Regional

Peste 120 de primari din localitățile rurale au participat la un forum la care au discutat despre reformele din administrația publică

Lipsa infrastructurii, a iluminatului stradal, apeductului, imposibilitatea de reciclare a deșeurilor și capacitățile limitate de acțiune ale administrațiilor publice locale. Sunt principalele probleme, cu care se confruntă satele din Republica Moldova. Pentru a afla despre eventuale soluții pentru aceste probleme, peste 120 de primari din localitățile rurale au participat la un forum. Ei au discutat despre reformele din administrația publică și au creat o platformă pentru dezbateri în cadrul Programului „Comunitatea Mea", finanțat de USAID.

Primarii prezenți la forum spun că, datorită acestui program, au reușit să realizeze mai multe proiecte de infrastructură în localitățile lor și să ofere cetățenilor servicii de calitate.

„În primul rând, este creșterea capacităților, atât a primarilor, cât și a angajaților, care asistă primarul în procesul de administrare. În al doilea rând, este o finanțare către autoritățile locale, este mai scurt timpul din momentul semnării memorandumului, până când cetățeanul poate pipăi acel proiect deja implementat”, a declarat primarul din Strășeni, Valentina Casian.

„Este foarte important și acele oportunități de infrastructură pentru localitățile din Republica Moldova. Drept exemplu este un proiect de infrastructură realizat în orașul Ștefan Vodă și anume modernizarea Parcului Mihai Eminescu care este o carte de vizită a orașului”, a declarat primarul orașului Ștefan Vodă, Vladislav Cociu.

„Mă bucur foarte mult că localitatea mea face parte dintr-un program intercomunitar de gestionare a deșeurilor, împreună cu Budești și Tohatin. Este un proiect revoluționar pentru satele Republicii Moldova”, susține primarul satului Cruzești, Violeta Crudu.

„În acest moment, sunt 123 de comunități partenere ale Programul „Comunitatea Mea", însumând aproximativ 1,5 milioane de locuitori. Programul își propune să sprijine toate aceste comunități”, a spus directorul Programului „Comunitatea mea”, Daniel Șerban.

Prezent la eveniment, reprezentantul Guvernului a declarat că autoritățile intenționează să revadă politica de salarizare a angajaților din primării, dar și să delimiteze clar competențele administrației publice centrale și a celor locale de nivelul unu și doi.

„Astfel încât să existe claritate pe fiecare domeniu: educație, social, sănătate, unde sunt competențele administrației publice centrale, care este rolul administrației publice de nivelul doi, și care este rolul administrației publice de nivelul întâi, la nivel de primării”, a declarat secretarul general al Guvernului, Artur Mija.

„Programul „Comunitatea Mea" a fost extins ca să susținem primarii și să creștem o echipă minunată. Nu este pentru prima dată când văd 130 de reprezentanți ai acestor comunități într-o sală. Voi sunteți inima acestei comunități și instituția unde se dezvoltă democrația”, susține șeful Misiunii USAID, Scott Hocklander.

Din 2018, prin Programul „Comunitatea Mea", în comunități, s-au creat condiții mai bune de trai și s-au oferit servicii de calitate pentru 1,3 milioane de cetățeni. Valoarea totală a investițiilor USAID în cadrul programului este de peste 35 de milioane de dolari SUA.

Carolina Străjescu

Carolina Străjescu

Autor

Citește mai mult