Social

ANRE, după controlul inopinat de la „Apă-Canal”: Deconectarea apei potabile în sectorul Botanica, nejustificată

Agenția Națională pentru Reglementarea în Energetică (ANRE) anunță că a finalizat controlul inopinat efectuat la „Apă-Canal Chișinău”, după deconectările de apă de la începutul lunii februarie, curent, când furnizorul a rămas fără energie electrică din cauza datoriilor acumulate. ANRE a constatat, astfel, că deconectarea stației de pompare a apei potabile „Botanica”, care a lăsat mai mulți locuitori ai capitalei fără apă potabilă, a fost nejustificată.

„Nefuncționarea sistemului informațional SCADA din cauza deconectării energiei electrice la blocul administrativ din str. Albișoara, 38, mun. Chișinău, nu a influențat asupra funcționării stațiilor de pompare, datorită existenței mașiniștilor sau, după caz, posibilității delegării personalului suplimentar la stațiile de pompare. Astfel, deconectarea stației de pompare a apei potabile „Botanica” a fost nejustificată”, se arată în concluzia ANRE.

„Apă-Canal Chișinău” a fost obligată, urmare a deciziei, să revizuiască, până pe 30 aprilie, curent, procedurile interne în vederea asigurării continuității prestării serviciului de alimentare cu apă și de canalizare în situații de risc, precum și asigurarea informării eficiente a consumatorilor în cazurile de apariție în spațiul public a mesajelor care induc în eroare consumatorii finali referitor la continuitatea serviciului prestat.

La fel, Agenția a obligat „Apă-Canal Chișinău” să țină cont de actele normative de reglementare în activitatea sa și i-a solicitat să ofere servicii calitative consumatorului final.

Amintim că ANRE a demarat un control inopinat la „Apă-Canal” pe 3 februarie, după ce Compania „Premier Energy” a deconectat, pe 2 februarie, două instalații de utilizare a energiei electrice aflate în gestiunea „Apă-Canal”, din cauza datoriilor acumulate. Deși atunci „Premier Energy” a dat asigurări că măsura vizează doar blocul administrativ al „Apă-Canal Chișinău”, „nefiind afectat în niciun mod procesul tehnologic de funcționare a sistemelor de apeduct, canalizare și furnizare a agentului termic”, la scurt timp mai mulți locuitorii ai capitalei s-au plâns că au rămas fără apă potabilă la robinet. Informația a fost confirmată și de viceprimara capitalei, Irina Gutnic. Potrivit ei, mai multe blocuri de locuit din sectorul Botanica, și anume de pe străzile Cuza Vodă, Traian și Grenoble au rămas fără apă, după ce întreprinderea „Apă-Canal Chișinău” a decis să deconecteze „pompele în acest sector pentru a nu risca să fie afectată rețeaua tehnico-edilitară”. Mai târziu, după o serie de discuții dintre primarul Ion Ceban și reprezentanții societății pe acțiuni, „Apă-Canal” a fost reconectată la energia electrică, iar plata datoriei – amânată.

Conform datelor Premier Energy, datoria societății pe acțiuni constituie suma de 68,6 milioane de lei, ce include și facturi cu termenul de plată expirat, neachitate încă din luna noiembrie 2022.

Începând cu 13 ianuarie 2023, consumatorii casnici din municipiul Chișinău achită, în total, 15,3 lei/m3 pentru serviciile de apă și canalizare, cu circa 4,6 lei mai mult decât plăteau anterior.

Ecaterina Arvintii

Ecaterina Arvintii

Autor

Citește mai mult