Economic

Criza din aviație: Numărul destinațiilor directe s-a redus cu 25% în ultimul an

Pentru 2023 harta zborurilor directe operate de pe Aeroportul Intenațional Chișinău a costituit 37 de destinații sau cu 25 la sută mai puține față de anul trecut. Pe tabelele online nu mai pot fi găsite orașele precum Budapesta, Torino sau Liverpool.

Deocamdată companiile locale acoperă aproximativ 60 la sută dintre zboruri. Guvernul negociază cu marii operatori să vină pe aeroportul Chișinău. Pentru mai multe curse low cost este nevoie ca firmele aeriene străine să-și instaleze baza operațională la noi și să acopere practic acel vid lăsat de Wizz Air. Epoca de aur a aviației civile Republica Moldova a cunoscut-o în 2019, înainte de pandemie și invazia rusă în Ucraina. Atunci, pe aeroportul Chișinău erau operate zobruri spre 45 de orașe.

Pasagerii susțin în ultima perioadă, prețurile pentru biletele avia s-au scumpit considerabil. Mai mult, ei afirmă că lipsesc mai multe curse directe către destinații populare, asfel sunt nevoiți să caute alte soluții.

„Prețurile, acum ultima dată, sunt exagerate. Mai scump chiar și cu 100 de euro, dar altă alegere nu este. Ca să zburăm prin Iași de asemenea este mai greu cu transportul.” „În privința curselor e problematic, e problematic. La România, după aceea în direcția oarecare. Iași e o soluție pentru Moldova, dar de dorit să fie locale, zboruri directe, fără escală.” „Sunt mai scumpe și bagajul cu mult mai scump. A rămas o companie și cred că se folosesc, și prețurile sunt cu mult mai ridicate.”

Autoritățile susțin că au discuții cu mai multe companii aeriene, însă, deocamdată, nu au primit niciun răspuns de la operatorii low-cost, care anterior au efectuat curse către destinații cotate de moldoveni.

„Primele rezultate au început să apară, avem deja câteva companii care au deschis rute directe de pe Aeroportul Chișinăului. Lucrăm cu companiile mari. Acest proces din păcate durează. S-au deschis câteva curse, de fapt asta arată că există interes pentru aeroport,” a declarat ministrul Infrastructurii și Dezvoltării Regionale, Andrei Spînu.

Experții în aviație sunt reticeneți la capitolul revenirii sau atragerii unor noi companii low-cost în țara noastră.

„La momentul actual este greu să mă expun cât de realistă e revenirea Wizzair sau convingerea Ryanair ca să opereze de la aeroportul Chișinău. Evident că autoritățile nu au marjă de manevră, destul de îngustă să ofere facilități altor companii pentru că toate companiile ar trebui tratate în mod echitabil”, a explicat directorul adjunct al Institutului pentru Politici și Reforme Europene, Stanislav Ghilețchi.

Autoritatea Aeronautică Civilă este rezervată în oferirea informațiilor privind companiile care ar opera zboruri din Republica Moldova.

Citește mai mult