Aglomerație și lipsă de parcări în orașele din țară: șoferii spun că ar fi dispuși să plătească pentru un loc liber
Lipsa locurilor de parcare continuă să fie o problemă majoră atât pentru șoferii din Chișinău, cât și pentru cei din orașele provinciale, iar Soroca nu face excepție. Locuitorii orașului se plâng de ambuteiaje și de dificultatea de a găsi un loc unde să își parcheze mașinile.

„Ceea ce deranjează foarte mult sunt ambuteiajele, mai ales în zile de sărbătoare și de duminică. Nu ai unde să parchezi, dacă vii cu mașina. Sunt de acord să fie o parcare, pentru că toată ziua e foarte aglomerat”, a declarat un locuitor al municipiului Soroca, pentru Moldova 1.
Cât privește plata pentru parcări, locuitorii nu se opun ideii să plătească.
„Toți ar vrea să plătească. 20, 40 de lei, nu e o problemă”, a adăugat un alt cetățean.
Viceprimarul municipiului Soroca, Veaceslav Ursu, a declarat că Primăria intenționează să elaboreze un regulament privind amenajarea parcărilor.
„Am amenajat toate spațiile degradate anume pentru parcări pentru automobile. Acum urmează să căutăm și să elaborăm cadrul legal ca aceste parcări să aibă un statut juridic”, a precizat oficialul.
Situația din Chișinău este și mai critică, iar aglomerația îi exasperează pe șoferi. Locuitorii capitalei susțin că sunt dispuși să plătească pentru a găsi mai ușor un loc de parcare.
„În centrul orașului, găsirea unui loc de parcare se simte ca un premiu la loterie”, spune un șofer din Chișinău.
Un alt conducător auto subliniază că ar exista și soluții alternative: „Parcări în zonele periferice și un transport public mai bine organizat ar ajuta mult. În plus, amenda este mai mare decât costul parcării”.
„Dacă Guvernul și Parlamentul vor elabora un regulament privind parcările, ar fi un pas foarte bun”, adaugă un alt șofer.
În prezent, toate parcările cu plată din municipiul Chișinău sunt private, iar capacitatea totală a acestor spații autorizate este de aproximativ 11 mii de locuri.
Șoferii spun că sunt dispuși să achite sume considerate rezonabile pentru parcările centrale, unde aglomerația este cea mai mare.
„Una dintre variante ar fi parcările construite și să fie cu taxă. Acum, pe locul de parcare am plătit 50 de lei pe oră. Cred că, dacă cineva are mașină și are nevoie să o parcheze în centru, acesta e un preț normal”, a explicat un conducător auto.
Amintim că deputații Blocului „Alternativa” au înregistrat joi, 27 noiembrie, un proiect de lege în Parlament care ar urma să reglementeze funcționarea parcărilor, inclusiv modul de colectare a plăților.
Expertul în urbanism, Victor Chironda, fost consilier municipal, susține că proiectul de lege privind parcările, anunțat de primarul Ion Ceban și fracțiunea sa parlamentară, ar fi o „fumigenă”. Potrivit acestuia, legislația existentă permite, în principiu, autorităților publice locale să organizeze și să gestioneze parcările auto cu plată în Chișinău, făcând referire la concluzia unui studiu de oportunitate privind implementarea sistemului de management al parcărilor din capitală, pentru care Primăria Chișinău a cheltuit 500 de mii de lei în 2021.
Specialistul în urbanism Ilie Bricicaru, director al Observatorului de Siguranță Rutieră al Universității Tehnice din Moldova, susține și el că nu este nevoie de o lege specială pentru organizarea parcărilor, deoarece ajustările pot fi integrate în Legea privind siguranța traficului rutier, iar mecanismele de plată pot fi stabilite prin hotărâri de Guvern sau decizii locale.
Menționăm că în municipiul Chișinău sunt înregistrate peste 400 de mii de mașini, însă în oraș sunt amenajate doar 52 de mii de locuri de parcare.
Registrul de stat al vehiculelor indica, în luna iulie curent, peste 1.3 milioane de mijloace de transport, dintre care peste 860 de mii erau autoturisme.
CITIȚI ȘI: