Cultură

Cronici din timpul războiului. La Chișinău a fost vernisată o expoziție a Muzeului Municipal de colecții private din Odesa

Pisicile salvează colecțiile muzeale. Asta vedem în expoziția de comicsuri „Cronici muzeale din timpul războiului”, un produs cultural novator sub forma unor benzi desenate, în care este prezentată activitatea de salvare a patrimoniului Muzeului Municipal de colecții private din Odesa în primele trei luni ale invaziei ruse. Expoziția poate fi văzută la Muzeul de Istorie a orașului Chișinău.

În benzile desenate de Maria Apriatova, personajele principale care salvează exponatele sunt Marisel și Panna Cotta, două pisici care trăiesc la Muzeul Municipal de colecții din Odesa, fiind îngrijite ani la rând de angajații instituției.

*„Benzile desenate relatează despre primele trei luni ale războiului, când am început să salvăm exponatele. Ne-a venit ideea să transmitem experiența traumatizantă într-un mod mai puțin traumatizant, prin intermediul desenelor, chiar cu un pic de umor caracteristic odesiților. Astfel, pisicile „umanizate” transmit stările sufletești ale colegilor noștri. Au făcut eforturi enorme pentru a pune la adăpost exponatele”, povestește pictorița Maria Apriatova.

„Într-adevăr un subiect foarte important pentru muzeele din Ucraina pentru protecția colecțiilor, și această expoziție prezintă aceste momente grele”, menționează directorul Muzeului de Istorie a orașului Chișinău, Valeria Suruceanu.

Neobișnuita expoziție a sensibilizat vizitatorii.

„Emoții și solidaritate pentru poporul ucrainean, pentru curajul cu care a trecut prin aceste momente. Aceste imagini ilustrează, de fapt, această realitate tragică.”

„Am adus și un video despre activitatea Muzeului pe timp de pace. Sunt toate cele 20 de colecții, iar una dintre cele mai prețioase este cea de evantaie. Le vedem și în catalogul muzeului. Am adus câteva suvenire-replici ale acestor evantaie pe care le-am realizat împreună cu colegii. Astăzi, exponatele din toate muzeele din Ucraina se află în mare pericol din cauza războiului”, spune Maria Apriatova.

Expoziția și videoul despre muzeul municipal din Odesa pot fi văzute la Muzeul de Istorie a orașului Chișinău până la 30 iunie.

Citește mai mult