RAPORT | Audiența postului public de televiziune, Moldova 1, a crescut cu 21.3% în 2025. Trend ascendent și pentru Moldova 2

Audiența televiziunii publice din Republica Moldova a crescut semnificativ în 2025 - cu 21.3% față de anul precedent, iar Moldova 2 a înregistrat o relansare clară a audienței începând din trimestrul al treilea al anului curent. Totodată, postul Moldova 1 s-a menținut stabil în top 3 al televiziunilor, iar „Mesager”-ul este cel mai urmărit buletin de știri din R. Moldova, a declarat Andrei Zapșa, directorul general adjunct al Companiei „Teleradio-Moldova”, responsabil de televiziune, la ultima ședință a Consiliului de Supraveghere (CS) al instituției.

Potrivit raportului prezentat de Andrei Zapșa, bazat pe datele furnizate de compania TV MR MLD, care implementează metodologia de măsurare a audienței prin sistemul „peoplemeter”, cea mai puternică evoluție a fost înregistrată în Chișinău (+57,6%) și în sudul R. Moldova (+34,7%), iar segmentele de vârstă 30 - 44 de ani și 45 – 59 de ani au crescut cu 48.2% și, respectiv, 57%.
Publicul rural rămâne dominant, cu o pondere de 76.9%, iar consumul urban scade ușor, în pofida creșterii generale.
„Dacă în anul 2024, trecerea pragului de 4% SHR (cota medie de piață - n.r.) s-a datorat, în principal, transmisiunilor meciurilor din cadrul Campionatului European de Fotbal EURO 2024, în anul 2025, putem observa o creștere solidă a datelor de audiență în lunile august - octombrie, marcate atât de producții și emisiuni noi, lansate în perioada respectivă, cât și de reflectarea extinsă și la standarde editoriale mai înalte a alegerilor parlamentare”, a explicat Andrei Zapșa.



„Mesager” - cel mai urmărit buletin de știri din R. Moldova
Potrivit aceleiași măsurări, postul Moldova 1 a ocupat, în perioada ianuarie - octombrie 2025, locul III în topul televiziunilor din Republica Moldova, după Cinema 1 și Jurnal TV, cu o cotă medie de piață (SHR) de 3.79%. În aceeași perioadă a anului 2024, Moldova 1 ocupa poziția a șaptea în același top.
În 2025, postul public a înregistrat performanțe constante, cu valori maxime de 4.3% SHR și 0.65% AMR în luna octombrie.
Programele de știri și de dezbateri au dominat grila.
Emisiunea „Mesager”, difuzată la ora 21.00, a fost cea mai urmărită emisiune informativă din țară, cu 9.32% SHR și peste 71.000 de telespectatori în medie pe minut.
„Știrile au audiențe bune în mod constant. Cele de dimineață au cote de piață mai mari, cele de seară - un număr de telespectatori mai mare”, a punctat Andrei Zapșa.

De asemenea, în topul talk-show-urilor politice, „Bună seara” (6.34% SHR) de la Moldova 1 se situează imediat după „Secretele puterii” de la Jurnal TV.
Emisiunile „În context”, „Scaner” și „Pe față” completează clasamentul cu cote între 3.4% și 4.7%.


Emisiunile matinale au performat peste media pieței: „Bună dimineața” a condus topul dimineților TV cu 7.48% cotă de piață și 9.050 de telespectatori, depășind toate posturile concurente.

Audiențe ridicate pentru dezbaterile electorale și proiectele noi
Anul electoral 2025 a adus un format inovator de dezbateri publice. Potrivit raportului prezentat la CSD al Companiei „Teleradio-Moldova”, „cifrele de audiență situează TV Moldova 1 în top, canalul public obținând cele mai mari audiențe pe segmentul dezbaterilor electorale”.
Emisiunea „Dezbateri electorale” a avut 5.99% SHR și un rating mediu de 29.444 de telespectatori, fiind lider în categoria sa.
Printre proiectele noi cu performanțe notabile se numără „Verificat” (6.41% SHR, 47.824 AMR) și „Banii”, o producție economică săptămânală, precum și documentarul „Где цветет сакура”, care a depășit producțiile similare în intervalul său orar.
Moldova 2: revenire puternică în a doua jumătate a anului
Canalul Moldova 2 „se află într-o etapă de transformare instituțională și editorială”, orientată spre „consolidarea rolului public, modernizarea ofertei culturale și extinderea conținutului civic și educațional”.
După o primă jumătate de an marcată de scăderi, postul a intrat, „din iulie 2025, într-o fază clară de creștere, recuperând și depășind ritmul din 2024”.
Indicatorii arată o creștere de peste 35% în septembrie și octombrie, cu o medie de aproape 3.000 de telespectatori pe minut, datorită proiectelor noi, selecțiilor editoriale îmbunătățite și difuzării de miniseriale internaționale cu audiențe de peste 60.000 de telespectatori („Spune-mi cine sunt”, „Profesorul T”, „Hotel Portofino”, „Cuba Libre”).
Publicul principal al Moldova 2 este format în proporție de 67% din persoane de peste 60 de ani, iar canalul își consolidează poziția în mediul rural și în regiunile de centru și sud.

Compania TV MR MLD a fost desemnată, printr-un concurs organizat de Consiliul Audiovizualului, drept furnizor oficial al serviciilor de măsurare a audienței pe piața audiovizuală din Republica Moldova.
Aceasta implementează metodologia de măsurare a audienței prin sistemul „peoplemeter”, care asigură colectarea continuă și obiectivă a datelor privind comportamentul de consum al telespectatorilor.