Social

Educația media, materie tot mai importantă în școli, pe fondul creșterii dezinformării online

Elevii învață să fie rezilienți în fața dezinformării, în contextul în care știrile false create cu inteligența artificială sunt tot mai greu de identificat. Tinerii studiază fenomenul alături de profesori, în cadrul orelor de educație media. Cursurile sunt extrem de importante mai ales că, potrivit studiilor, rețelele sociale au devenit principala sursă de informare a moldovenilor, în detrimentul presei.

De șase ani, Galina Sîrbu predă educație media la Gimnaziul Brînzenii Vechi din Telenești.

„Este o disciplină care îi formează pe ei ca oameni mediatici, care navighează pe internet în siguranță. Acum, când discutăm, când analizăm, schimbările sunt evidente. Împreună cu copiii, am decis să creăm Gazeta Gimnaziului, în format de lucru încă”, povestește profesoara.

„Ce am observat la elevi este că își formează o gândire critică, analitică, se formează ca personalități care își pun întrebări”, constată Rodica Bogdan, o altă profesoară de educație media.

„Am participat la pilotarea cursului de integrare a conținutului media la cursul de limba engleză pentru clasa a zecea, anul trecut. Vom continua, implicându-i în diverse campanii media”, menționează Aliona Mereacre, profesoară de limba engleză.

Autoritățile din educație vor elabora un nou curriculum școlar, care să integreze educația media în mai multe discipline.

*„Să învățăm cum ne împrietenim cu aceste platforme, cum utilizăm instrumentele digitale, cum valorificăm inteligența artificială nu în detrimentul formării propriei gândiri”, spune Natalia Grâu, expertă în educație.

În Estonia, de exemplu, profesorii și elevii primesc abonamente gratuite pentru folosirea platformelor de inteligență artificială.

„Ce facem noi în Estonia este să dăm acces gratuit versiunii PRO a AI-ului pentru studenți și profesori, oricum o folosim toți, deci să încercăm să controlăm asta. Credem că dacă un copil de doi, trei ani are un telefon în mână, el trebuie să cunoască deja ceva despre alfabetizarea media”, subliniază Maia Kaassen, cercetătoare în domeniul educației media.

Cea de-a treia ediție a Forumului de Educație Media a fost organizată de Centrul pentru Jurnalism Independent, susținut de Suedia și implementat de Internews, cu sprijinul financiar al Danemarcei. Forumul a reunit autorități din educație, cadre didactice, bibliotecari și experți din afara țării.

Autor: Camelia Babeica

CITIȚI ȘI:

Redacția  TRM

Redacția TRM

Autor

Citește mai mult