ÎN CONTEXT// Dumitru Pîntea: Pentru a exporta în UE, producătorii autohtoni trebuie să devină competitivi
Pentru a fi competitivi pe piețele externe, producătorii autohtoni trebuie să crească în competitivitate, iar în mare parte acest fapt presupune mai multe criterii, dar cele mai importante sunt calitatea și cantitatea produselor. Dacă ne dorim să exportăm în țările din UE, aici standardele sunt destul de înalte, susține Dumitru Pîntea, șeful Organizației pentru Dezvoltarea Antreprenoriatului (ODA), invitatul emisiunii „În Context” de la Moldova 1.
Vedeți în continuare textul interviului.
Radu Osipov: Așadar, care este modelul economic al Republicii Moldova? Se vorbește mult despre capcana economiei de consum, remitențe, importuri. Cum poate fi depășit acest blocaj? Ce face ODA pentru acest lucru?
Dumitru Pîntea: Da, este adevărat, acest model bazat pe consum, care este alimentat masiv de remitențele care vin în țară, s-a perpetuat în ultimii ani și continuă să fie un model activ pentru economia națională. Dar politicile pe care le implementează Guvernul Republicii Moldova, inclusiv prin intermediul ODA, pun accentul pe producătorul autohton. Deci, vorbim aici de programe de suport al celor care produc, al celor care prelucrează materie primă pentru ca acesta să fie modelul de dezvoltare a economiei naționale. Pentru că și noi în Republica Moldova avem antreprenori care știu să producă, știu să facă afaceri și trebuie să îi susținem pe aceștia ca să crească.
Radu Osipov: Care este profilul exportatorilor? Există mari exportatori, există exportatorii mici, mijlocii și care este capacitatea lor să se alinieze unor standarde, mai ales că Republica Moldova se reorientează spre Uniunea Europeană și statistica confirmă acest lucru?
Dumitru Pîntea: În mare parte, Moldova este o țară exportatoare de produse agricole, produse primare, produse neprelucrate, cu valoare adăugată redusă, cum ar fi: cerealele, fructele, legumele, care merg în formulă de vrac. Totuși, noi vrem să vedem materie primă procesată, după cum spuneam. Și, evident că aceasta mai degrabă este caracteristic companiilor mai mari, care au capacitatea să facă față acelor rigori care sunt pe piețele internaționale când vine vorba de competitivitate. Iar când vine vorba de competitivitate, vorbim aici de calitate și vorbim de cantitate și de preț.
Dar și antreprenorii mici și mijlocii demonstrează că au capacitate de a produce și a prelucra. Evident, noi venim după o perioadă în care aceștia sunt destul de slăbiți. Și de aceea și suportul statului se orientează anume către această categorie de antreprenori: întreprinderile mici și mijlocii, pentru a spori competitivitatea acestora.
Dar pe lângă produsele de care spuneam, sub formă de materii prime, Moldova exportă și produse prelucrate, cum ar fi: în domeniul electronic, în domeniul metalelor, industriei alimentare, produse ambalate, produse prelucrate. Și evident, avem și o cotă mare de export în domeniul serviciilor, cum ar fi servicii de IT.
Radu Osipov: Ați vorbit despre criza energetică, a fost înainte și criza pandemică. Cum s-au descurcat antreprenorii mici și mijlocii? Cât de competitivi ar putea fi atunci când merg cu mărfurile sau serviciile lor în UE, ținând cont că au costuri mai mari? Și dacă e să luăm în calcul că intenționați să lărgiți acest lanț valoric, ar putea antreprenorul moldovean să câștige în fața unui antreprenor din Polonia sau Franța, sau România?
Dumitru Pîntea: Oricine ar putea, dar trebuie să recunoaștem că crizele care au fost în ultima perioadă au afectat atât capacitatea antreprenorilor noștri de a face față acestor rigori, cât și încrederea de a desfășura afaceri. Pentru că orice criză, în special cum avem criza de securitate, înseamnă imprecredibilitate în viitor și încredere redusă de a desfășura o activitate economică.
Acum, producătorii autohtoni pe care îi avem, pentru a fi competitivi cu cei din piețele externe, trebuie să crească în competitivitate, iar cuvântul competitivitate în mare parte înglobează trei criterii importante. Este vorba de cantitate, deci de a produce o cantitate suficientă pentru a asigura un contract de lungă durată cu un partener extern. De a produce calitativ și să faci față standardelor și rigorilor de calitate care sunt pe piețele externe. Dacă vorbim de UE, aici standardele sunt destul de înalte. Și vorbim și de preț, pentru că prețul până la urmă dictează consumatorul care vrea să cumpere acel produs.
Da, avem un decalaj de competitivitate când vorbim de producătorii de pe extren. Dar trebuie să menționăm că, în contextul Acordului de Asociere, în contextul în care Moldova face pași deciși de a se integra pe piețele europene, Uniunea Europeană vine și cu asistență financiară și tehnică în ceea ce privește sporirea competitivității producătorilor autohtoni. Și asta se vede prin multitudinea de programe pe care le implementează Guvernul și politicile pe care și le-a setat pentru a progresa.
Radu Osipov: Ați vorbit despre contracte cu partenerii externi. Sunt unii antreprenori mai experimentați, sunt alții care încă nu au apucat să exporte. Aveți anumite programe specializate ca să faceți aceste legături între afaceri din Republica Moldova și din Uniunea Europeană?
Dumitru Pîntea: Da, practic, așa cum sunt setate programele ODA, acestea vin să susțină antreprenorii din momentul în care aceștia se lansează în afaceri. Deci vorbim de debutanți până la cei care cresc, se retehnologizează, se ajustează rigorilor pe extern. Și deja programe destinate strict exportatorului, cum ar fi programul de internaționalizare a afacerilor, susținut cu resurse de la Banca Mondială și care vine să sporească anume competitivitatea antrenorilor noștri care sunt pregătiți pentru a ieși pe piețele externe. Mă refer aici la cantitate, ulterior și calitatea. Iată, programul respectiv vine să-i susțină pe această dimensiune.
Radu Osipov: Urmează această expoziție care va reuni mai mulți antreprenori. Care ar putea fi beneficiile, mai ales pentru începători, și ce pot câștiga din acest lucru antreprenorii care deja exportă pe piețele europene?
Dumitru Pîntea: Orice expoziție aduce niște elemente esențiale în procesul de interacțiune, în primul rând, dintre antreprenori. Pentru că rolul expozițiilor este de a facilita interacțiunea dintre antreprenori și antreprenori. Deci, cei care produc și cei care distribuie, cei care interacționează pe alte piețe. De aceea, după pandemie când a fost destul de dificil să organizezi asemenea evenimente, în ultima perioadă, Guvernul, Moldexpo depun eforturi pentru a reveni la aceste expoziții, care periodic se desfășoară și care vin să promoveze, inclusiv publicului larg, produsele care sunt realizate de către producătorii autohtoni. Or asta înseamnă consumatori noi, asta înseamnă parteneri noi, asta înseamnă potențiale exporturi noi, pentru că în cadrul expoziției vom avea anumite sesiuni de interacțiune între producătorii locali și anumiți reprezentanți din statele europene.
Radu Osipov: Am vorbit mai devreme despre această balanță comercială negativă, cum ar putea fi depășită acest deficit? Are Republica Moldova capacitatea să facă acest lucru și unde trebuie să se concentreze antreprenorii - servicii IT, mărfuri, aparate electronice sau echipamente?… Unde trebuie să se concentreze antreprenorii și organizația pe care o conduceți?
Dumitru Pîntea: Dacă ne uităm la deficitul balanței comerciale, înțelegem că sunt anumite produse, servicii, bunuri pe care le importăm și pe care noi niciodată nu o să putem să le producem. Iată, suntem mari importatori de resurse energetice. Asta toată lumea știe și în volumul importurilor, componenta de resurse energetice are o pondere destul de mare. Dar și aici, treptat, treptat, prin faptul că Moldova începe să devină producător de energie regenerabilă, prin intermediul parcurilor fotovoltaice, turbinelor eoliene, acest necesar de import de resurse energetice scade.
Acum, o altă modalitate de a reduce acest deficit al balanței comerciale este să producem cât mai mult produse autohtone, produse care pe rafturile supermarketurilor vedem că sunt și produse străine, pe care Moldova poate să le producă. De ce se întâmplă că vedem atât de multe produse străine, iarăși, este problema de competitivitate. Aceste produse de multe ori sunt mai ieftine ca preț, nu neapărat sunt mai calitative. Dar consumatorul în primul rând se uită la preț atunci când cumpără. Și investind în producătorii autohtoni, făcându-i mai competitivi, vom vedea din ce în ce mai multe produse autohtone.
Și mai este un alt element. Este elementul de promovare, de sensibilizare a consumatorului din Republica Moldova, care trebuie să tindă să consume produse din Republica Moldova. Pentru că în așa fel susține nu doar producătorul autohton, dar susține întreaga economie națională.
Radu Osipov: Aici trebuie văzut cum funcționează întregul lanț și ce oferă retail-ul, care uneori este mai aproape de consumator decât poate piețele agricole. Dar, pe de altă parte, există totuși o temere. Poate Republica Moldova și antreprenorii de la noi să se încadreze, să se adapteze la această piață unică europeană și să nu fie înghițiți, să nu fie acoperiți, poate de alții, mai mari?
Dumitru Pîntea: Păi aici depinde de cât de inteligenți să o să fim în politicile pe care le dezvoltăm și politicile pe care le implementăm. Pentru că, după cum spuneam, sunt resurse financiare semnificative de la Uniunea Europeană, de la partenerii externi și resurse tehnice pentru a investi în producătorii autohtoni ca aceștia să poată face față celor de pe extern. Deja este foarte important ca aceste programe de suport să fie foarte bine țintite, să se plieze pe necesitățile producătorilor noștri, să fie facil de a implementa de către producătorii noștri.
Și atunci se poate, pentru că, după cum spuneam, în anumite sectoare demonstrăm. Moldova este un exportator de produse electronice cu valoare adăugată înaltă. De ce n-am putea face asta și în domeniul alimentar, spre exemplu? Or avem tradiții!
Radu Osipov: Domnule Pîntea, așteptăm istoriile de succes. Vă mulțumesc că ați venit ÎN CONTEXT.
Dumitru Pîntea: Mulțumesc.