Interviu ÎN CONTEXT// Dumitru Pîntea: Niciodată statul nu a pus la dispoziția antreprenorilor atâtea resurse financiare
Cât de întreprinzători sunt cetățenii moldoveni, care este profilul economiei noastre sau câți dintre cetățenii stabiliți peste hotare aleg să-și transforme economiile în investiții, dar și ce programe de subvenționare oferă statul? Cu răspunsuri la aceste întrebări a venit Dumitru Pîntea, șeful Organizației pentru Dezvoltarea Antreprenoriatului (ODA) în cadrul emisiunii „În Context” de la Moldova 1. Vedeți în continuare textul interviului.
Radu Osipov: Organizația pentru Dezvoltarea Antreprenoriatului a fost restructurată acum un an, obiectivul era să compenseze lipsa unei piețe dezvoltate de capital în Republica Moldova, să atenueze impactul crizelor, de exemplu, creșterea dobânzilor. Cât de bine credeți că ați reușit acest lucru? În același timp, datele statistice atestă totuși, pentru ultimele trei luni, o creștere moderată a activității economice.
Dumitru Pîntea: Evident. Dacă ne uităm peste cifrele statistice în ceea ce privește evoluțiile economiei naționale, cifrele nu înregistrează niște creșteri așa cum ne-am așteptat. Dar trebuie să înțelegem că economia națională vine după o serie lungă de crize care au afectat antreprenorii autohtoni. Respectiv, perioada de recuperare continuă și la moment, iar rezultatele pe care le face acum Guvernul se vor în timpul apropiat. Credem noi că în același timp vor avea și un impact pe termen lung. Din momentul reformării ODA, evident, Guvernul, Ministerul Dezvoltării Economice și Digitalizării au lansat o serie de programe noi pentru a susține antreprenorii. Pe de o parte, să treacă cât mai ușor de crizele despre care am menționat, iar pe de altă parte, să se pună fundamentul și temelia pentru o dezvoltare și o creștere economică sustenabilă în cele ce urmează.
Radu Osipov: Am văzut că Guvernul a adoptat și un plan pentru coordonarea politicii de integrare a migranților, au fost prezentate și unele statistici. Totuși, prin aceste programe pe care le are și le oferă ODA, câți din acești oameni care s-au întors sau nu acasă au ales să-și transforme economiile în investiții, fiind ajutați de ODA?
Dumitru Pîntea: Diaspora moldovenească este un grup de persoane cu potențial foarte mare. Persoane care, de-a lungul timpului, au acumulat anumite rezerve, un anumit capital și pentru economia noastră întoarcerea migranților acasă și implicarea lor în activități economice este foarte importantă, deoarece aceștia vin nu doar cu capital, dar vin și cu experiență nouă de muncă și cu aptitudini noi pe care pot să le implementeze în economia națională.
ODA implementează de ceva timp programul destinat atragerii remitențelor în economie: Programul PARE 1+1 pe care Guvernul recent l-a transformat în programul PARE 1 + 2. Respectiv, prin intermediul programului dat, ajutăm antreprenorii nu doar să se lanseze în afaceri, dar și să crească în timp, să devină competitivi, să poată face față concurenței și, eventual, la export. Cifrele pe care le înregistrăm denotă faptul că peste 100 de antreprenori sunt susținuți anual de către stat. Mă refer la persoanele reîntoarse din diasporă sau la familiile acestora care se lansează în afaceri și aportul lor la dezvoltarea economiei naționale este foarte important. Când vorbim despre finanțare trebuie să înțelegem că, în ultima perioadă, statul a venit cu instrumente menite să susțină afacerile într-un ciclu mult mai mare de activitate. Pe lângă programul PARE, antreprenorii, atât cei care se întorc din diasporă, cât și antreprenorii locali, pot beneficia de suport în procesul de creștere și de dezvoltare a afacerilor. Respectiv, ODA pune la dispoziția antreprenorilor circa 15 programe de suport prin care aceștia pot avea acces la capital pentru necesități în funcție de perioada de dezvoltare în care se află aceștia.
Radu Osipov: Cât de întreprinzători sunt moldovenii pentru că am văzut că aveți proiecte de educație economică? Cine, de obicei, participă și care ar fi randamentul, câți dintre ei chiar reușesc să-și pună pe picioare afaceri de succes?
Dumitru Pîntea: Noi avem active mai multe grupuri de populație. Dacă vorbim din perspectiva vârstei, sunt destul de activi tinerii, ei sunt în mare parte interesați de sectoarele inovative, cele din domeniul IT, spre exemplu. Sunt și alte sectoare conectate la realitățile economice actuale. În același timp, sunt active și persoanele care au acumulat pe parcursul vieții anumite rezerve de capital și care la un moment dat decid să nu mai fie salariați. Dar decid să se lanseze într-o afacere proprie.
Dacă e să ne referim strict la întrebarea cât de implicați în antreprenoriat sunt cetățeni din Republica Moldova, datele indică faptul că intențiile de a se lansa într-o afacere cresc de la an la an. Acest interes pentru a dezvolta afaceri vine atât din perspectiva faptului că statul pune la dispoziție instrumente de suport, dar și din perspectiva faptului că Ministerul Dezvoltării Economice și, în general, Guvernul vine cu niște politici probusiness, cu politici care vin să ușureze modul în care se desfășoară afaceri în Republica Moldova. Anume acel proces de debirocratizare de care se vorbește în ultima perioadă. Proces prin intermediul căruia a fost simplificată o serie întreagă de proceduri, de reglementări care se referă la mediul de afaceri. Per ansamblu, în doar ultimele 12 luni, putem vorbi de circa 3000 de antreprenori individuali care au fost susținuți prin intermediul ODA, dar, la nivel general, putem vorbi de mii și mii de antreprenori, care sunt susținuți și de alte agenții ale statului, cum ar fi Agenția de Intervenții și Plăți în Agricultură, care se focusează pe susținerea fermierilor. Deci, în concluzie, putem spune că condițiile ca să te lansezi în afaceri sunt cele mai bune, istoric vorbind. Niciodată statul nu a pus la dispoziția persoanelor atâtea resurse financiare câte sunt în acest moment. Apropo, resursele financiare nu vin doar de la bugetul de stat pentru antreprenorii din Republica Moldova, dar foarte activi au devenit partenerii externi care vor să investească în economia națională. Mă refer aici la Uniunea Europeană, mă refer aici la Banca Mondială, la Agenția Germană de Cooperare și Dezvoltare, Agenția Statelor Unite de Dezvoltare. Sunt partenerii care susțin real economia națională și care vor să facă din economia națională o economie competitivă care să poată concura cu cei din exterior.
Radu Osipov: Ați anunțat recent despre cele șase milioane pentru creșterea exporturilor. Unde vă concentrați, care ar fi nivelul de finanțare fără rambursare?
Dumitru Pîntea: Guvernul și ODA își concentrează atenția pe a ajuta antreprenorii noștri ca să iasă pe piețele externe. De ce? Pentru că Republica Moldova este o țară mică, cu un număr limitat de consumatori, iar atunci când vrei să ai o afacere competitivă, ai nevoie de piețe de desfacere noi. Respectiv, această competitivitate poate fi adusă doar de piețele externe, unde sunt consumatori cu potențial financiar mai mare. Dar pentru aceasta, antreprenorii noștri trebuie să vină cu produse în primul rând competitive pe export, pentru că pe piețele externe este o competiție mult mai mare decât pe piața internă. În acest context, ODA implementează programul de internaționalizare: un program dedicat acelor companii care vor să iasă cu produsele sau serviciile lor pe piețele externe. Acest program este susținut financiar cu resurse atât de la bugetul de stat, cât și cu resurse de la Banca Mondială. Recent, în această vară, ODA a lansat mecanismul de susținere a exportatorilor din resursele Băncii Mondiale cu un buget de 5 milioane de dolari USD pentru următorii ani, până în anul 2027. Aceste resurse reprezintă bani nerambursabili care urmează să fie alocați către acei antreprenori care vor să iasă la export sub formă de granturi. Programul efectiv a fost lansat în luna iunie. Din acel moment noi primim cererile, evaluăm și ajutăm antreprenorii noștri să se pregătească mai bine pentru piețele externe.
Radu Osipov: Care ar fi necesitățile și condițiile pentru a ieși pe piețele din exterior, îndeosebi în Uniunea Europeană, unde este cea mai mare concentrație de clienți, potențiali clienți, referindu-mă și la puterea lor de cumpărare, dar există și anumite condiții și standarde?
Dumitru Pîntea: Evident, economia Uniunii Europene este o economie cu un potențial enorm în perspectiva consumatorilor, dar este și o economie cu cerințe de calitate, destul de avansate. De fapt, antreprenorii noștri trebuie să facă față unei cereri acerbe care este la nivel european. Produsele trebuie să devină competitive atât în ceea ce privește calitatea, cât și cantitatea, dar și prețul. Pentru că a încheia parteneriate cu părți sau contrapărți din afara țării înseamnă și capacitatea de a onora niște obligații care pun accent pe cantitatea și calitatea produselor care vor fi livrate în extern. Guvernul Republicii Moldova depune eforturi considerabile atât pe partea de finanțare, prin programe de internaționalizare sau prin alte programe. Recent, a fost lansat Programul 373, care, la fel, susține antreprenorii prin creșterea de competitivitate. Pe de o parte, Guvernul vine cu resurse financiare ca aceștia să poată investi în creșterea calității produselor, dar investește și în instruirea acestora. În prezent, sunt accesibile anumite sesiuni de informare, de instruire pentru ca antreprenorii din Republica Moldova să fie familiarizați cu cerințele piețelor externe.
Pentru că este una când vinzi un produs pe piața Republicii Moldova, unde sunt anumite cerințe, iar cu totul alta este situația atunci când vrei să mergi pe piața Uniunii Europene. Și iată tot acest mix de suport financiar și asistență tehnică vine să facă antreprenorii noștri să fie cât mai competitivi pe piețele externe.
Radu Osipov: Cum credeți, care este profilul economic al Republicii Moldova, pentru că există diferite păreri? Pe de o parte, statul vrea să crească lanțul valoric atunci când antreprenorii noștri reușesc să facă exporturi, să nu facă exporturi de materie primă. Alții spun că e o competiție într-atât de mare pe piața europeană încât ar fi mai ușor să exportăm materia primă și așa am fi câștigat față de ceilalți cu care am concurat în această piață.
Dumitru Pîntea: Exportul de materie primă, în general, nu pune bazele unei dezvoltări economice sustenabile. Orice țară vrea să aibă antreprenori care aduc o sofisticare avansată a producției și serviciilor pe care le produc. Respectiv, șansa Republicii Moldova este aceea de a avea antreprenori care prelucrează materia primă, aici, în Republica Moldova, și exportă produse în extern cu valoare adăugată înaltă. Pentru că noi înțelegem că, pentru produse cu valoare adăugată joasă, antreprenorii noștri nu pot asigura salarii decente, salarii mari și locuri de muncă suficiente pentru a dezvolta Republica Moldova. În același timp, afacerile bazate pe valoare adăugată joasă nu pot genera nici suficiente impozite și taxe la bugetul de stat, or, orice stat ca să funcționeze decent pentru populație are nevoie de investiții în infrastructură, în sănătate, în școli și așa mai departe. Respectiv, antreprenorii sunt cei care generează taxe și impozite la bugetul de stat, locuri de muncă și bunăstare în final într-o economie.
Radu Osipov: Pentru că am vorbit și despre moldovenii stabiliți peste hotare, care trimit de obicei bani acasă și erau rapoarte care descriu o capcană în care se află Republica Moldova, că acei bani care vin de peste hotare asigură consumul, acoperit de fapt din importuri. Credeți că putem depăși această condiție sau măcar suntem pe calea corectă?
Dumitru Pîntea: Noi trebuie să depășim această condiție, deci modelul de dezvoltare bazat pe remitențe care se duc în consum, respectiv în importuri, nu este unul sustenabil pentru Republica Moldova. Modelul de dezvoltare lasă deficitar Fondul de pensii, pentru că companiile nu generează suficiente locuri de muncă care să asigure taxe și impozite. Un asemenea model nu ține oamenii acasă, pentru că nu sunt suficiente locuri de muncă pentru a activa. În general, am văzut ce s-a întâmplat în ultimii 20 de ani, când forța de muncă de o calitate foarte bună, persoane în floarea vârstei, economice, dacă putem spune așa, au plecat peste hotare și contribuie la dezvoltarea economică a altor state. Iată acest mecanism se încearcă să fie schimbat de către în Guvernul Moldovei.
În prezent, există mai multe strategii de dezvoltare, inclusiv Moldova 2030, care pune accentul pe economia care trece treptat de la modelul bazat pe consum și importuri la un model bazat pe procesare, bazat pe industrii cu valoare adăugată înaltă. Iată, aici putem să deschidem niște paranteze și să spunem că Republica Moldova demonstrează că poate avea și industrie mai avansată decât doar domeniul agricol, industria IT, industria creativă, industrii care în ultima perioadă demonstrează că putem face față concurenței din exterior. Și dacă ne uităm iarăși peste cifre, o să vedem că demult deja agricultura nu mai este principala ramură care contribuie la Produsul Intern Brut. Însă avem alte sectoare mult mai avansate, din perspectivă tehnologică, care contribuie la economia națională. Deci, în concluzie, trebuie să ne focusăm pe acele sectoare care schimbă modelul economic bazat pe remitențe și consum.
Radu Osipov: Vă mulțumesc mult pentru răspunsuri și vă mai așteptăm ÎN CONTEXT.