INTERVIU // Irina Prisăcari: Recomandăm clienților să fie foarte vigilenți cu datele de card
Numărul fraudelor cu ajutorul cardurilor bancare în Republica Moldova este în creștere, în special în pragul sărbătorilor de iarnă. Pe parcursul acestei luni, doar Poșta Moldovei a recepționat peste 450 de plângeri din partea oamenilor care au căzut în plasa escrocilor pentru comenzile online. Care sunt cele mai frecvente fraude, cum să ne protejăm de escroci și să evităm capcanele acestora, a explicat pentru Moldova 1 șefa Grupului Securitate al Departamentului Carduri, Irina Prisăcari.
Găsiți mai jos textul interviului.
Leanca Lașco-Rață: Doamnă Prisăcari, bună ziua. Vă mulțumesc că ați acceptat să discutați cu noi. Așa cum ați văzut mai devreme, poate, această metodă de înșelăciune phishing (atac cibernetic) este încă în vogă în Republica Moldova și mulți dintre noi rămân cu cardurile goale. Să ne spuneți cum mai exact funcționează aceasta, dar și prin ce este periculoasă, de fapt?
Irina Prisăcari: Într-adevăr, astăzi este foarte răspândită această schemă de fraudă cu utilizarea brandului Poșta Moldovei. Deci, constă în faptul că clienții doresc să comercializeze anumite bunuri. Plasează anumite anunțuri pe platforme și ulterior sunt contactați de către potențiali cumpărători, care invocă faptul că, aflându-se într-o altă localitate, doresc livrarea bunului prin intermediul Poștei Moldovei, expediază aceste link-uri clienților și zic că sunt gata să achite atât livrarea, cât și prețul bunului. Doar este necesar ca clientul să introducă datele sale de card pe link-ul respectiv. Clienții introducând aceste date: numărul cardului, termenul de valabilitate, Codul CVV, care este tipărit pe verso-ul cardului, și parola de unică folosință pe care banca o expediază prin SMS la numărul de telefon al clientului, introducând aceste date, de fapt are loc o extragere a mijloacelor bănești de pe card, și nu o primire a acestor mijloace bănești.
De aceea îndrumăm clienții să fie foarte vigilenți pe care link-uri anume intră, cum se numește acel link. Pentru că, de obicei, au niște denumiri foarte sofisticate și încurcate. Să fie foarte vigilenți cu datele de card.
Leanca Lașco-Rață: De asemenea, știm că răufăcătorii, din păcate, sunt suficient de inventivi și întind mai multe feluri de capcane. Vreau să ne spuneți despre asemenea situații, așa încât oamenii care ne urmăresc de acasă să poată să le evite.
Irina Prisăcari: Într-adevăr, folosesc scheme variate. Cea mai răspândită azi e spargerea conturilor pe rețelele de socializare și apoi expediază mesaje în rețeaua de prieteni a persoanei respective, precum că au o urgență, o situație complicată și au nevoie urgent de un anumit împrumut. Deci persoana care este contactată expediază acest împrumut, iar la final, aflăm că banii de fapt au ajuns nu la prietenul său sau la rudă, dar la infractori. În aceste cazuri, clienților noi le recomandăm să contacteze personal persoana respectivă telefonic, să se asigure cine anume solicită acel ajutor.
O altă schemă răspândită este contactarea clienților și pretind că sunt din partea băncii. Aceștia spun că doresc să confirme o anumită operațiune și pentru a o confirma solicită iarăși datele cardului și numărul cardului. Și, ca rezultat, are din nou loc o tranzacție frauduloasă.
În pragul sărbătorilor, este foarte răspândită schema cu cumpărăturile. Deci, pe rețele de socializare se plasează anunțuri, anumite pagini care comercializează produse la un preț foarte atractiv, cu reduceri foarte mari, iar pentru a primi bunul respectiv este necesar de achitat un avans sau chiar suma integrală. Ca rezultat, această pagină dispare și bunul nu mai este livrat, iar clientul rămâne cu pierderea aceasta financiară.
Leanca Lașco-Rață: Aș vrea să vă întreb pe final de discuție, care sunt acele reguli de aur, dacă pot să le spun așa, ca să nu fim în pericol și ca să nu rămânem până la urmă cu cardurile pustii?
Irina Prisăcari: Recomandarea noastră este cât mai mare vigilență și punerea mereu sub îndoială a ceea ce de fapt se întâmplă. Dacă sunteți nesiguri la orice situație pe care o aveți în privința unui site sau a unui apel telefonic, vă rugăm să contactați banca la care sunteți deservit. Să vă asigurați că într-adevăr vă telefonează banca sau să informați banca despre ceea ce se întâmplă.
Atunci când faceți cumpărături pe un anumit site, să verificați acel site, recenziile site-ului, comentariile și recenziile foștilor cumpărători de pe acest site, dacă într-adevăr au primit bunul respectiv. Să facă cunoștință și cu termenii și condițiile site-ului și să nu creadă în reduceri foarte mari. Prețurile acestea extrem de atractive sunt de obicei doar o metodă de a capta atenția și de a atrage clientul pentru a face achitarea respectivă.
Leanca Lașco-Rață: Vă mulțumesc pentru acest dialog și sper să mai discutăm și cu alte ocazii.
Irina Prisăcari: Vă mulțumesc.