Dependența aeroportului de kerosenul companiei Lukoil, criticată de experți: „Plătim pentru neglijența statului”

Alimentarea cu combustibil a aeronavelor de pe Aeroportul Internațional „Eugen Doga” - Chișinău riscă să fie afectată. Experții amintesc că Republica Moldova depinde în proporție de 100% de Lukoil, contrar normelor internaționale. Mai mult, autoritățile nu au un plan de rezervă, iar orice blocaj, determinat de sancțiunile internaționale aplicate acestei companii, ar putea paraliza cele 100 – 120 de curse zilnice și fluxul de 20.000 de pasageri.
Fostul deputat Alexandr Slusari afirmă că situația actuală reprezintă o consecință a unor ani de neglijență și încălcări ale normelor internaționale.
„Au fost încălcate prevederile Convenției de la Chicago cu privire la aviația civilă, anexa 17, care prevede că aeroportul trebuie să fie aprovizionat din două surse cel puțin. Acest lucru nu s-a întâmplat. Nu a intervenit Consiliul Concurenței. Tacit, a fost aprobat să avem un singur furnizor și acesta reprezintă o companie care spronsorizează, indirect, războiul”, a spus Slusari, la emisiunea „Spațiul Public” de la Radio Moldova.
Alexandr Slusari le reproșează autorităților că, ani la rând, instituțiile publice au procurat combustibil doar de la Lukoil, fără ca organele responsabile să intervină: „La toate licitațiile participa doar Lukoil și Consiliul Concurenței niciodată nu a intervenit. Acum plătim pentru neglijența statului”.
Fostul deputat Alexandr Slusari a adăugat că R. Moldova este vulnerabilă, în timp ce Lukoil nu are nimic de pierdut.
„Trebuie să ne pregătim pentru cel mai prost scenariu. (...) Lukoil nu prea are ce pierde. Are active internaționale în mai mult de 15 țări, peste hotarele Federației Ruse. Sigur că activele din R. Moldova nu reprezintă o mare valoare în raport cu rafinăriile din Ploiești (...) sau din altă parte. (...) Statul R. Moldova și cetățenii ei au ce pierde”, a precizat el.
Zece miliarde de lei, cifra de afaceri a Lukoil-Moldova în 2024
Cifra de afaceri a Lukoil pentru anul 2024 a depășit 10 miliarde de lei, o parte semnificativă provenind din contractele cu statul. În prezent, Lukoil deține aproape 100 de benzinării în R. Moldova, dintr-un total de 600, iar infrastructura, prețul și contractele de durată îi asigură o poziție dominantă, susține directorul adjunct al Institutului pentru Politici și Reforme Europene (IPRE), Stanislav Ghilețchi.
Totodată, Eugen Muravschi, expertul în energetică de la comunitatea Watchdog, susține că autoritățile trebuie să preia rapid baza de combustibil în gestiune publică, pentru a evita blocarea zborurilor.
„Declarațiile sunt relativ optimiste și pozitive și sperăm ca acea bază să fie luată de către aeroport în gestiunea statului cât mai curând, astfel încât să nu afecteze circulația aeronavelor”, a spus el, la postul public de radio.
Muravschi a respins și scenariul potrivit căruia aeronavele s-ar putea alimenta în altă parte, așa cum a admis recent un deputat din Parlamentul R. Moldova.
„Nu este un scenariu realist. (...) Autoritățile trebuie să preia, cât mai repede, în gestiunea statului acea bază și trebuie să aibă inclusiv un plan B, dacă negocierile amicale cu Lukoil nu duc la un rezultat bun”, a punctat Muravschi, adăugând că nu a văzut, până acum, indicii de la autorități că ar avea „un plan de rezervă”.
„Nu este clar ce mecanisme legale pot fi folosite, decât, iarăși, o situație de urgență și mecanisme care, preferabil, să nu fie folosite”, a punctat expertul.
Experții nu exclud un eventual blocaj la aeroport
Invitații emisiunii „Spațiul Public” nu exclud un eventual blocaj la aeroportul din Chișinău, pe care sunt operate zilnic între 100 și 120 de curse, fiind tranzitat de aproximativ 20.000 de pasageri. Orice stopare ar afecta direct companiile aeriene, susține Stanislav Ghilețchi.
„Orice oprire sau stopare ar însemna elementul de impact pe care putem să-l măsurăm. Evident că acest lucru va afecta companiile care activează. (...) Ele nu pot să-și asigure resursa de kerosen din altă parte decât de la baza operațională din Chișinău. Unicul scenariu cu care putem să-l comparăm e cu acel când era COVID-ul”, a precizat Ghilețchi.
Dependența Republicii Moldova de compania Lukoil este un subiect discutat de mulți ani atât în mediul experților, cât și la nivel politic. Lukoil operează în R. Moldova din anii ’90, iar în timp a devenit unul dintre cei mai mari importatori și furnizori de produse petroliere din țară. În 2022, după invazia Rusiei în Ucraina, mai multe state europene au restricționat activitatea companiilor energetice rusești, însă Lukoil și-a continuat operațiunile în Republica Moldova, în lipsa unor interdicții legale.
De-a lungul timpului, atât Consiliul Concurenței, cât și autoritățile din domeniul energetic au fost criticate pentru insuficienta diversificare a pieței și pentru lipsa unor mecanisme care să prevină formarea unei poziții dominante.
În prezent, infrastructura de depozitare și aprovizionare cu combustibil a aeroportului depinde de baza operată de Lukoil, fapt care accentuează vulnerabilitatea sectorului aviatic în cazul unei crize sau al blocării accesului la sursa unică de kerosen.
Menționăm că directorul Aeroportului Internațional „Eugen Doga” Chișinău, Sergiu Spoială, s-a arătat optimist, în această săptămână, privind rezultatul negocierilor cu reprezentanții companiei Lukoil vizavi de preluarea de către stat a infrastructurii acesteia deținute pe teritoriul aerogării.
El a exclus ca aeroportul să rămână fără combustibil, în contextul sancțiunilor SUA și Regatului Unit aplicate companiei Lukoil, singurul furnizor de kerosen pentru aeroportul din Chișinău.
Sancțiunile impuse de Statele Unite și Regatul Unit împotriva entităților grupului Lukoil intră în vigoare la 21 noiembrie 2025, ca parte a răspunsului occidental la războiul declanșat de Rusia împotriva Ucrainei.
CITIȚI ȘI: