocieze și prețuri mai bune: în medie cu 35% mai mari ca în 2023.

„Republica Moldova prelungește sezonul de prune proaspete în Germania cu două-trei luni, ceea ce ne face atât de atractivi pe piața europeană”, a subliniat Veaceslav Ioniță.

Potrivit expertului, prunele moldovenești rămân competitive și pentru că sunt de înaltă calitate. Producătorii moldoveni domină piața de prune a Germaniei „chiar dacă acum avem un preț mai mare” decât alte state din afara comunității europene.

Veaceslav Ioniță a mai spus că România, unde ajung 18.6% din prunele moldovenești exportate, este o piață „pe care ar fi păcat să o pierdem, din simplul motiv că nouă din zece prune de import consumate în România sunt din Republica Moldova”.

Uniunea Europeană a decis joi, 18 septembrie, să susțină eliminarea taxelor vamale pentru șapte produse agricole din Republica Moldova, în cadrul eforturilor de aprofundare a relațiilor comerciale bilaterale. Este vorba despre prune, struguri de masă, mere, roșii, usturoi, cireșe și suc de struguri – produse care, deși exportate deja pe piața comunitară, nu beneficiază încă de liberalizare completă.

Menționăm că UE este principala piață de desfacere pentru produsele moldovenești. Datele Biroului Național de Statistică arată că, în perioada ianuarie-iulie curent, în țările Uniunii Europene Republica Moldova a vândut produse în valoare de 1.2 milioane de dolari, piața comunitară deținând o pondere de 66.3% în totalul exporturilor țării.

**CITIȚI ȘI: **

Olga Mînzat

Olga Mînzat

Autor

Citește mai mult