Administrația Națională a Drumurilor: Doar 70 la sută din utilaje sunt pregătite pentru sezonul rece

Intrăm într-o nouă iarnă cu utilaje vechi. Regia municipală „Exdrupo” dispune de tehnică învechită, unele utilaje fiind folosite de aproape 40 de ani. Din această cauză, acestea necesită reparații frecvente, iar autoritățile recunosc că parcul tehnic trebuie modernizat. În prezent, autospecialele sunt pregătite pentru deszăpezirea străzilor, însă eficiența lor ar putea fi afectată de gradul ridicat de uzură. Situația este similară și în localitățile din teritoriu, unde drumarii utilizează utilaje vechi, dar susțin că sunt pregătiți pentru condițiile de iarnă. Aceștia dispun de stocuri suficiente de material antiderapant și de echipe gata de intervenție.
Municipalitatea a anunțat că a pregătit pentru această iarnă 12 mii de tone de amestec de nisip și sare. La datorie vor fi peste 120 de șoferi și mecanici, care să intervină în cazul în care utilajele se vor defecta.
Acum, acest utilaj este folosit pentru reparația drumurilor. Odată cu începerea ninsorilor, mecanismele care toarnă asfaltul vor fi demontate și înlocuite cu lame speciale pentru curățarea zăpezii.
„Dacă să luăm România, în loc de nisip ei folosesc granit mărunt, la noi asta ar fi foarte costisitor, mai sunt și soluții lichide pe care le-am mai încercat, dar în acest caz trebuie să reutilăm tot parcul”, a menționat Sergiu Toma, administrator la Regia municipală „Exdrupo”.
„Ultima achiziție a fost în anul 2022, atunci s-au luat două autospeciale, periodic noi mai înnoim. Se înnoiește parcul, nu avem posibilități să cumpărăm câte 100 de unități, dar, în măsura posibilităților, noi ne străduim să îl reînnoim. - La capitolul mentenanță, piese de schimb se găsesc? - Sunt piese, este organizată logistica. Avem contracte de achiziție atât pentru procurarea pieselor, cât și pentru reparația lor”, a declarat Oleg Ciobanu, director tehnic la Regia „Exdrupo”.
Întreprinderea din Criuleni dispune de peste 40 de utilaje și 200 de tone de material antiderapant pregătit pentru iarnă.
„Vorbim de toată zona suburbiilor, partea Stăuceniului: R6, M5, așa-numita „betonkă și M1. După care avem întreg raionul Criuleni, raionul Dubăsari și raionul Anenii Noi. În prezent tehnica este într-o stare bună, suntem pregătiți pentru a interveni pe timp de iarnă, nu avem probleme la acest capitol. 70% la sigur suntem pregătiți și putem interveni sub orice formă”, a declarat Alexei Manole, director tehnic la S.A „Drumuri-Criuleni”.
„Suntem pregătiți, avem tehnică specială, avem gredere în caz de zăpadă care ar putea să ne ajute, avem autospeciale cu distribuitoare de sare, cu lame. Autospecialele sunt mai vechi, necesită schimbate, vedeți și singuri ce avem noi aici. Sunt automobile de tip Camaz, nu sunt cele mai noi”, a spus Eduard Potorac, șef de sector la S.A „Drumuri-Criuleni”.

Potrivit Administrației Naționale a Drumurilor, doar 70 la sută din utilaje sunt pregătite pentru sezonul rece.
„Tehnica cu care vom lucra în această iarnă evident este învechită, dar suntem siguri că putem face față tuturor condițiilor climaterice. Pregătirea pentru sezonul de iarnă cuprinde următoarele lucrări: finalizarea executării lucrărilor de întreținere a părții carosabile, plombări, colmatări, injectări, curățirea canalelor, evacuarea apelor pluviale. Să nu uităm aici și de pregătirea tehnicii din dotare, formarea echipelor de intervenție, stabilirea graficelor de muncă, asigurarea în stocuri cu materiale și indicatoare rutiere”, a declarat Ștefan Popa, director general interimar la Administrația Națională a Drumurilor.
Începând cu 15 noiembrie, drumarii din Chișinău vor lucra în ture de câte 24 de ore, pregătiți să intervină rapid, astfel încât circulația pe drumurile naționale să nu fie perturbată.
Reporter: Alexandru Statnîi / Evelina Curca