Partidul „Democrația Acasă”, sancționat pentru neraportarea cheltuielilor de publicitate online și promovarea masivă pe TikTok

Partidul „Democrația Acasă", condus de Vasile Costiuc, a fost sancționat de Comisia Electorală Centrală (CEC) cu avertisment, după ce nu a raportat cheltuieli pentru publicitatea online. Formațiunea, care a obținut un scor de 5,62% la alegerile parlamentare și ar putea deține șase mandate de deputat în viitorul Legislativ, a fost foarte vizibilă pe rețelele sociale.
Potrivit autorității electorale, un raport publicat de un institut de cercetare din București a constatat existența unei rețele coordonate de 17 conturi de TikTok, care au promovat masiv mesajele concurentului electoral și au adunat 16 milioane de vizualizări din „conturi potențial false”.
O parte dintre aceste activități ar fi fost gestionate din România, fapt interzis de Codul Electoral.
„Se constată că Partidul Politic „Democrația Acasă" a beneficiat de susținere mediatică masivă din partea unei rețele coordonate de 17 conturi de TikTok, iar menținerea acestei rețele este practic imposibilă fără suport financiar. Cu toate acestea, suportul financiar respectiv nu este indicat în raportul privind finanțarea campaniei electorale a concurentului electoral numit, ceea ce constituie o abatere de la cadrul normativ. (...) Atragem atenția că, anterior, Partidul Politic „Democrația Acasă” a fost atenționat și, respectiv, se propune sau punem în discuție două soluții: fie doar constatăm această încălcare, fie, dacă o constatăm, să aplicăm și sancțiune. În cazul în care aplicăm sancțiune, trebuie să ținem cont de faptul că procesul electoral deja s-a încheiat. Pentru susținerea campaniilor din exterior este prevăzută cea mai dură sancțiune, dar, ținând cont de faptul că scrutinul este finalizat, putem aplica și o sancțiune mai blândă, deoarece legalitatea alegerilor urmează a fi confirmată de Curtea Constituțională”, a declarat vicepreședintele CEC, Pavel Postica, la ședința din 1 octombrie.
Liderul formațiunii, Vasile Costiuc, a respins acuzațiile, susținând că platforma TikTok nu permite sponsorizarea postărilor.
„În Republica Moldova nu există disponibilitatea sponsorizării postărilor pe TikTok. Eu le recomand celor de la CEC să se adreseze Ministerului de Interne, care are acordul cu TikTok-ul, așa-numitul punct focal. Domnule Postica, cei care circulă cu troleibuzul nu au nevoie să sponsorizeze publicitate pe TikTok”, a scris Costiuc pe Facebook.
Alte formațiuni cu abateri
CEC a constatat nereguli și în cazul Partidului Politic „Moldova Mare”, condus de Victoria Furtună. Raportul a arătat că cel puțin o întâlnire electorală organizată la Orhei nu a fost reflectată financiar.
Deși, în mod normal, ar fi urmat aplicarea unui avertisment, Comisia s-a limitat la constatarea abaterii, întrucât partidul fusese deja exclus din cursa electorală.
Și Blocul Electoral „Patriotic” al Socialiștilor, Comuniștilor, Inima și Viitorul Moldovei a fost vizat pentru donații suspecte. Potrivit CEC, cinci contribuții, în valoare de peste 28.000 de lei, au provenit de la persoane fără venituri suficiente. Sumele au fost confiscate și virate la bugetul de stat, ridicând totalul banilor confiscați în această campanie la aproape 81.000 de lei. Totodată, împotriva donatorilor cu abateri au fost pornite procese contravenționale.
Blocul Electoral „Unirea Națiunii”, care s-a retras din cursa electorală înainte de scrutin, a fost sancționat pentru întârzierea depunerii raportului financiar. Fiind o abatere repetată, concurentul va fi lipsit de alocațiile de la bugetul de stat timp de șase luni, începând cu noiembrie 2025.
Reprezentantul formațiunii, Valentin Dolganiuc, a precizat pentru Teleradio-Moldova că formațiunea a rămas fără trezorier și, din acest motiv, rapoartele financiare au fost depuse cu întârziere, dar problema a fost deja remediată.
Toți concurenții au raportat cheltuielile, dar există neconcordanțe la publicitatea online
CEC a precizat că toți cei 23 de concurenți electorali au depus rapoartele financiare pentru perioada campaniei electorale. În majoritatea cazurilor nu au fost constatate abateri majore. Totuși, instituția a atras atenția că cifrele declarate pentru publicitatea online nu coincid întotdeauna cu cele publicate de platformele digitale.
„Atragem atenția că, în cazul concurenților care au utilizat promovarea online, cifrele din rapoartele de gestiune financiară nu coincid mereu cu cele din bibliotecile de reclame ale platformelor. Din acest considerent, toți concurenții care au utilizat publicitatea online sunt obligați ca, la finalul campaniei, să prezinte Comisiei Electorale Centrale toate facturile ce confirmă plățile pentru publicitate online”, a conchis Pavel Postica.
Amintim că cetățenii Republicii Moldova și-au ales noul Parlament pe 28 septembrie. Pe buletinul de vot la scrutinul parlamentar s-au regăsit 23 de partide politice și candidați independenți.
Conform datelor preliminare prezentate de Comisia Electorală Centrală, PAS a obținut 50.20% din voturi (792.557), Blocul „Patriotic” – 24,17% (381.505), Blocul „Alternativa” – 7.96% (125.685), Partidul Nostru – 6.20% (97.852), iar Partidul „Democrația Acasă” – 5.62% (88.679).
Potrivit estimărilor Centrului ADEPT, aceste rezultate ar urma să-i aducă PAS-ului 55 de mandate în viitorul Parlament, 26 Blocului „Patriotic”, opt Blocului „Alternativa” și câte șase mandate Partidului Nostru și Partidului „Democrația Acasă”.
CITIȚI ȘI: