În Europa, prin România: pe calea ferată Liov-Iași-Chișinău-Odesa
Comisia Europeană va propune construirea unei căi ferate noi care va face legătură între orașele ucrainene Liov și Odesa prin Republica Moldova și România. Comisarul Adina Vălean a explicat că va fi un traseu comercial care va trece prin Chișinău și Iași, calea ferată va avea ecartament european. Lucrările pot fi finanțate prin fondul de interconectare a Europei la care am aderat recent. În același timp, România și Republica Moldova trebuie să-și dezvolte interconexiunea potrivit tradiției istorice.
Comisarul Uniunii Europene Adina Vălean consideră că va fi „o schimbare a jocului în regiune, pentru că va fi foarte utilă pentru conexiunile comerciale”.
„Toate aceste conectări de frontieră, din punct de vedere al infrastructurii, astea sunt făcute ca să rămână. Reprezintă porțile de intrare-ieșire. Am făcut un studiu privind o cale ferată cu ecartament european. Pentru că ei, știți, au ecartament de tip sovietic care a încurcat foarte mult în aceste fluxuri de mărfuri. Și această linie de cale ferată pe care o s-o propunem, am încheiat studiul privind oportunitatea ei și cum să arate, va trece de la Lvov, la Iași, Chișinău, Odesa. Și cred că va fi absolut o schimbare a jocului în regiune, pentru că va fi foarte utilă pentru conexiunile comerciale.”
Liberalizarea transportului pentru Republica Moldova și Ucraina pune presiune pe punctele de trecere a frontierei de pe râul Prut.
Trebuie să dezvoltăm această conectivitate cu Moldova, pentru că, istoric, ea era foarte dezvoltată, anunță Adina Vălean, comisar european pentru transporturi.
„Leușeni, acolo se are în vedere construirea unui pod peste Prut și, de asemenea, dezvoltarea unei conexiuni rutiere. Acolo va fi o conexiune rutieră, se construiesc, se modernizează drumurile, drumurile de acces care duc la această trecere de frontieră, punctul de frontieră în sine. Când vorbim de puncte de frontieră, știm că acolo sunt operațiuni vamale, de exemplu, sunt scannere care sunt necesare pentru camioanele de marfă. Trebuie să dezvoltăm această conectivitate cu Moldova, istoric, ea era foarte dezvoltată. Recent, nu mai avem așa multe puncte de trecere, deci este nevoie să le creștem.”
Republica Moldova a aderat luna trecută la fondul pentru interconectarea Europei, destinat doar țărilor membre. Până în 2027, bugetul pentru infrastructura de transport este de 25,81 miliarde de euro. Există finanțări și în sectorul energetic - 5,84 miliarde.