Politic

Interviu ÎN CONTEXT// Nicolae Negru: Progresele pe plan extern se datorează perseverenței lui Nicu Popescu, dar și reputației Maiei Sandu

Progresele remarcabile pe plan extern ale Republicii Moldova se datorează perseverenței de care a dat dovadă șeful diplomației de la Chișinău, Nicu Popescu, care a gestionat foarte bine echipa din ministerul de resort. Editorialistul Nicolae Negru susține că, de asemenea, în acest proces a contat foarte mult reputația pe care o are președinta Republicii Moldova, Maia Sandu, în fața liderilor europeni.

Editorialistul „Ziarului Național”, Nicolae Negru, a fost invitatul emisiunii „ÎN CONTEXT”, iar textul interviului îl vedeți mai jos.

Radu Osipov: Nicolae Negru, editorialist la „Ziarul Național”, este cu noi în platou. Așadar, Nicu Popescu se retrage. Nu au vrut să spună dacă va fi sau nu negociator-șef cu Uniunea Europeană. Vom vedea! Cum a fost Nicu Popescu ministru de Externe? Dacă e să ne aducem aminte, în 2019 a început cu o gafă pe care a recunoscut-o. I-a scăpat atunci noțiunea de „război civil pe Nistru”. Apoi a revenit în funcție. A început războiul. Lucrurile s-au schimbat.

Nicolae Negru: Nu numai această gafă cu războiul civil pe care a pronunțat-o la București. A făcut și o vizită la Moscova, s-a întâlnit cu Lavrov și nu a arătat chiar strălucit la acea întâlnire. A vorbit atunci despre politica echilibrată externă a Republicii Moldova. Adică, într-un fel, repeta sintagmele, formulele lui Igor Dodon. Și asta era legat de faptul că Dodon era atunci președintele Republicii Moldova. Pe urmă s-a produs acea demisie a Guvernului lui Maia Sandu. S-a format Guvernul în 21. Și de atunci, de fapt, începe adevărata funcție de ministru de Externe a lui Nicu Popescu. Și, desigur, putem vorbi despre realizări notabile. Le-a spus și Maia Sandu. Statutul de candidat al Republicii Moldova, pe urmă începutul negocierii. Dar nu putem să nu vorbim și despre un context geopolitic și nefericit și binele care a venit cu această nefericire a tuturor, a ucrainenilor și a noastră inclusiv, mă refer la decizia Uniunii Europene de a se extinde spre Est. Până acum nu accepta așa ceva. Într-un fel, menaja ambițiile, pretențiile la sfera de influență a Rusiei în această regiune. Dar, cu războiul, atitudinea s-a schimbat.

Și încă ceea ce a favorizat funcția lui Nicu Popescu e Maia Sandu, președintele Republicii Moldova, e responsabil de domeniul politicii externe și autoritatea, reputația pe care o câștigase Maia Sandu a favorizat într-un fel, a schimbat accentele. Dacă era alt președinte, nu știu, obținea un ministru de Externe statutul de candidat. Eu m-aș îndoi. Fiindcă s-a întâmplat cu Georgia, care a avut un alt președinte, a avut și un alt guvern e adevărat. Și nu a obținut acel statut. Abia acum, în decembrie anul trecut, a ajuns la nivelul Republicii Moldova.

Radu Osipov: Iată, Republica Moldova a făcut acest salt enorm despre care vorbeați. Dar acum doi sau trei ani în urmă, probabil, nimeni nu se aștepta să ajungem aici la negocieri sau, de exemplu, să fie expulzați diplomați ruși acuzați de spionaj. Este meritul doar al lui Nicu Popescu sau al tandemului Nicu Popescu - președinta Sandu. A vorbit Nicu Popescu pe înțelesul Bruxelles-ului sau a fost o conjunctură sau și una și alta? Un efort cu puțină șansă?

Nicolae Negru: Decizia nu întotdeauna înseamnă totul. După decizii trebuie să urmeze și anumiți pași, anumite exerciții, anumite rapoarte. Țineți minte, atunci când s-a vorbit despre statutul de candidat, Republica Moldova a trebuit să răspundă la niște chestionare ale Comisiei Europene. Și aceste chestionare sunt de mii de pagini. Aici a lucrat Ministerul de Externe, aici a lucrat și Nicu Popescu. Deci nu-i lipsit de merite ministrul și ministerul. A fost nevoie de exerciții foarte perseverente în acest domeniu. A spus și dumnealui că a trebuit să meargă și să vorbească cu mulți colegi, omologi în foarte multe state, fiindcă nu toate statele erau convinse că trebuie să se acorde Republicii Moldova acest statut. De aceea, pe de o parte, Maia Sandu cu autoritatea ei și cu viziunea și cu respectul de care se bucură în afara Republicii Moldova, iar pe de altă parte, și efortul administrativ, efortul executiv al ministerului, al Guvernului în general. Adică s-a lucrat în echipă și asta a fost important.

Radu Osipov: Domnule Negru, cum credeți, de ce atâta suspans în jurul acestei funcții de negociator-șef al Guvernului cu Uniunea Europeană? Totuși, zvonul despre Nicu Popescu circulă de aproximativ o lună.

Nicolae Negru: Trebuie să spunem că e o funcție ceva diferită decât o funcție a ministrului de Externe. E o funcție foarte complexă și foarte grea. Eu nu știu dacă domnul Popescu acceptă. Dar dacă acceptă, eforturile pe care le-a făcut până acum o să pară foarte mici față de ceea ce urmează în continuare. Deci, va fi nevoie de coordonat anumite acțiuni aici, în interior. Vor trebui să fie puși la treabă funcționarii noștri, ministerele noastre toate. Fiindcă aici e vorba de niște interese vitale ale Republicii Moldova legate de comerț, de exemplu, legate de justiție, legate și de politica externă, de democrație în general.

Radu Osipov: Ar fi o funcție la rangul de premier, practic.

Nicolae Negru: E o funcție. Nu-i vorba de rangul de premier, dar ca importanță sau, să zicem, ca complexitate, da, e la rangul de premier. Premierul e adevărat că este ocupat nu numai cu integrarea europeană, are și alte funcții.

Și apropo, această schimbare sau această demisie e legată și de faptul că, totuși, s-a încheiat o anumită etapă în dezvoltarea Republicii Moldova. Și acum începe o altă etapă, care cere alte abilități. Persoana, Cristina Gherasimov (n.r. Cristina Gherasimov numită în funcția de ministră pentru Afaceri Europene), am înțeles, care va coordona acțiunile în interior - aceste clarificări, îndepliniri ale acquis-ului comunitar, acele capitole, discuțiile pe diferite capitole, și economice, și educație, finanțe și așa mai departe. Sunt peste 30 de capitole. Deci e mult de lucru. Și politica externă nu se rezumă doar la aceste activități. Avem noi relații externe și cu Estul și acolo avem probleme mari și avem și relații înspre Vest. E mult de lucru, mai pe scurt.

Radu Osipov: Care ar fi provocările pentru Ministerul de Externe și pentru viitorul ministru de Externe, Mihai Popșoi? E potrivit, dacă e să luăm în considerare background-ul său, face parte din delegațiile de prietenie Parlamentul Republicii Moldova la APCE, în Comitetul de asociere cu Parlamentul European și ar trebui să luăm în calcul: contează mult încrederea și comunicarea între persoane, între diplomați.

Nicolae Negru: Da, desigur. Nu putem să spunem că el ar fi o candidatură nepotrivită, că nu ar fi în temă. Întotdeauna a fost implicat în problemele externe ale Republicii Moldova, în calitatea lui de vicepreședinte. Ați spus că este și șeful delegației Republicii Moldova la APCE, de exemplu. A activat și el în domeniul politologiei.

Radu Osipov: A fost și analist la Ambasada americană, dacă nu greșesc.

Nicolae Negru: Da, a fost și analist la Ambasada americană. Adică nu e o persoană străină de politica externă. Dar vom vedea dacă are și abilitatea de ministru. Ministrul este și administrator. Trebuie să pună la treabă funcționarii din minister, colaboratorii din minister. Și aici a fost și este în continuare mult de muncă. Dar avem de rezolvat anumite dosare de politică externă. Chiar relația cu Rusia, vedem ce facem. Relația cu Ucraina e bună, trebuie să o continuăm. Nu că e vorba de un echilibru, dar desigur că războiul hibrid continuă. Vedem încercări de a certa, de a băga discordie, zâzanie între Republica Moldova și Ucraina, Republica Moldova și România și așa mai departe. Lucrurile astea trebuie ținute mereu în atenție, în vizor și să sperăm că domnul Popșoi va face treabă bună.

Radu Osipov: Domnule Negru, vă mulțumesc pentru discuție.

Nicolae Negru: Și eu vă mulțumesc.

Citește mai mult