Reforma justiției sub presiune: doar opt judecători la CSJ. Veronica Mihailov-Moraru: „Avem nevoie de 20”

Curtea Supremă de Justiție (CSJ) funcționează în prezent cu un deficit major de judecători, doar opt din cele 20 de funcții fiind ocupate, a declarat consiliera prezidențială și fosta ministră a Justiției, Veronica Mihailov-Moraru, într-un interviu pentru IPN. Aceasta avertizează că suplinirea acestor posturi este esențială pentru avansarea reformei în sectorul justiției.
„Avem nevoie de 20 de judecători. În prezent, sunt ocupate doar opt funcții, iar restul 12 trebuie completate”, a subliniat consiliera, insistând asupra necesității ca atât judecătorii, cât și reprezentanții societății civile să fie încurajați să aplice pentru aceste funcții, deoarece „contribuie astfel la reformarea sistemului de justiție”.
Potrivit Veronicăi Mihailov-Moraru, eforturile pentru accelerarea evaluării extraordinare a judecătorilor și procurorilor continuă, iar Guvernul* „a luat toate măsurile necesare pentru desfășurarea activității de evaluare extraordinară”*.
Consiliera prezidențială a precizat însă că ritmul acestui proces depinde în mare măsură de activitatea independentă a comisiilor: „Depinde foarte mult de membrii Comisiilor de evaluare și de Secretariat, fiindcă ei sunt cei responsabili, pe plan intern, de organizarea muncii, repartizarea cauzelor, organizarea interviurilor și analiza acestora. Foarte mult contează și calitatea procesului, deoarece este un exercițiu de evaluare a unei persoane sub aspectul integrității financiare și etice, și nu doar al acesteia, ci și a apropiaților săi, așa cum prevede legislația, pe o perioadă până la ziua evaluării”.
Fosta ministră a Justiției pune accent și pe calitatea evaluărilor: „Este important ca rapoartele și concluziile Comisiilor de evaluare să fie calitative și bine motivate”, precizând că legislația obligă la o analiză amplă a integrității atât a persoanei evaluate, cât și a apropiaților acesteia.
Pentru a accelera procesul, Parlamentul „a extins componența celor două Comisii de evaluare cu încă un panel de trei experți”, iar ulterior a selectat și noii membri, inclusiv experți internaționali.
„Reamintesc că, din cadrul Comisiilor de evaluare, participă atât experți naționali, cât și internaționali. Credem că acest lucru, împreună cu modificările legislative care au vizat restrângerea anumitor proceduri în procesul de colectare și contestare, va conduce la o accelerare a procesului de evaluare extraordinară”.
Consiliera prezidențială a remarcat o „dinamică foarte bună” în activitatea Comisiei numărul 2, cea care evaluează judecătorii, menționând că aceasta „urmează să finalizeze evaluarea tuturor judecătorilor de la nivelul curților de apel” și se află în grafic pentru anul 2025. Totodată, sunt examinați și „judecătorii-șefi, adică președinții și vicepreședinții de instanțe”.
În schimb, Comisia numărul 3, responsabilă de evaluarea procurorilor, a întâmpinat dificultăți, inclusiv „suspendarea temporară a finanțării din partea Guvernului american”. După preluarea finanțării de către Comisia Europeană, procesul a fost reluat, iar în ultimele două luni au fost transmise „mai multe rapoarte către Consiliul Superior al Procurorilor pentru examinare și validare sau invalidare”.
Comisia 3 urmează să treacă la evaluarea șefilor de procuraturi și a adjuncților lor, dar și a celor care vor activa în viitoarele complete anticorupție, conform noilor prevederi legislative.
Veronica Mihailov-Moraru a concluzionat că accelerarea ritmului este crucială pentru atingerea obiectivului din 2026, însă fără compromiterea calității: „Este foarte important ca procesul să fie accelerat, dat fiind numărul semnificativ de procurori evaluați”.