„Podul de Flori” de la Ungheni avansează pe ambele maluri ale Prutului: primul pod la nivel de autostradă între R. Moldova și România

Lucrările la viitorul pod peste Prut, de la Ungheni, înaintează într-un ritm constant. Construcția, considerată una dintre cele mai importante investiții transfrontaliere din ultimele decenii, a depășit 20% pe malul Republicii Moldova și 25% pe partea românească, potrivit datelor prezentate de Ministerul Infrastructurii și Dezvoltării Regionale și ale Ministerului Transporturilor și Infrastructurii din România.
Podul este descris de autorități drept un moment simbolic pentru relația dintre cele două state.
Premierul Alexandru Munteanu, care a ajuns astăzi pe șantierul de la Ungheni, a spus că proiectul are atât valoare practică, cât și emoțională.
„Podul de la Ungheni e un proiect simbolic și strategic pentru Republica Moldova. Avansează conform planului, iar obiectivul este ca până la sfârșitul anului viitor să fie funcțional. Va lega R. Moldova de viitoarea Autostradă A8 și ne va integra în rețeaua europeană de transport”, a declarat prim-ministrul.

Potrivit vicepremierului Vladimir Bolea, ministrul Infrastructurii și Dezvoltării Regionale, partea moldovenească a încheiat deja lucrările esențiale la culee - structurile de sprijin de la capătul podului.
„Pe malul stâng, lucrările au ajuns la aproximativ 20%. Radierele culeei sunt finalizate, armarea și cofrarea elevațiilor sunt gata, iar turnarea betonului pentru ambele fire de circulație este realizată în proporție de 90%. Este un ritm bun și ne menținem în grafic”, a precizat ministrul.

Pe malul românesc, șantierul este și mai avansat. Secretarul de stat de la Ministerul Transporturilor și Infrastructurii, Irinel Scrioșteanu, a anunțat că începe și producția tablierului metalic, elementul central al suprastructurii.
„Pe malul românesc al Prutului, lucrările avansează într-un ritm excelent. Radierele culeei sunt finalizate, iar armarea și cofrarea elevațiilor au fost încheiate. Turnarea betonului pentru ambele fire de circulație este realizată în proporție de 90%, ceea ce înseamnă că structura de sprijin este practic conturată. Incinta pentru radierul pilei este complet realizată, radierul pentru prima cale a fost turnat integral, iar pentru cea de-a doua armarea este aproximativ 75%”, a declarat secretarul de stat Irinel Scrioșteanu.
„Un element esențial al podului, tablierul metalic ce va acoperi cele trei deschideri, a intrat deja în producție la Satu Mare. Este o etapă majoră, pentru că tablierul reprezintă structura care va uni cele două maluri. Faptul că producția a început înseamnă că proiectul se află într-un ritm foarte bun”, a mai precizat oficialul de la București.
„Lucrările sunt în graficul contractat, iar anul viitor vom putea circula peste Prut pe un pod nou, modern și sigur. Este primul pod construit peste Prut după mai bine de 60 de ani și primul la nivel de autostradă dintre România și Republica Moldova. Pentru noi este un pas concret pentru Autostrada Unirii și pentru o legătură directă, sigură și europeană între cele două țări”, a adăugat Irinel Scrioșteanu.

Noul pod va avea 261 de metri lungime și va fi alcătuit din două structuri paralele, fiecare cu câte două benzi pe sens și trotuare pentru pietoni.
După deschiderea circulației, traficul se va desfășura provizoriu pe drumurile naționale existente, până la finalizarea tronsonului de autostradă de pe partea românească.
În același timp, Republica Moldova lucrează la studiul de fezabilitate pentru extinderea autostrăzii până la Chișinău.

Podul peste Prut de la Ungheni face parte din proiectul Autostrăzii A8 și va avea și punct de trecere a frontierei, care va interconecta infrastructurile rutiere între ambele state: Autostrada Târgu Mureș – Iași – Ungheni – frontiera de stat, pe teritoriul României, și Drumul național R1 Chișinău – Ungheni – frontiera cu România, pe teritoriul Republicii Moldova.
Proiectul, lansat pe 26 aprilie curent, include și un punct comun de trecere a frontierei. Investiția este finanțată din fonduri europene nerambursabile, în valoare de peste 151.68 de milioane de lei românești (peste 30 de milioane de euro), prin Mecanismul pentru Interconectarea Europei.
CITIȚI ȘI:
- La Ungheni a fost semnat contractul de construcție a unui ansamblu de poduri peste Prut
- În mai puțin de un an, vom trece Prutul pe noul pod de la Ungheni. Asigurările vin din partea unui secretar de stat român
- Progres pe șantierul podului peste Prut la Ungheni: piloții aproape finalizați, pe ambele maluri
- Poduri noi peste Prut: Studiile de fezabilitate au fost lansate oficial